Šiomis dienomis Lietuvoje įsigaliojo prieš kelias savaites Vyriausybės priimti kelių eismo taisyklių pakeitimai.
© DELFI / Valdas Kopūstas

Apie šiuos pakeitimus dauguma vairuotojų net nenutuokia. Kaip taip atsitiko, kad kelių eismo taisyklės keičiamos tyliai?

Apie tai pokalbis laidoje „Dėmesio centre“ su susisiekimo ministerijos kelių transporto ir civilinės aviacijos politikos departamento vadovu Gražvydu Jakubausku ir Lietuvos kelių policijos viršininku Gintaru Aliksandravičiumi.

– Pone Jakubauskai, kaip taip nutiko, kad kelių eismo taisyklės pakeistos patyliukais?

– Pirmasis kelių eismo taisyklių projektas pradėtas derinti su suinteresuotom institucijom, tarp jų ir mūsų visuomene, žinoma, šių metų balandžio mėnesį. Įsigaliojus naujam saugaus eismo automobilių keliais įstatymui nuostatos, natūralu, turėjo būti suderintos ir su kelių eismo taisyklėmis. Jau nuo liepos 1 dienos, tačiau tikrai užstrigome su projekto derinimu.

– Taisyklės pakeistos Vyriausybės nutarimu. Tačiau tikrai net ne visi žurnalistai, o juo labiau eiliniai piliečiai nuolat seka visus Vyriausybės nutarimus. Susisiekimo ministras net spaudos konferencijos nesurengė. Žinoma, jūs ne ministras, bet gal galite paaiškinti kodėl taip vyksta?

Gintaras Aliksandravičius
Gintaras Aliksandravičius
© DELFI / Kiril Čachovskij

– Nesu ministras ir nesu politikas. Negaliu pasakyti kodėl nebuvo suorganizuota spaudos konferencija, tačiau nuo pat balandžio mėnesio, kai pateikėme svarstyti šį projektą, manau, tiek spaudoje, tiek televizijose buvo nemažai informacijos apie planuojamus pakeitimus. Nesutikčiau, kad viskas buvo padaryta tyliai.

– Komisare, turbūt policija jau baudžia ar bent įspėja vairuotojus, kurie nesilaiko naujųjų taisyklių. Ko gero sulaukiate nemažai priekaištų, kad „pirmą kartą girdžiu“, „nieko nežinojau“?

– Tikrai nepuolėme stačia galva bausti. Šiek tiek nepatogumų sukėlė tai, kad taisyklės įsigaliojo šeštadienį. Gal dėl to pirmadienį dar tikrai ne visi vairuotojai žinojo šią informaciją, ji vėlavo. Be abejo atsirado tam tikrų sąmokslų, kuomet žiniasklaidos priemonėse skaitai, kad „gerbiami vairuotojai, Lietuvoje atėjo diena D“, kaip buvo Švedijoje 1967 m. Na diena „D“ tikrai neatėjo. Pagrindiniai, esminiai principai liko, o kam į akis labiausiai krito tik tos vadinamosios „žalios rodyklės“, tai galiu pasakyti, kad tikrai nepuolam bausti. Iš tiesų policijos pareigūnams irgi buvo tam tikrų nepatogumų, nes jie puolė susipažinti, puolė skaityti. Ne tam, kad galėtų nubausti, o tam, kad tiriant eismo įvykį būtų aišku, koks konkrečiai taisyklių punktas pažeistas.

– Kokia bauda gresia už šitą pažeidimą?

– Nepasakysiu ar vienokia, ar kitokia. Tai priklauso nuo to, ar už tos žalios rodyklės yra įrengta pėsčiųjų perėja, tuomet tai gali būti traktuojama kaip vairuotojo pareigos pėsčiajam neatlikimas, kitas atvejis – jeigu sukant perėjos nėra.

– O jeigu yra pėsčiųjų perėja?

– Jeigu pažeidimai prieš pėsčiuosius, tai piniginė bauda ar net teisės vairuoti atėmimas. Kodėl tos rodyklės sukėlė tokį didelį susidomėjimą visuomenės? Jos yra iš tiesų patogios. Dauguma atvejų vairuotojai važiuoja nesustodami ir neįsitikinę, ar prie perėjos nėra pėsčiojo. Kartais perėja net užstoja pastatai, tvoros ar kitos mašinos, bet vis tiek ne visi vairuotojai sustoja. Dažniausiai tokiu būdu sukdami į dešinę vairuotojai pažiūri tik kairėn – ar neatvažiuoja kitas automobilis, o pėsčiojo nepastebi. Jeigu stabteltų, per tas kelias sekundes žmogų spėtų pamatyti. Tokie pavyzdžiai yra grįsti mūsų eismo dalyvių krauju. Yra ne vienas pavyzdys.

– Yra nuspręsta per šešerius metus apskritai atsisakyti šių rodyklių?

G. Jakubauskas: tai tiesa. Tai planuojama, nes jos kelia pavojų pėstiesiems. Pirmiausiai kelių eismo taisyklės turi būti kuriamos tam, kad visiems būtų saugu, o ne kad kažkas greičiau pravažiuotų.

