Kai paslauga draugui virsta vagyste

Liaudies išmintis byloja, kad vienas greičiausių būdų sugadinti draugystę yra skola. Šią tiesą gali patvirtinti ir transporto žalas administruojantys draudikai. Jų pranešime žiniasklaidai rašoma, jog kuriozinės situacijos su paskolintais automobiliais įvyksta kur kas dažniau nei galima būtų įtarti.
Asociatyvi nuotr.
© DELFI / Domantas Pipas

Pasirodo, apgadintas automobilis paskolinus jį draugui, nėra blogiausias scenarijus. Išsiaiškinti daugiau informacijos apie draugą, prašantį tokios paslaugos, vertėtų visiems, kurie nenori dėl skolininko kaltės aiškintis policijai ar netekti draudimo.

Lietuvoje veikiantys įstatymai nenumato jokių specialių dokumentų, kuriuos galima būtų pasirašyti skolinant savo automobilį kitam vairuotojui, todėl Europos bendrovės „ERGO Insurance“ Lietuvoje Transporto priemonių žalų administravimo skyriaus vadovas Raimondas Bieliauskas išskiria tris pagrindinius faktorius, kuriuos būtina įvertinti norint išvengti rimtų nemalonumų.

Automobilį vairavote ne jūs, bet baudą mokate patys

Dažnas vairuotojas pripažįsta, jog yra nors kartą paskolinęs savo automobilį kitam žmogui, tačiau dauguma sutinka, kad ne visuomet toks gerumas lieka be pasekmių. Apgadinta transporto priemonė ar netikėtas šaukimas į komisariatą – tik keli neapdairumo pasekmių pavyzdžiai.

Net jei negalima tiksliai pasakyti, kas vairavo automobilį, įstatymai aiškiai numato, jog įvykus eismo taisyklių pažeidimui ar avarijai, dėl žalos atlyginimo pirmiausia kreipiamasi į transporto priemonės savininką, kuris per dešimt dienų turi nurodyti, kas įvykio metu valdė transporto priemonę.

Sklando įvairūs pasakojimai apie tai, kaip greičio matuokliui įamžinus greitį viršijančius automobilius, pažeidėjo nustatymas virsta kurioziškomis istorijomis. Tai, kad šiuo metu nėra jokio teisės akto, įpareigojančio įforminti automobilio skolinimą, nereiškia, kad skolintojas atleidžiamas nuo galimų pretenzijų.

Taigi, nežinojimas ar nenorėjimas atskleisti, kas vairavo automobilį, tikrai nepadės išvengti numatytos baudos. Nepavykus nustatyti konkretaus vairuotojo, atsakomybė visuomet užgriūna automobilio savininko pečius.

Jūsų draudimas yra pritaikytas asmeniškai jums

Žmonės dalindamiesi automobiliu, taip pat dalinasi ir draudimo polisu, tačiau R. Bieliauskas atkreipia dėmesį, kad pilna Kasko draudimo išmoka priklauso tik tada, jei automobilio vairuotojas atitinka visus draudimo sutartyje numatytus kriterijus, ir priduria, kad būtent dėl tokio neapsižiūrėjimo vairuotojams kyla daugiausiai galvos skausmo.

Privalomojo draudimo atveju pilna išmoka mokama visada, tačiau draudžiantis ateityje klientui draudimas gali kainuoti brangiau.

„Transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo atveju, nukentėjusysis visuomet gaus žalos atlyginimą. Sunkumai iškyla, jei draudimas buvo suteiktas su tam tikrais rizikos apribojimais, tokiais kaip senatvės pensininko, vairavimo stažo ar kita draudėjo rizikos grupe. Tokiu atveju, net ir apsidraudus Kasko draudimu, išmoka gali būti arba sumažinta, arba nemokama visai.

Dar blogiau, jei automobilį pasiskolinęs asmuo iš viso neturi teisės vairuoti atitinkamą transporto priemonę – Kasko draudimas numato, jog tokiu atveju išmoka visai nemokama“, – teigia „ERGO Insurance“ atstovas.

Kam skolinamas automobilis, svarbu susimąstyti ne tik dėl gresiančių piniginių baudų. Verta nepamiršti ir žmogiškojo faktoriaus. Automobilis turėtų būti skolinamas tik tuo atveju, jei visiškai pasitikima žmogaus vairavimo gebėjimais bei atsakomybės jausmu.

Tinkamai įvertinus situaciją, galima išvengti tiek nemalonių staigmenų, tokių kaip automobilio apgadinimas ar baudos, tiek išlaidų nuostolių padengimui ar netgi transporto priemonės konfiskavimo.

