Planuojama grąžinti balų sistema prilygsta tarybiniais laikais taikytai trijų skylių vairuotojo pažymėjime sistemai ir nėra tokia efektyvi, kokia galėtų būti, mano technologijos mokslų daktaras Vigilijus Sadauskas. Saugaus eismo eksperto teigimu, balų sistema praranda savo efektyvumą, nes kai kuriuos pažeidimus galima būtų pakartoti net penkis kartus.
© DELFI / Karolina Pansevič

„Nesakau, kad balai – blogai, bet manau, kad [teisės vairuoti atėmimas po antro ar trečio nusižengimo – LRT.lt] būtų efektyvesnė priemonė. Galbūt valstybei reikėtų mažiau ir išteklių: įvesti, tikrinti duomenis. Galbūt reikės ir materialinių resursų apskaityti tuos balus“, – sako V. Sadauskas.

Planuojama balus naikinti specialiais kursais

Anot Vidaus reikalų ministro Sauliaus Skvernelio, šio siūlymo esmė – pažeidimus, kurie skatina avaringumą (pavyzdžiui, leistino greičio viršijimas), vertinti tam tikra balų suma. Jeigu per metus surenkama dešimt balų, vairuotojas netenka teisės vairuoti transporto priemonę. Paskutinius tris balus, praėjęs specialiai parengtus kursus, vairuotojas laisva valia gali panaikinti.

Saulius Skvernelis
Saulius Skvernelis
© DELFI / Kiril Čachovskij

„Kol kas anksti kalbėti, kokie tai būtų kursai, nes jų įgyvendinimas bus Susisiekimo ministerijos kompetencija. Vairuotojas, kuris žiemą slidžiame kelyje viršijo greitį ir buvo už tai nubaustas, gavo tam tikrą balų kiekį, bet niekada nebuvo patyręs ekstremalių vairavimo sąlygų, nes egzaminą išlaikė vasarą, tikrai turi galimybę nueiti į specialų autodromą ir pažiūrėti, koks yra pavojus viršyti greitį, ką reiškia slysti, nesuvaldyti automobilio ne kelyje, kur pasekmės būna labai skaudžios, bet autodrome su patyrusiu instruktoriumi. Tokiu būdu jis galėtų tą balų kiekį panaikinti“, – aiškina S. Skvernelis.

Balai būtų įtraukiami į pažeidimų registrą, todėl duomenis, kiek kartų ir kokiais balais vairuotojas yra nubaustas, jis galėtų sužinoti neišeidamas iš namų, elektroniniu būdu per policijos elektroninių paslaugų portalą.

S. Skvernelio teigimu, pažeidimai, už kuriuos skiriami atitinkami balai, bus atrenkami pagal statistiką: pažeidimai, susiję su sankryžų pravažiavimu, draudžiamųjų kelio ženklų nepaisymu, pareigų pėstiesiems nesilaikymu ir t. t. Vidaus reikalų ministras pripažįsta, kad pažeidimų spektras gana platus, tačiau, jo tvirtinimu, visi šie pažeidimai lemia avaringumą.

V.Sadauskas: nieko naujo neišradome

Saugaus eismo ekspertas V. Sadauskas norimą grąžinti balų sistemą lygina su sovietiniu laikotarpiu į vairuotojo pažymėjimą muštomis skylėmis, kurių surinkus tris, iš vairuotojo būdavo atimama teisė vairuoti. „Tai yra ta pati tarybinių laikų trijų skylių mušimo vairuotojų pažymėjimuose sistema. Mes nieko gero neišradome – nieko naujo“, – įsitikinęs V. Sadauskas.

Jis skaičiuoja, kad, jeigu pažeidimas vertinamas dviem balais, tai vairuotojas gali tą patį pažeidimą padaryti net penkis kartus ir tik tada netekti teisės vairuoti. Technologijos mokslų daktaro nuomone, tai nėra veiksminga prevencinė priemonė, kuri skatintų vairuotojus laikytis kelių eismo taisyklių. Esą turėtų būti taikomos daug griežtesnės nuostatos ir teisė vairuoti atimama po trečio ar net antro pakartotinio pažeidimo.

Vigilijus Sadauskas
Vigilijus Sadauskas
© Organizatorių archyvas

„Pavyzdžiui, vieną kartą mieste greitį viršijai daugiau kaip 30 km/val., jei viršijai antrą kartą, iš karto turėtum netekti teisės vairuoti trim mėnesiams. Tai būtų daug efektyvesnė priemonė. Sunku pasakyti, kiek bus nuspręstą skirti balų už konkretų pažeidimą, bet anksčiau Administracinių teisės pažeidimų kodekse buvo numatyta, kad antrą kartą policijai sulaikius vairuotoją, važiuojant be saugos diržo, yra skiriama piniginė bauda ir teisės vairuoti atėmimas trim mėnesiams“, – primena V. Sadauskas.

