Iš kelionės po Afriką grįžęs vienos Sibiro tautos šviesuolis jo įspūdžių susirinkusiems paklausyti tautiečiams pasakoja matęs žirafą, zebrą ir krokodilą. Auditorija, žinoma, klausia, kaip jie atrodo. Keliautojas atsako: „Žirafa – kaip elnias, tik kaklas ilgas. Zebras – kaip elnias, tik dryžuotas. O krokodilas... visai nepanašus.“
© Gamintojo nuotr.

Kuo čia dėtos padangos? Jas pirkdami, nors prieš akis matome tik juodos gumos gabalą, išmargintą protektoriaus raštais, kaip tie nieko apie Afrikos fauną nenutuokiantys Sibiro gyventojai, bandome įsivaizduoti, ar padangos kels didelį triukšmą, ar gerai stabdys slidžiame kelyje, ar gerai riedės ir t. t. Galiausiai tenka pripažinti, kad nieko nesuprantame, ir padangas išsirenkame pagal... kainą ir protektoriaus rašto grožį.

Kadangi šie kriterijai neturi nieko bendro su mūsų saugumu, rūpestingoji Europos Sąjunga nusprendė ateiti į pagalbą. Nuo kitų metų lapkričio 1 dienos visos ES šalyse pardavinėjamos padangos privalės būti paženklintos vienodomis etiketėmis, kuriose vairuotojams bus itin aiškiai pateikiama informacija apie svarbiausias padangų ypatybes – pasipriešinimą riedėjimui, sukibimą šlapiame kelyje ir padangų keliamą triukšmą. Šios padangų etiketės bus panašios į tas, kurios parduotuvėse klijuojamos ant šaldytuvų, viryklių, skalbyklių ir kitų buitinių prietaisų, kad pirkėjai galėtų išsirinkti taupiausią įrenginį.
Pasipriešinimo riedėjimui ir stabdymo slidžiame kelyje kriterijai bus vertinami septynbale sistema ir žymimi raidėmis nuo A iki G. A reiškia geriausią, G – blogiausią įvertinimą. Padangos keliamo triukšmo kriterijus žymimas decibelų skaičiumi ir garsiakalbiu su 1, 2 ar 3 bangomis.

Viskas paprasta ir aišku. Tačiau įsitikinti realiais skirtingomis raidėmis ir skaičiais paženklintų padangų skirtumais vykstame į Liuksemburge esantį „GoodYear“ naujovių centrą, kuriame esančioje trasoje ir laboratorijose kasdien bandoma ir tobulinama tūkstančiai bendrovės „GoodYear Dunlop“ gaminamų padangų. Kol bandymams skirtiems identiškiems „Volkswagen Golf“ automobiliams montuojamos mūsų eksperimentui reikalingos padangos, naujovių centro direktorius Jeanas Pierre’as Jeusette’as pasakoja, kad įvairūs padangų gamintojai savo gaminius vertina ne trimis, o daugiau nei 50 skirtingų kriterijų: tai valdymo ir stabdymo ypatybės ant įvairių paviršių (nuo ledo iki įvairiausio grubumo asfalto), triukšmas automobilio salone ir išorėje, atstumas, kurį galima įveikti, kol padangos visiškai susidėvės, ir daugelis kitų.

Be to, kaip pabrėžia J. P. Jeusette’as, pasiekti, kad padangos atitiktų aukščiausius bent trijų kriterijų reikalavimus, yra kol kas sunkiai įgyvendinamas uždavinys – pagerinus vienas padangų ypatybes, nukenčia kitos. Kraštutinumo pavyzdys – „Formulės-1“ bolidams montuojamos padangos. Nors jos pasižymi idealiu sukibimu su kelio danga, nusidėvi nuvažiavusios vos kelis šimtus kilometrų. Tai reiškia, kad, naudojant tokias padangas realiame gyvenime, jas keisti reikėtų kiekvieną kartą, kai tik važiuotumėte į degalinę prisipilti pilno bako benzino.

Nuosprendis
Jei leidžia piniginė, rinkitės pačias geriausias padangas. Jei taupysite, tik netaupykite saugumui.

1 BANDYMAS: RIEDĖJIMAS
Matuojame, kuris iš dviejų vienodų automobilių, tik apautų skirtingomis padangomis, laisva eiga nuriedės toliau. Labai svarbu, kad bandyme dalyvautų identiški automobiliai. Kuo toliau rieda automobilis, tuo mažesnis padangų pasipriešinimas riedėjimui, tuo mažiau sunaudojama degalų ir mažiau teršiama aplinka.

Lyginant A ir G klasės padangas, degalų sąnaudų skirtumas siekia iki 7,5 proc. Tai – 6 litrai degalų 1000 km. Neatrodo daug, tačiau per visą padangų eksploatavimo laikotarpį (35 000 km) prikapsės daugiau nei 1000 litų (kai benzino kaina 5 litai už litrą, o degalų sąnaudos 8 l/100 km).

2 BANDYMAS: STABDYMAS
Antrajam bandymui reikia dviejų vienodų automobilių, apautų sukibimo su šlapia danga A ir G kategorijos padangomis. Automobiliai įsibėgėja iki 80 km/val. ir iš visų jėgų stabdomi trasoje, kurioje ant asfalto liejamas vanduo. Stabdymo kelio skirtumas siekia iki 18 metrų. Tai prilygsta keturių vienas paskui kitą sustatytų automobilių ilgiui. Tų 18 metrų gali užtekti, kad būtų išvengta avarijos ar bent sušvelninti padariniai.

