Kai paslauga draugui virsta vagyste

Liaudies išmintis byloja, kad vienas greičiausių būdų sugadinti draugystę yra skola. Šią tiesą gali patvirtinti ir transporto žalas administruojantys draudikai. Jų pranešime žiniasklaidai rašoma, jog kuriozinės situacijos su paskolintais automobiliais įvyksta kur kas dažniau nei galima būtų įtarti.
Asociatyvi nuotr.
Asociatyvi nuotr.
© DELFI (D.Pipo nuotr.)

Pasirodo, apgadintas automobilis paskolinus jį draugui, nėra blogiausias scenarijus. Išsiaiškinti daugiau informacijos apie draugą, prašantį tokios paslaugos, vertėtų visiems, kurie nenori dėl skolininko kaltės aiškintis policijai ar netekti draudimo.

Lietuvoje veikiantys įstatymai nenumato jokių specialių dokumentų, kuriuos galima būtų pasirašyti skolinant savo automobilį kitam vairuotojui, todėl Europos bendrovės „ERGO Insurance“ Lietuvoje Transporto priemonių žalų administravimo skyriaus vadovas Raimondas Bieliauskas išskiria tris pagrindinius faktorius, kuriuos būtina įvertinti norint išvengti rimtų nemalonumų.

Automobilį vairavote ne jūs, bet baudą mokate patys

Dažnas vairuotojas pripažįsta, jog yra nors kartą paskolinęs savo automobilį kitam žmogui, tačiau dauguma sutinka, kad ne visuomet toks gerumas lieka be pasekmių. Apgadinta transporto priemonė ar netikėtas šaukimas į komisariatą – tik keli neapdairumo pasekmių pavyzdžiai.

Net jei negalima tiksliai pasakyti, kas vairavo automobilį, įstatymai aiškiai numato, jog įvykus eismo taisyklių pažeidimui ar avarijai, dėl žalos atlyginimo pirmiausia kreipiamasi į transporto priemonės savininką, kuris per dešimt dienų turi nurodyti, kas įvykio metu valdė transporto priemonę.

Sklando įvairūs pasakojimai apie tai, kaip greičio matuokliui įamžinus greitį viršijančius automobilius, pažeidėjo nustatymas virsta kurioziškomis istorijomis. Tai, kad šiuo metu nėra jokio teisės akto, įpareigojančio įforminti automobilio skolinimą, nereiškia, kad skolintojas atleidžiamas nuo galimų pretenzijų.

Taigi, nežinojimas ar nenorėjimas atskleisti, kas vairavo automobilį, tikrai nepadės išvengti numatytos baudos. Nepavykus nustatyti konkretaus vairuotojo, atsakomybė visuomet užgriūna automobilio savininko pečius.

Jūsų draudimas yra pritaikytas asmeniškai jums

Žmonės dalindamiesi automobiliu, taip pat dalinasi ir draudimo polisu, tačiau R. Bieliauskas atkreipia dėmesį, kad pilna Kasko draudimo išmoka priklauso tik tada, jei automobilio vairuotojas atitinka visus draudimo sutartyje numatytus kriterijus, ir priduria, kad būtent dėl tokio neapsižiūrėjimo vairuotojams kyla daugiausiai galvos skausmo.

Privalomojo draudimo atveju pilna išmoka mokama visada, tačiau draudžiantis ateityje klientui draudimas gali kainuoti brangiau.

„Transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo atveju, nukentėjusysis visuomet gaus žalos atlyginimą. Sunkumai iškyla, jei draudimas buvo suteiktas su tam tikrais rizikos apribojimais, tokiais kaip senatvės pensininko, vairavimo stažo ar kita draudėjo rizikos grupe. Tokiu atveju, net ir apsidraudus Kasko draudimu, išmoka gali būti arba sumažinta, arba nemokama visai.

Dar blogiau, jei automobilį pasiskolinęs asmuo iš viso neturi teisės vairuoti atitinkamą transporto priemonę – Kasko draudimas numato, jog tokiu atveju išmoka visai nemokama“, – teigia „ERGO Insurance“ atstovas.

Kam skolinamas automobilis, svarbu susimąstyti ne tik dėl gresiančių piniginių baudų. Verta nepamiršti ir žmogiškojo faktoriaus. Automobilis turėtų būti skolinamas tik tuo atveju, jei visiškai pasitikima žmogaus vairavimo gebėjimais bei atsakomybės jausmu.