– Degant raudonam šviesoforo signalui ir esant stacionariai rodyklei į dešinę pusę – reikia sustoti ir tik tada vėl pradėti judėti. Tokia yra pakeitimų esmė ir tai yra gana svarbus pakeitimas. Tokių sankryžų yra labai daug ir vairuotojai pripratę jomis naudotis, tai patogu. Ar tokie svarbūs dalykai neturėtų būti išsamiai pristatomi visuomenei? Juk šiuo atveju keičiasi ir baudos – numatomas net teisės vairuoti atėmimas.

G. Aliksandravičius: aš jau minėjau, kad šiek tiek nepatogumų iškilo ir policijos pareigūnams. Bet, matyt, esam pasiruošę dirbti įvairiomis situacijomis ir esame žingeidūs pakeitimams, kurie susiję su saugiu eismu. Yra ir kiti pavyzdžiai: asmenys išsilaikę „Regitros“ teorijos egzaminą pagal senos redakcijos taisykles ir laukiantys praktinio vairavimo egzamino taip pat gali susidurti su problemomis. Tikiuosi, kad „Regitros“ atsakingi pareigūnai taip pat žmogiškai pasižiūrės į tuos reikalus. Reikia pripažinti, kad reikėjo šiek tiek laiko viskam įsigalioti. Dabar viskas per sparčiai. Mano nuomone, reikėjo leisti vairuotojams priprasti prie pakeitimų bent dvi savaites, mėnesį.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sąžiningai pasielgusi vairuotoja liko apgauta „teisininkės“: eismo įvykio nė nebuvo (12)

Darydama automobilio dureles kitos mašinos dureles įbrėžusi klaipėdietė sulaukė netikėtų...

Specialistai stebėjo greitkelį ties Kaunu: apstulbino vairuotojų įžūlumas (170)

Pastaruoju metu greitkelyje A1 ties Kaunu buvo vykdyti didelio masto tyrimai. Buvo ne tik...

„Regitra“ neturi duomenų, kad egzaminų pertvarka didintų skubančiųjų skaičių

Rugsėjį įsigalios nauja vairuotojų egzaminavimo tvarka, tačiau „Regitros“ atstovai kol kas...

„Regitra“ primena: nuo rugsėjo 1 d. keičiasi vairuotojų egzaminavimo sąlygų ir tvarkos aprašas (1)

Nuo rugsėjo 1 d. įsigalios pakeistas motorinių transporto priemonių vairuotojų egzaminavimo...

Kaip suvaldyti akvaplanuojantį automobilį (6)

Naujos padangos gali išstumti iki 30 l vandens vos per vieną sekundę, kai važiuojama 80 km/val....

Top naujienos

Miestelis Airijoje, kuriame lietuviams net nebereikia anglų kalbos (153)

Dėl lietuvių kiekio Airijos šiaurėje esantis Monachano miestelis jau vadinamas mažąja Lietuva....

Lietuvai – galimybė prisitraukti pinigų iš Lenkijos (61)

Politinis neapibrėžtumas Lenkijoje verčia tenykštį verslą žvalgytis į užsienį, o Lietuva...

Nyderlanduose užkirstas kelias potencialiam teroristiniam išpuoliui nutrauktas roko grupės koncertas (26)

Nyderlanduose vienas ispanas buvo sulaikytas netoli roko koncerto vietos vairuojantis dujų balionų...

Sąžiningai pasielgusi vairuotoja liko apgauta „teisininkės“: eismo įvykio nė nebuvo (12)

Darydama automobilio dureles kitos mašinos dureles įbrėžusi klaipėdietė sulaukė netikėtų...

O gerti kefyrą naktį – normalu? (14)

Apie naudingąsias šio gėrimo savybes daug prirašyta. Net autoritetingiausi mokslininkai šiam...

Atskleista, kaip atsirado virusai (5)

Įdomus Antarktidos mikrobas gali pateikti užuominų apie vieną iš pačių didžiausių evoliucijos...

Orai: paskutinį vasaros savaitgalį – šioks toks pagerėjimas (22)

Antroje savaitės pusėje orai bus vėjuotesni, vieną šalies pusę lietus merks labiau nei kitą....

Liūdna žinia: L. Lekavičius dėl traumos priverstas praleisti Europos čempionatą (133)

Atlikus tyrimus paaiškėjo, kad per rungtynes su Islandija Lukas Lekavičius patyrė sunkesnę...

Ženklai, jog patys to nežinodami galite sirgti skrandžio opalige (1)

JAV Ligų kontrolės ir prevencijos centrų duomenys rodo, kad skrandžio opa kada nors gyvenime...

Diskusijas kursto viena įtartina filmo „Valkirija“ scena: T. Cruise'as dėvi figūrą formuojančius apatinius? (8)

Tomas Cruise'as sulaukė vaiduoklių iš praeities. Socialiniame tinkle „Twitter“ gerbėjai...