Kai paslauga draugui virsta vagyste

Liaudies išmintis byloja, kad vienas greičiausių būdų sugadinti draugystę yra skola. Šią tiesą gali patvirtinti ir transporto žalas administruojantys draudikai. Jų pranešime žiniasklaidai rašoma, jog kuriozinės situacijos su paskolintais automobiliais įvyksta kur kas dažniau nei galima būtų įtarti.
Asociatyvi nuotr.
Asociatyvi nuotr.
© DELFI (D.Pipo nuotr.)

Pasirodo, apgadintas automobilis paskolinus jį draugui, nėra blogiausias scenarijus. Išsiaiškinti daugiau informacijos apie draugą, prašantį tokios paslaugos, vertėtų visiems, kurie nenori dėl skolininko kaltės aiškintis policijai ar netekti draudimo.

Lietuvoje veikiantys įstatymai nenumato jokių specialių dokumentų, kuriuos galima būtų pasirašyti skolinant savo automobilį kitam vairuotojui, todėl Europos bendrovės „ERGO Insurance“ Lietuvoje Transporto priemonių žalų administravimo skyriaus vadovas Raimondas Bieliauskas išskiria tris pagrindinius faktorius, kuriuos būtina įvertinti norint išvengti rimtų nemalonumų.

Automobilį vairavote ne jūs, bet baudą mokate patys

Dažnas vairuotojas pripažįsta, jog yra nors kartą paskolinęs savo automobilį kitam žmogui, tačiau dauguma sutinka, kad ne visuomet toks gerumas lieka be pasekmių. Apgadinta transporto priemonė ar netikėtas šaukimas į komisariatą – tik keli neapdairumo pasekmių pavyzdžiai.

Net jei negalima tiksliai pasakyti, kas vairavo automobilį, įstatymai aiškiai numato, jog įvykus eismo taisyklių pažeidimui ar avarijai, dėl žalos atlyginimo pirmiausia kreipiamasi į transporto priemonės savininką, kuris per dešimt dienų turi nurodyti, kas įvykio metu valdė transporto priemonę.

Sklando įvairūs pasakojimai apie tai, kaip greičio matuokliui įamžinus greitį viršijančius automobilius, pažeidėjo nustatymas virsta kurioziškomis istorijomis. Tai, kad šiuo metu nėra jokio teisės akto, įpareigojančio įforminti automobilio skolinimą, nereiškia, kad skolintojas atleidžiamas nuo galimų pretenzijų.

Taigi, nežinojimas ar nenorėjimas atskleisti, kas vairavo automobilį, tikrai nepadės išvengti numatytos baudos. Nepavykus nustatyti konkretaus vairuotojo, atsakomybė visuomet užgriūna automobilio savininko pečius.

Jūsų draudimas yra pritaikytas asmeniškai jums

Žmonės dalindamiesi automobiliu, taip pat dalinasi ir draudimo polisu, tačiau R. Bieliauskas atkreipia dėmesį, kad pilna Kasko draudimo išmoka priklauso tik tada, jei automobilio vairuotojas atitinka visus draudimo sutartyje numatytus kriterijus, ir priduria, kad būtent dėl tokio neapsižiūrėjimo vairuotojams kyla daugiausiai galvos skausmo.

Privalomojo draudimo atveju pilna išmoka mokama visada, tačiau draudžiantis ateityje klientui draudimas gali kainuoti brangiau.

„Transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo atveju, nukentėjusysis visuomet gaus žalos atlyginimą. Sunkumai iškyla, jei draudimas buvo suteiktas su tam tikrais rizikos apribojimais, tokiais kaip senatvės pensininko, vairavimo stažo ar kita draudėjo rizikos grupe. Tokiu atveju, net ir apsidraudus Kasko draudimu, išmoka gali būti arba sumažinta, arba nemokama visai.

Dar blogiau, jei automobilį pasiskolinęs asmuo iš viso neturi teisės vairuoti atitinkamą transporto priemonę – Kasko draudimas numato, jog tokiu atveju išmoka visai nemokama“, – teigia „ERGO Insurance“ atstovas.

Kam skolinamas automobilis, svarbu susimąstyti ne tik dėl gresiančių piniginių baudų. Verta nepamiršti ir žmogiškojo faktoriaus. Automobilis turėtų būti skolinamas tik tuo atveju, jei visiškai pasitikima žmogaus vairavimo gebėjimais bei atsakomybės jausmu.

Tinkamai įvertinus situaciją, galima išvengti tiek nemalonių staigmenų, tokių kaip automobilio apgadinimas ar baudos, tiek išlaidų nuostolių padengimui ar netgi transporto priemonės konfiskavimo.