Padangų testas ant šlapio kelio
© Gamintojo nuotr.

3 BANDYMAS: TRIUKŠMAS
Plaukų džiovintuvo keliamas triukšmas 1 metro atstumu siekia 70 decibelų (dB). Tai beveik tiek pat, kiek tyliausiomis padangomis (pažymėtomis 1 banga) apautas automobilis. 2 bangomis pažymėtos padangos kelia 3 dB didesnį triukšmą – tokį pat, kokį keltų du vienas paskui kitą važiuojantys tyliausiomis padangomis apauti automobiliai. Dar trys papildomi decibelai ir padangas tenka žymėti 3 bangomis, o triukšmas prilygsta keturių tyliausiomis padangomis apautų automobilių keliamam triukšmui. Gana sudėtinga, tiesa? Svarbiausia žinoti, kad čia matuojamas ne automobilio salone, bet gatvėje girdimas triukšmas. Tai reiškia, kad pirkdami viena banga pažymėtas padangas prisidedate prie mažesnio aplinkos triukšmo.

Kaip tai matuojama? Trasoje pastatomi jautrūs mikrofonai. Vienas paskui kitą, beveik liesdamiesi buferiais, važiuoja du tyliausiomis padangomis apauti automobiliai. Prietaisai fiksuoja 72 dB triukšmą. Po to trasa pralekia vienas automobilis, kurio padangos žymimos 2 bangomis. Prietaisai fiksuoja tokį pat 72 dB triukšmą. Bandymai tęsiami keičiant įvairias padangas ir trasa važiuojant vienu, dviem ar keturiais automobiliais.

Padangų triukšmo testas
© Gamintojo nuotr.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Pasiruoškite: vaizdas sostinės gatvėse skirsis kaip diena ir naktis (45)

Pirmąsias rugsėjo savaites eismas sostinėje taps kur kas intensyvesnis – į gatves išvažiuos...

Atsibodo valdžios diskriminacija – renka parašus (97)

Šiemet įsigaliojęs naujasis Administracinių nusižengimų kodeksas jau kurį laiką neramino...

Lekiate prie jūros? Nepamirškite, Jus stebi (99)

Atostogauti galima ir reikia, tik ne tuomet, kai vairuoji. Tokią žinią visą vasarą vairuotojams...

Būsimųjų vairuotojų laukia iššūkiai: bus dar daugiau neišlaikiusiųjų iš pirmo karto (69)

Norintieji gauti vairuotojo teises tiesiog apgulė „Regitrą“. Daugelis skuba praktinį...

Dviratininkų pavojai tyko visiškai įprastose ir kasdienėse vietose (15)

Sinoptikai šį mėnesį žada gražų ir saulėtą, tad susigundžiusiųjų išriedėti į gatves su...

Top naujienos

Neseniai po rekonstrukcijos atidarytoje „Maximoje“ – sujudimas: evakuojami pirkėjai (148)

Vilniuje vos prieš dešimt dienų po keturis mėnesius trukusio atnaujinimo atidarytoje Mindaugo g....

Artėja visiškas Saulės užtemimas: kaip į tai reaguos gyvybė Žemėje (60)

Veikiausiai girdėjote, kad rugpjūčio 21 dieną įvyks Saulės užtemimas. Tūkstančiai žmonių...

Šią savaitę orai nelepins: skėčio reikės beveik kasdien

Šią savaitę skėčių beveik nepaleisime iš rankų, ypač savaitės pradžioje. Antroje savaitės...

Vilniaus oro uosto tako remontas – tik pradžia (30)

Laiku baigtas Vilniaus oro uosto tako remontas buvo tik pradžia – per artimiausius kelerius metus...

Lietuva apsisprendė – pažadas NATO bus įgyvendintas, bet džiaugsmą lydi nerimo signalai (1229)

Kitąmet Lietuva pirmą sykį per pastaruosius du dešimtmečius gynybai skirs 2 proc. BVP –...

Šešis ne savo vaikus auginanti moteris: dabar apsisukti ir išeiti negaliu (7)

Pasibeldus į vieno iš „ SOS vaikų kaimo “ namelio duris, pirmasis mane lojimu pasitinka prie...

R. Valatka. Pagonišką nuotykių ilgesį aitrina nedegantys kumečių laiškai iš praeities (341)

Aksominis sezonas. Turėjo baigtis su Žoline. Bet nesibaigė. Užplūdusi šiluma ir akivaizdžiai...

Nematyta Anykščių pusė: daug netikėtų atradimų – vos per vieną dieną (33)

Anykščiai – miestas siurprizas. Tarp ežerų ir miškų įsikūręs nedidelis miestelis jau nuo...

Ar žinote, kuo gali baigtis per trumpos atostogos? (6)

Sakoma, dar­­bas iš bež­džio­nės pa­da­rė žmo­gų. O ką dar­bas be po­il­sio...

6 stiliaus patarimai moterims su didele krūtine (20)

Bičiulės su mažesne krūtine kas kartą varto akis, kai skundžiatės savo apvaliomis formomis? Jos...