Kai paslauga draugui virsta vagyste

Liaudies išmintis byloja, kad vienas greičiausių būdų sugadinti draugystę yra skola. Šią tiesą gali patvirtinti ir transporto žalas administruojantys draudikai. Jų pranešime žiniasklaidai rašoma, jog kuriozinės situacijos su paskolintais automobiliais įvyksta kur kas dažniau nei galima būtų įtarti.
Asociatyvi nuotr.
Asociatyvi nuotr.
© DELFI (D.Pipo nuotr.)

Pasirodo, apgadintas automobilis paskolinus jį draugui, nėra blogiausias scenarijus. Išsiaiškinti daugiau informacijos apie draugą, prašantį tokios paslaugos, vertėtų visiems, kurie nenori dėl skolininko kaltės aiškintis policijai ar netekti draudimo.

Lietuvoje veikiantys įstatymai nenumato jokių specialių dokumentų, kuriuos galima būtų pasirašyti skolinant savo automobilį kitam vairuotojui, todėl Europos bendrovės „ERGO Insurance“ Lietuvoje Transporto priemonių žalų administravimo skyriaus vadovas Raimondas Bieliauskas išskiria tris pagrindinius faktorius, kuriuos būtina įvertinti norint išvengti rimtų nemalonumų.

Automobilį vairavote ne jūs, bet baudą mokate patys

Dažnas vairuotojas pripažįsta, jog yra nors kartą paskolinęs savo automobilį kitam žmogui, tačiau dauguma sutinka, kad ne visuomet toks gerumas lieka be pasekmių. Apgadinta transporto priemonė ar netikėtas šaukimas į komisariatą – tik keli neapdairumo pasekmių pavyzdžiai.

Net jei negalima tiksliai pasakyti, kas vairavo automobilį, įstatymai aiškiai numato, jog įvykus eismo taisyklių pažeidimui ar avarijai, dėl žalos atlyginimo pirmiausia kreipiamasi į transporto priemonės savininką, kuris per dešimt dienų turi nurodyti, kas įvykio metu valdė transporto priemonę.

Sklando įvairūs pasakojimai apie tai, kaip greičio matuokliui įamžinus greitį viršijančius automobilius, pažeidėjo nustatymas virsta kurioziškomis istorijomis. Tai, kad šiuo metu nėra jokio teisės akto, įpareigojančio įforminti automobilio skolinimą, nereiškia, kad skolintojas atleidžiamas nuo galimų pretenzijų.

Taigi, nežinojimas ar nenorėjimas atskleisti, kas vairavo automobilį, tikrai nepadės išvengti numatytos baudos. Nepavykus nustatyti konkretaus vairuotojo, atsakomybė visuomet užgriūna automobilio savininko pečius.

Jūsų draudimas yra pritaikytas asmeniškai jums

Žmonės dalindamiesi automobiliu, taip pat dalinasi ir draudimo polisu, tačiau R. Bieliauskas atkreipia dėmesį, kad pilna Kasko draudimo išmoka priklauso tik tada, jei automobilio vairuotojas atitinka visus draudimo sutartyje numatytus kriterijus, ir priduria, kad būtent dėl tokio neapsižiūrėjimo vairuotojams kyla daugiausiai galvos skausmo.

Privalomojo draudimo atveju pilna išmoka mokama visada, tačiau draudžiantis ateityje klientui draudimas gali kainuoti brangiau.

„Transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo atveju, nukentėjusysis visuomet gaus žalos atlyginimą. Sunkumai iškyla, jei draudimas buvo suteiktas su tam tikrais rizikos apribojimais, tokiais kaip senatvės pensininko, vairavimo stažo ar kita draudėjo rizikos grupe. Tokiu atveju, net ir apsidraudus Kasko draudimu, išmoka gali būti arba sumažinta, arba nemokama visai.

Dar blogiau, jei automobilį pasiskolinęs asmuo iš viso neturi teisės vairuoti atitinkamą transporto priemonę – Kasko draudimas numato, jog tokiu atveju išmoka visai nemokama“, – teigia „ERGO Insurance“ atstovas.

Kam skolinamas automobilis, svarbu susimąstyti ne tik dėl gresiančių piniginių baudų. Verta nepamiršti ir žmogiškojo faktoriaus. Automobilis turėtų būti skolinamas tik tuo atveju, jei visiškai pasitikima žmogaus vairavimo gebėjimais bei atsakomybės jausmu.

