Pagal virimo temperatūrą iš naftos galima išskirti dujas, benziną, žibalą, dyzeliną, tepalus, gudroną, bitumą ir mazutą. Bet benzine yra šiek tiek dujų ir žibalo, dyzeline – daug žibalo ir truputis tepalų ir kt.

Trumpai apie degalus

Benzinas – mišinys pačių įvairiausių angliavandenilių, kurių sunkiausieji visiškai išgaruoja esant 180 laipsnių temperatūrai (žibalas – 45...280°C, dyzelis – 62...360°C, tepalai, gudronas, bitumas ir mazutas distiliuojami tik vakuume, nes esant 400 laipsnių temperatūrai angliavandeniliai pradeda skilti).

Dyzelinas yra įvairių angliavandenilių mišinys, pritaikytas naudoti kaip kuras dyzeliniuose varikliuose. Dyzelinas gaunamas distiliuojant žalią naftą (dyzelinis distiliatas). Pagrindinės dyzelinių degalų sudedamosios dalys yra alkanai, cikloalkanai ir aromatiniai angliavandeniliai. Naftos kilmės dyzeliną sudaro apie 75 proc. sočiųjų angliavandenilių (daugiausia alkanai) ir apie 25 proc. aromatinių angliavandenilių (įskaitant naftalenus ir alkilbenzenus).

Suskystintos automobilių dujos yra benzino ir dyzelino pakaitalas automobiliams. Jis laikomas gamtai mažiau žalinga alternatyva, palyginti su minėtomis degalų rūšimis. Suskystintos dujos gaminamos iš naftos, suspaudžiant propano ir butano dujas. Šių dujų santykis skiriasi. Be propano ir butano, automobilių dujose yra įvairių priemaišų: propileno, butileno, etanolio.

Oktaninis skaičius

Šis skaičius nusako benzino savybę vidaus degimo variklyje sudegti be detonacijos. Detonacija – savaiminis ir priešlaikinis benzino garų ir oro mišinio užsidegimas ne nuo žvakės, bet nuo suspaudimo ir įkaitusių cilindro dalių. Natūraliomis sąlygomis oro ir benzino mišinys cilindre dega 20–40 metrų per sekundę greičiu, švelniai perduodamas slėgimo jėgą į stūmoklį. Detonacijos metu jis dega 800–1200 metrų per sekundę greičiu, t. y. sprogsta, gaunami stiprūs smūgiai į stūmoklį, todėl variklis gali sugesti.

Minėto mišinio atsparumas savaiminei detonacijai nusakomas oktaniniu skaičiumi. Oktaninis skaičius nustatomas dviem būdais: varikliniu (charakterizuoja važiavimą miesto sąlygomis) ir tiriamuoju (greitkelio sąlygomis). Kuo šis rodiklis aukštesnis, tuo variklio suspaudimo laipsnis ir galia didesni. Pagal oktano skaičių benzinai skirstomi į markes. Pvz., A-95 markė reiškia, kad benzino atsparumas detonacijai yra ne mažesnis kaip 95, A-92 – ne mažesnis nei 92.

Dujų oktaninis skaičius natūraliai yra gerokai per 100. Be to, dujos nepasižymi detonacija.

Cetaninis skaičius

Benzino kokybę apibūdina oktaninis skaičius, o dyzelino – cetaninis. Cetano kiekis įvertina dyzelinių degalų užsidegimo savybes suspausto uždegimo varikliuose. Kuo cetaninis skaičius didesnis, tuo dyzelino kokybė geresnė. Kuo cetaninis skaičius didesnis, tuo greičiau degalai užsidega, taigi lengviau paleisti variklį, ypač tai aktualu žiemą. Variklis tyliau dirba ir mažiau dyla. Lietuvos degalinėse prekiaujamo dyzelino cetaninis skaičius yra nuo 48 iki 51. Be to, dyzelino oktaninis skaičius yra apie 45, todėl skiriasi degalų uždegimo principas – degalai įpurškiami į jau suspaustą orą.

Degalinių siūlomi degalai

Žiemą dyzelinius automobilius užvesti sunkiau nei benzininius, todėl „Neste A24“ degalinėse prekiaujama arktinės klasės žieminiu dyzelinu „Futura Diesel“. Specialūs priedai „Futura“ padidina dyzelino savaiminio užsidegimo rodiklį – cetaninį skaičių – dviem vienetais. Didesnis dyzelino „Futura Diesel“ cetaninis skaičius sutrumpina šalto variklio paleidimo laiką ir sumažina jo triukšmingumą.

Žiemą keičiantis temperatūroms degalų bake ir degalų sistemoje atsiranda vandens kondensato, dėl to gali pradėti rūdyti metalinės dalys, užteršdamos degalų sistemą. Antikoroziniai „Futura“ priedai efektyviai apsaugo degalų sistemą ir variklį nuo korozijos.

Benzinas „Futura“ išlaiko visą laiką švarią variklio degalų tiekimo sistemą ir neleidžia jai užsiteršti, dėl to ilgai nekinta variklio reguliavimo parametrai. Aukštos kokybės komponentai ir priedai, esantys benzine „Futura“, efektyviai pašalina nuodegas, susidariusias degimo procese, o antikorozinės savybės neleidžia atsirasti rūdims degalų tiekimo sistemoje. Švarą palaikantis benzinas „Futura“ užtikrina nepriekaištingą degalų purkštukų veikimą.

„Statoil“ degalinėse prekiaujama benzinu „Ultima“, jis apsaugo variklį, kad neatsirastų nuosėdų, padeda šalinti jau susidariusias. Todėl degalai tinkamai sudega, o išmetamosios dujos nėra tokios kenksmingos. Naudojant degalus su priedais galima iki 4 proc. sumažinti vidutines jo sąnaudas. Be to, transporto priemonės, naudojančios tokius degalus, yra patikimesnės.

„Statoil“ degalinėse galima įsigyti ir dyzelino „D fortis“, atitinkančio ES standartus. Jame yra mažai sieros ir aromatinių angliavandenilių, todėl degimo metu išsiskiria ir susikaupia mažiau suodžių, lėtėja korozija ir variklio nusidėvėjimas. Naudojant priedą „D Fortis“ cilindrai išlieka švaresni, variklis tarnauja ilgiau.