Kai paslauga virsta vagyste

Anot draudimo eksperto, būtina kiekvieną kartą įsitikinti ne tik besiskolinančio asmens tinkamumu vairuoti transporto priemonę, bet ir išsiaiškinti, kokiais tikslais automobilis bus naudojamas.

Bendrovei „ERGO Insurance“ Lietuvoje kol kas tenka susidurti su atvejais, kai automobilį panaudojus nusikaltimui, transporto priemonės savininkui gresia tiek administracinės baudos, tiek draudimo išmokų praradimas.

R. Bieliauskas priduria, kad situacija, kai automobilį paskolinęs teisėtas savininkas nebegali jo atgauti, taip pat yra galima:

„Tokių atvejų nutinka. Dėl to visuomet primygtinai pabrėžiame, jog verta kaskart įsitikinti besiskolinančio asmens patikimumu. Jei automobilis pasisavinamas kaip paskolintas, t. y. su raktais, dokumentais ar draudimo polisu, net Kasko atveju, tai nėra draudžiamasis įvykis“, – primena draudikas.

Dėl visų išvardintų priežasčių svarbu ne tik gerai apmąstyti automobilio skolinimą, bet ir atsakingai skolintis. Prieš skolinantis rekomenduojama pasitikrinti, ar automobilis yra saugus, techniškai tvarkingas, apdraustas ir ar draudimas galios pasiskolinusiam asmeniui.

Taip pat, apsižiūrėti, ar jame nėra nelegalių krovinių. Tik tokiu būdu skolintis automobilį bus naudinga ir saugu.

www.DELFI.lt
Parašykite savo komentarą
arba komentuokite anonimiškai čia
Skelbdami komentarą, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Skaityti komentarus Skaityti komentarus
 

Eismo kultūra ir patarimai

Ką įdomaus siūlo aukcionai

Tradiciškai yra kelios sąlygos, kurias atitikus galima tikėtis sėkmės parduodant seną automobilį aukcione. Viena – jis turi būti „Ferrari“. Arba jo turi būti pagaminti vos keli egzemplioriai. Arba tai turi būti labai senas modelis. Arba jis anksčiau priklausė kuriai nors įžymybei, kuri įžymybė yra planetos mastu – jokiu būdu ne Radžis ar Tikroji Išdykėlė.

„CityBee“ naikina atskiras stovėjimo zonas centre (24)

Automobilių dalinimosi paslaugą teikianti „CityBee“ skelbia naikinanti atskiras stovėjimo zonas Vilniaus ir Kauno centruose. Nuo šiol paslaugos vartotojai automobilį galės palikti bet kur, o miestų rinkliavų zonose stovėjimas net ir rezervacijos metu bus nemokamas, skelbiama pranešime žiniasklaidai.

Įspėjimas vairuotojams: bus fiksuojamas net menkiausias greičio viršijimas (257)

Lietuvos kelių policijos tarnyba informuoja, kad nuo kitos savaitės vidurio šalies keliuose bus vykdoma sustiprinta transporto priemonių važiavimo greičio kontrolė. Artėjant naujiesiems mokslo metams, Lietuvos kelių policijos tarnyba organizuoja saugaus eismo akciją, kurios metu šalies keliuose visais būdais bus fiksuojamas net menkiausias greičio viršijimas. Greičio matavimo prietaisai fiksuos visas transporto priemones, netaikant jokios tolerancijos, ir vairuotojai (transporto priemonių savininkai) už Kelių eismo taisyklių pažeidimus turės atsakyti teisės aktų nustatyta tvarka.

Neįtikėtinas lietuvių vairuotojų įžūlumas – imasi barbariškų būdų greičio matuokliams „neutralizuoti“ (118)

2015 m. Lietuvos kelių situacija buvo labai prasta – tik pusė magistralinių kelių funkcionavo tinkamai, o kita pusė buvo blogos būklės, netinkami buvo ir 70 proc. krašto kelių, dar prastesnė situacija su rajoniniais keliais, kuriuose remontai atliekami rečiau nei kas 60 metų.

Specialistai išskiria dvi vietas, kuriose pavagiama daugiausiai brangių automobilių (5)

Vieną liepos trečiadienį policijos pareigūnai atvyko į Kauno garažų kompleksą. Jie tiksliai žinojo, kur ir ko reikia ieškoti. Išlaužę užrakintas niekuo neišsiskiriančio garažo duris, viduje jie aptiko 20 tūkst. eurų vertės bagį „Bombardier“, kurį ilgapirščiai neseniai pavogė Trakų rajone.
Facebook draugai