Tinkamai įvertinus situaciją, galima išvengti tiek nemalonių staigmenų, tokių kaip automobilio apgadinimas ar baudos, tiek išlaidų nuostolių padengimui ar netgi transporto priemonės konfiskavimo.

Kai paslauga virsta vagyste

Anot draudimo eksperto, būtina kiekvieną kartą įsitikinti ne tik besiskolinančio asmens tinkamumu vairuoti transporto priemonę, bet ir išsiaiškinti, kokiais tikslais automobilis bus naudojamas.

Bendrovei „ERGO Insurance“ Lietuvoje kol kas tenka susidurti su atvejais, kai automobilį panaudojus nusikaltimui, transporto priemonės savininkui gresia tiek administracinės baudos, tiek draudimo išmokų praradimas.

R. Bieliauskas priduria, kad situacija, kai automobilį paskolinęs teisėtas savininkas nebegali jo atgauti, taip pat yra galima:

„Tokių atvejų nutinka. Dėl to visuomet primygtinai pabrėžiame, jog verta kaskart įsitikinti besiskolinančio asmens patikimumu. Jei automobilis pasisavinamas kaip paskolintas, t. y. su raktais, dokumentais ar draudimo polisu, net Kasko atveju, tai nėra draudžiamasis įvykis“, – primena draudikas.

Dėl visų išvardintų priežasčių svarbu ne tik gerai apmąstyti automobilio skolinimą, bet ir atsakingai skolintis. Prieš skolinantis rekomenduojama pasitikrinti, ar automobilis yra saugus, techniškai tvarkingas, apdraustas ir ar draudimas galios pasiskolinusiam asmeniui.

Taip pat, apsižiūrėti, ar jame nėra nelegalių krovinių. Tik tokiu būdu skolintis automobilį bus naudinga ir saugu.

www.DELFI.lt
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją
 

Eismo kultūra ir patarimai

Saviapgaulės fenomenas. Techninės apžiūros atvejis (57)

Ar įsivaizduojate situaciją, kai gydytojo kabineto duris pravėręs pacientas, kalbą pradeda nuo prašymo: „čia jums, daktarėli, 20 euriukų, bet labai prašau – nedarykit kardiogramos, nematuokit spaudimo ir, ginkdie, jokių kraujo tyrimų“. Toks elgesys neišvengiamai pasėtų abejonių ar žmogus neturi bėdų su galva, rašoma pranešime žiniasklaidai. Tačiau kai kalba pakrypsta apie automobilių „sveikatą“ analogiška laikysena daugeliui neatrodo esąs tas dalykas, dėl kurio reiktų kvaršinti galvą...

Vairuotojų košmaras – siauros gatvės (63)

Sovietmečiu projektuotos kai kurios Panevėžio miesto gatvės vairuotojams tapusios tikru iššūkiu. Dėl jų siaurumo ir šalikelėje neretai bet kaip sustatytų automobilių sunku prasilenkti, tad tenka pavojingai manevruoti ir prieš eismą.

Lemtingos oro sąlygos šienauja gyvybes: kokių klaidų šiukštu nedaryti (86)

Sekmadienį, kelyje A 10, Panevėžio-Pasvalio rajone, susidūrė 4 automobiliai. Avarijos vietoje žuvo du žmonės, dar keturiems prireikė medikų pagalbos. Tragišką avariją galėjo lemti sudėtingos oro sąlygos. Lietuvos automobilių kelių direkcijos atstovas Raimundas Indrulėnas portalui DELFI aiškina, kaip vairuoti sniegu padengtais keliais ir kokių veiksmų imtasi saugumui juose užtikrinti.

Gerų kelių už dyką laikai baigiasi: vokiečiai nusileido Briuselio reikalavimams (115)

Europos Komisija ir Vokietijos valdžia pagaliau rado bendrą kalbą dėl Berlyno planų įvesti naują kelių mokestį užsienyje registruotiems lengviesiems automobiliams. Nesutarimai ir derybos truko kelis mėnesius, skelbia news.trust.org.

Seimas pritaria leidimui keliuose važinėti dešiniavairiams, bet kelia sąlygas (159)

Seimas po svarstymo pritarė Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisoms, numatančioms leisti įregistruoti motorines transporto priemones, kurios pritaikytos eismui kairiąja kelio puse ir turi vairą dešinėje pusėje, tačiau šios transporto priemonės privalėtų turėti tam tikras eismo saugą užtikrinančias priemones.
Facebook draugai