Tokių pokyčių iniciatoriai tikina, kad tai prisidės prie nepatyrusių vairuotojų atsakingesnio vairavimo, tačiau vairavimo mokyklų instruktoriai įsitikinę, kad tokia tvarka įneš nemažai sumaišties ir dar daugiau būsimųjų vairuotojų iš pirmo karto neišlaikys egzaminų.

Kaip „Sekundei“ pasakojo „Regitros“ Panevėžio filialo vadovas Raimundas Kireilis, idėja atsisakyti vairavimo praktikos egzamine pratimų aikštelėje buvo gvildenama jau seniai, juo labiau kad beveik visoje Europoje būsimieji vairuotojai praktinį egzaminą laiko tik dalyvaudami eisme. Be to, aikštelėje buvo likę tik keli pratimai – automobilį pastatyti įstrižai arba statmenai arba pastatyti lygiagrečiai. Dabar tai teks atlikti realaus eismo sąlygomis – teks ne tik pademonstruoti vairavimo įgūdžius, bet ir statant automobilį įvertinti eismo sąlygas bei savo galimybes saugiai atlikti manevrą.

Tačiau mažai kas keisis, nes būsimieji vairuotojai ir taip praktinį vairavimo egzaminą laiko realiomis eismo sąlygomis. Pratimus aikštelėje, kaip ir iki šiol, turės atlikti tik sunkvežimių, motociklų, lengvųjų automobilių su priekaba ir kitų tipų transporto priemonių vairuotojai.

„Pokyčiai nebus dideli, tik egzaminuotojai turės būti atidesni. Aikštelėje būdavo tik signaliniai stulpeliai, o dabar teks stebėti, kad nebūtų įbrėžtos kitos mašinos, nekiltų avarinių situacijų. Mašinos draustos, tad didesnių problemų tikrai neturėtų kilti“, – mano R. Kireilis.

Daug neaiškumų

Tiesa, kaip nuo rudens bus organizuojamas praktinis vairavimo egzaminas, dar nėra iki galo aišku. Naujoji tvarka leis patiems instruktoriams rinktis aikšteles, kuriose būsimieji vairuotojai turės parodyti automobilio statymo įgūdžius. Žinoma tik tai, kad tai nebus judriausios ir gausiai pristatytos automobilių stovėjimo aikštelės.
Asociatyvi nuotr.

„Nėra nurodymų, kad būtų tik viena ar kita aikštelė, kiekvienas egzaminuotojas pasirinks patį geriausią variantą – rinksis mažiau pristatytas aikšteles miesto pakraščiuose, o ne centre. Dabar jau nebeliko ir aiškiai apibrėžtų maršrutų. Yra tik važiavimas nuo taško A iki B. Pavyzdžiui, egzaminuotojas tik pasako, kad reikia nuvykti iki Beržų gatvės galo. Taip pat bus ir su aikštelėmis“, – kalbėjo „Regitros“ Panevėžio filialo vadovas.

Jo teigimu, dar nėra sutarta, ar vairuotojai galės rinktis vietą, į kurią pastatyti automobilį, ar ją nurodys instruktorius. Tačiau palengvinimas bus tas, kad pats vairuotojas galės pasirinkti, kokiu būdu pastatyti automobilį: priekiu ar atbulomis. Streso vairuotojams bus gerokai daugiau, tačiau R. Kireilis nesiryžta prognozuoti, ar tokia tvarka turės įtakos egzamino rezultatams. Dabar praktinį vairavimo egzaminą iš pirmo karto išlaiko 46 proc. būsimųjų vairuotojų.

„Manau, kad išlaikymo procentas nėra toks mažas. O kaip bus dabar, labai sunku prognozuoti. Viskas priklauso nuo vairuotojų pasiruošimo. Būna, kad tik pilnametystės sulaukusi mergina iš pirmo karto išlaiko ir praktiką, ir teoriją, o vaikinai, kuriems atrodo, kad vairuoja gana gerai ir ne retai pervertina savo galimybes, išlaiko tik iš antro ar trečio karto“, – pastebi R. Kireilis.

Išmokti teks visiems

Vairavimo mokyklos „Vairolita“ direktorius Valentas Binkis teigė, kad tokie pakeitimai neturėtų atnešti didelių pokyčių. Pradedantieji vairuotojai ir toliau mokysis aikštelėje, o įgijusieji daugiau įgūdžių galės bandyti važiuoti ir vykstant realiam eismui. Anksčiau ar vėliau teks išmokti taisyklingai statyti automobilį ne tuščioje aikštelėje, o realiomis vairavimo sąlygomis. Jeigu prieš egzaminą vairuotojas daug praktikuosis, sunkumų neturėtų kilti.