Tinkamai įvertinus situaciją, galima išvengti tiek nemalonių staigmenų, tokių kaip automobilio apgadinimas ar baudos, tiek išlaidų nuostolių padengimui ar netgi transporto priemonės konfiskavimo.

Kai paslauga virsta vagyste

Anot draudimo eksperto, būtina kiekvieną kartą įsitikinti ne tik besiskolinančio asmens tinkamumu vairuoti transporto priemonę, bet ir išsiaiškinti, kokiais tikslais automobilis bus naudojamas.

Bendrovei „ERGO Insurance“ Lietuvoje kol kas tenka susidurti su atvejais, kai automobilį panaudojus nusikaltimui, transporto priemonės savininkui gresia tiek administracinės baudos, tiek draudimo išmokų praradimas.

R. Bieliauskas priduria, kad situacija, kai automobilį paskolinęs teisėtas savininkas nebegali jo atgauti, taip pat yra galima:

„Tokių atvejų nutinka. Dėl to visuomet primygtinai pabrėžiame, jog verta kaskart įsitikinti besiskolinančio asmens patikimumu. Jei automobilis pasisavinamas kaip paskolintas, t. y. su raktais, dokumentais ar draudimo polisu, net Kasko atveju, tai nėra draudžiamasis įvykis“, – primena draudikas.

Dėl visų išvardintų priežasčių svarbu ne tik gerai apmąstyti automobilio skolinimą, bet ir atsakingai skolintis. Prieš skolinantis rekomenduojama pasitikrinti, ar automobilis yra saugus, techniškai tvarkingas, apdraustas ir ar draudimas galios pasiskolinusiam asmeniui.

Taip pat, apsižiūrėti, ar jame nėra nelegalių krovinių. Tik tokiu būdu skolintis automobilį bus naudinga ir saugu.

www.DELFI.lt
Naujienų prenumerata
Parašykite savo komentarą
arba komentuokite anonimiškai čia
Skelbdami komentarą, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Skaityti komentarus Skaityti komentarus

Eismo kultūra ir patarimai

Prieš ilgąjį savaitgalį – pareigūnų perspėjimas (2)

Šį ilgąjį šventinį savaitgalį, birželio 23-26 d., vėl bus vykdomos vairuotojų blaivumo kontrolės priemonės ‒ Vilniaus apskrities vyriausiojo policijos komisariato (VPK) Kelių policijos valdybos Kelių patrulių rinktinės pareigūnai pasirinktose sostinės vietose ir pasirinktame apskrities rajone tikrins vairuotojų blaivumą, ar nevairuoja apsvaigę nuo narkotinių ir kitų psichiką veikiančių medžiagų.

Avarijų skaičius išaugo ketvirtadaliu: kaip saugiai vairuoti per Jonines? (8)

Prasidedant ilgajam savaitgaliui dėl intensyvaus eismo keliuose ir susidariusių spūsčių kelionės automobiliu neišvengiamai tampa rizikingesnės. Lietuvos automobilių kelių direkcijos (LAKD) duomenimis, vien per pirmuosius penkis šių metų mėnesius, eismo įvykių skaičius išaugo beveik ketvirtadaliu, teigiama pranešime žiniasklaidai.

Ginčas dėl geležinkelio pervažos: gyventojams kyla ypač rimtų problemų (5)

Naująja „Rail Baltica“ vėže rieda vis daugiau traukinių, tačiau šio tarptautinio geležinkelio pervažų problema taip ir liko neišspręsta. Iki šiol pervažos užtvertos primityviais rakinamais arba tik uždaromais užtvarais, kuriuos važiuojantieji keliu turi kaskart išlipę atidarinėti ir uždarinėti, rakinėti, pirmyn atgal kelis kartus vaikščioti per pavojingą geležinkelio ruožą, o įsėdę į transporto priemonę taip pat negarantuoti, kad saugiai pervažiuos.

Žinia vairuotojams: teks pratintis prie naujų draudimo kainų (150)

Vairuotojai, draudžiantys automobilius privalomu ar savanorišku draudimu, turėtų pratintis prie minties, kad draudimas jau nebus toks pigus, kaip iki šiol.

Šiemet dviratininkai gatvėse nukenčia dažniau (7)

Miestų gatvės – jau senokai pilnos dviratininkų. Pakankamai šilti orai ir gana ankstyvas pavasaris šiemet gyventojus ant dviračių paskatino sėstis anksčiau, o užkietėję dviračių mėgėjai pedalus mina jau nuo balandžio ar netgi kovo pabaigos.
Facebook draugai