Kai paslauga virsta vagyste

Anot draudimo eksperto, būtina kiekvieną kartą įsitikinti ne tik besiskolinančio asmens tinkamumu vairuoti transporto priemonę, bet ir išsiaiškinti, kokiais tikslais automobilis bus naudojamas.

Bendrovei „ERGO Insurance“ Lietuvoje kol kas tenka susidurti su atvejais, kai automobilį panaudojus nusikaltimui, transporto priemonės savininkui gresia tiek administracinės baudos, tiek draudimo išmokų praradimas.

R. Bieliauskas priduria, kad situacija, kai automobilį paskolinęs teisėtas savininkas nebegali jo atgauti, taip pat yra galima:

„Tokių atvejų nutinka. Dėl to visuomet primygtinai pabrėžiame, jog verta kaskart įsitikinti besiskolinančio asmens patikimumu. Jei automobilis pasisavinamas kaip paskolintas, t. y. su raktais, dokumentais ar draudimo polisu, net Kasko atveju, tai nėra draudžiamasis įvykis“, – primena draudikas.

Dėl visų išvardintų priežasčių svarbu ne tik gerai apmąstyti automobilio skolinimą, bet ir atsakingai skolintis. Prieš skolinantis rekomenduojama pasitikrinti, ar automobilis yra saugus, techniškai tvarkingas, apdraustas ir ar draudimas galios pasiskolinusiam asmeniui.

Taip pat, apsižiūrėti, ar jame nėra nelegalių krovinių. Tik tokiu būdu skolintis automobilį bus naudinga ir saugu.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją
 

Eismo kultūra ir patarimai

Automobiliu per Lenkiją – apsiginklavus kantrybe ir interaktyviais žemėlapiais (7)

Čekiją, Slovakiją, Austriją bei kitas populiarias vasaros atostogų maršrutų kryptis besirenkantiems lietuviams teks apsišarvuoti kantrybe – važiuojant automobiliu prasibrauti pro remontuojamus kaimyninės Lenkijos kelius nebus paprasta. Kaip rašoma pranešime žiniasklaidai, kaimyninėje šalyje šiuo metu tvarkoma beveik 350 kilometrų kelių, tad draudimo specialistai vykstantiems rekomenduoja būtinai pasidomėti interaktyviuose žemėlapiuose ir mobiliosiose programėlėse nuolat atnaujinama informacija apie remontuojamus kelių ruožus.

Neplanuotas grįžimas iš užsienio valstybės: ką svarbu žinoti? (3)

Atostogos svečioje šalyje – tai laikotarpis, kai galima bent kiek atitrūkti nuo kasdienių darbų ir kokybiškai pailsėti. Tačiau kartais visus planus sujaukia netikėtos aplinkybės, verčiančios čia pat grįžti namo.

Pažėrė patarimų vairuotojams, kaip važiuoti „spermatozoidų judėjime“

Žinomas keliautojas automobiliu ir įvairių rekordų siekėjas, žurnalo „Auto Bild Lietuva“ vyriausiasis redaktorius Vitoldas Milius neseniai grįžo iš dar vienos įspūdingos kelionės. Šį kartą jo kolekciją papildė „Hyundai Tucson“ automobiliu įveiktas 4 tūkstančių kilometrų maršrutas palei didžiausią Indijos upę Gangą. Kaip rašoma pranešime žiniasklaidai, svarbiausias kelionės tikslas – išbandyti naują miesto visureigį „Hyundai Tucson“.

Kelių policija ir „CityBee“ vienijasi dėl kilnaus tikslo (3)

Lietuvos kelių policijos tarnyba kartu su automobilių dalinimosi tinklu „CityBee“, siekdami priminti apie atsakomybę ir saugų elgesį kelyje, pradeda švietėjišką kampaniją ir primena, koks vairuotojų elgesys kelyje yra pavojingiausias jiems patiems ir aplinkiniams, rašoma pranešime žiniasklaidai.

Planuojantiems keliones kemperiu – naudingi patarimai (9)

Artėjant vasarai daugelis kuria atostogų planus. Lėktuvais, autobusais ar kruizais keliauti įpratę žmonės vis dažniau pamąsto apie savarankišką kelionę su visu namu ant ratų. Kemperių paslaugas siūlantys žinovai sako, kad keliautojai nori laisvės – važiuoti, kur nori; sustoti, kada nori; gamintis maistą ir pasiimti neribotą kiekį daiktų. Tačiau ką privalu žinoti apie kemperių vairavimą, technines jų galimybes ir kaip juos priima įvairios valstybės?
Facebook draugai