„Realiame gyvenime reikės mokėti taisyklingai statyti, o ne numesti automobilį bet kur ir bet kaip. Prie kiekvieno prekybos centro galime rasti tokių vairuotojų, kurie ne tik sudaro sunkumų kitoms transporto priemonėms išvažiuoti, bet ir užima kelias stovėjimo vietas. Žmonės nesistengia tvarkingai pastatyti automobilių, bet gal tai susiję ir su vairavimo kultūros stoka“, – mano V. Binkis.

„Pavaros“ direktorius Henrikas Rusteika įsitikinęs, kad sunkumų gali kilti tik vairavimo mokykloms. Siekiant sudaryti kuo palankesnes sąlygas mokytis pastatyti automobilį realaus eismo sąlygomis, jie mokymo aikštelėse signalinius stulpelius turės pakeisti savo automobiliais. Be abejo, teks būsimuosius vairuotojus mokyti ir tokiose aikštelėse, kuriose teks laikyti egzaminą. Pagal įstatymus, draudžiama mokyti vairuoti tik gyvenamosiose zonose, daugiabučių kiemuose, o prekybos centrų aikštelėse nėra draudžiama.

Tiesa, teks rinktis mažesnio intensyvumo aikšteles, kad kuo mažiau trukdytų kitiems eismo dalyviams. Vargu ar kiti vairuotojai kantriai lauks, kol besimokantysis pusę valandos bandys pastatyti automobilį laisvoje vietoje.

„Turėsime rinktis tas vietas, kur egzaminus vykdys „Regitros“ instruktoriai. Tad natūralu, kad bus ir nepatenkintų bei piktų vairuotojų, to nepavyks išvengti“, – mano H. Rusteika.

Ar naujoji tvarka pasiteisins, pasak vairavimo mokyklos vadovo, labai priklausys ir nuo egzaminuotojų vertinimo. Paprastai ką tik teises gavę vairuotojai, norintys pasistatyti savo automobilį prekybos centro aikštelėje ar daugiabučio kieme, renkasi atokesnes vietas, kur mažiau automobilių ir be didesnio vargo galima manevruoti.

„Daug kas priklausys nuo egzaminuotojų – ar nurodys konkrečią vietą, kur sustoti, ar leis pasirinkti bet kurią tuščią, kur lengviau manevruoti. Natūralu, kad jeigu lieps įvaryti automobilį tarp dviejų šimtą tūkstančių eurų kainuojančių mašinų, streso bus dar daugiau“, – įsitikinęs H. Rusteika.

Nebus laukiami

„Festina Lente“ vairavimo mokyklos direktorius Jonas Žebrys teigė, kad nors nauja egzaminavimo tvarka pakeista siekiant pagerinti vairavimo kokybę, vargu ar šis tikslas bus pasiektas. Automobilio statymo įgūdžius teks rodyti gatvėje ar kurio nors prekybos centro aikštelėje, kur transporto priemonių judėjimas intensyvus. Būsimiesiems vairuotojams dažnai ir taip dreba rankos ir kojos iš streso ir baimės, tai dabar jaudulys bus dar didesnis.
Vairavimo egzaminas (asociatyvi nuotr.)

Automobilį statyti reikės greitai ir labai tiksliai, bet mokiniai taip greitai negali padaryti. Jiems dar trūksta įgūdžių, o kai skubi, atsiranda didelė tikimybė užvažiuoti ant bortelio ar padaryti kitų klaidų. Be to, visada gali atsirasti kitų nekantrių eismo dalyvių.

„Eisme ne visada gali numatyti visų aplinkybių, o jaudulys ir patirties stoka taip pat daro savo. Kaip mes juokaujame, būsimieji vairuotojai į egzaminą pirmą kartą eina „pasitikrinti sveikatos“, o antrą kartą – jau laikyti egzamino. Net neabejoju, kad dabar bus dar daugiau neišlaikiusiųjų iš pirmo karto“, – įsitikinęs J. Žebrys.

Be to, atsiranda sunkumų ir vairavimo mokykloms. Anot direktoriaus, „Regitros“ specialistai gali užsitverti kad ir dalį gatvės ar aikštelės, o vairavimo mokyklos instruktoriai bus tiesiog išvyti iš prekybos centrų aikštelių. Vargu ar verslininkai geranoriškai leis jų teritorijoje mokytis vairuoti ir taip kelti nepatogumų savo klientams.

„Tokia tvarka tikrai apsunkins mokymo galimybes, privačios parduotuvės mus vys lauk. Niekas nenorės, kad maišytumėmės jų aikštelėje, kurios dažnai ir taip būna pilnos, ypač arčiau centro. Reikės galvoti, kaip toliau dirbti“, – sakė J. Žebrys.

Daugiau naujienų skaitykite naujienos.lt.