S. Skvernelis: kai kurios sankcijos buvo tyliai panaikintos

V.Sadausko teigimu, per universitete atliktus stebėjimus buvo nustatyta, kad pastaroji tvarka paskatino vairuotojus ir keleivius dažniau užsisegti saugos diržus. Tuo metu, anot specialisto, net 90 proc. automobilio priekyje važiuojančių žmonių užsisegdavo saugos diržus. Vėliau stebėjimai parodė, kad, panaikinus tokią nuobaudą, saugos diržus užsisegdavo tik 75 proc. žmonių.

„Nesakau, kad balai – blogai, bet manau, kad [teisės vairuoti atėmimas po antro ar trečio nusižengimo – LRT.lt] būtų efektyvesnė priemonė. Galbūt valstybei reikėtų mažiau ir išteklių: įvesti, tikrinti duomenis. Galbūt reikės ir materialinių resursų apskaityti tuos balus“, – sako V. Sadauskas.

S. Skvernelis atkreipia dėmesį, kad Saugaus eismo komisija, priimdama sprendimą grąžinti balų sistemą, išanalizavo avaringumo situaciją, tendencijas ir rėmėsi objektyvia statistika ir tyrimais. Tačiau vidaus reikalų ministras pripažįsta, kad griežtesnės bausmės, apie kurias kalba V. Sadauskas, iš tiesų buvo panaikintos palaipsniui ir to neviešinant.

„Noriu pabrėžti, ką minėjo kolega, palaipsniui, labai tyliai, ramiai tam tikros sankcijos, kurias jis minėjo, taip pat ir diržų segėjimo, buvo paprasčiausiai pakeistos. Peržiūrint po vieną antrą straipsnį, tų sankcijų nebeliko. Dėl to šios sistemos įvedimas (ne vien grąžinimas) tikrai pasitarnaus saugaus eismo užtikrinimui“, – tikina S. Skvernelis.

Jis akcentuoja, kad analogiška ar panaši sistema taikoma bene 20-yje Europos Sąjungos šalių. Pasak S. Skvernelio, kai kurie pažeidimai gali būti įvertinti penkiais balais, todėl teisė vairuoti šį pažeidimą pakartojusiam asmeniui ir būtų atimama po antrojo pažeidimo, kaip siūlo V. Sadauskas.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Pasiruoškite: vaizdas sostinės gatvėse skirsis kaip diena ir naktis (44)

Pirmąsias rugsėjo savaites eismas sostinėje taps kur kas intensyvesnis – į gatves išvažiuos...

Lekiate prie jūros? Nepamirškite, Jus stebi (22)

Atostogauti galima ir reikia, tik ne tuomet, kai vairuoji. Tokią žinią visą vasarą vairuotojams...

Būsimųjų vairuotojų laukia iššūkiai: bus dar daugiau neišlaikiusiųjų iš pirmo karto (61)

Norintieji gauti vairuotojo teises tiesiog apgulė „Regitrą“. Daugelis skuba praktinį...

Dviratininkų pavojai tyko visiškai įprastose ir kasdienėse vietose (15)

Sinoptikai šį mėnesį žada gražų ir saulėtą, tad susigundžiusiųjų išriedėti į gatves su...

V. Radžiūnas. Kodėl žmogaus gyvybė įvertinta vos 90 eurų (15)

Jūs lekiate 90 km/val., viena ranka laikote vairą, kita – išmanųjį telefoną. Pirštais...

Top naujienos

Elitinėje vietoje – gėdingas vaizdas (70)

Išklypusios plytelės ir išlūžę latakai, daug metų neveikiantis apgriuvę fontanas. Taip jau ne...

Lekiate prie jūros? Nepamirškite, Jus stebi (22)

Atostogauti galima ir reikia, tik ne tuomet, kai vairuoji. Tokią žinią visą vasarą vairuotojams...

Pirmą „Lietuvos ryto“ treniruotę surengęs R. Kurtinaitis palinkėjo A. Gudaičiui parvežti medalį susipažino su asistentu (1)

Vilniaus „Lietuvos ryto“ komanda šeštadienio rytą surengė pirmą treniruotę, kurią,...

Rusija: Surguto mieste vyras peiliu sužeidė aštuonis žmones (12)

Šeštadienį Surguto mieste (Chantų-mansių autonominė apygarda) peiliu ginkluotas nežinomas vyras...

Lietuviai rado dar vieną apsipirkimo maršrutą (113)

Europos statistikos agentūros „Eurostat“ duomenimis, Lietuvoje šiemet prekių ir paslaugų...

Vienas šuolis į vandenį pakeitė šeimos gyvenimą istorija sujaudino tūkstančius (55)

Birželio 10 d. vilnietis Aurimas Vėbra patyrė labai sudėtingą traum ą – penkto kaklo...

Karščiausi brandaus amžiaus vyrai, įrodantys, kad amžius – tik skaičius

Visi šie vyrai jau ne jaunikliai, visi jie puikiai atrodo ir mielai kelia savo asmenukes į...

R. Bogdanas. Iš ko Šiaurės Korėja gavo ukrainietiškus variklius raketoms? (584)

Vienas tarptautinis detektyvas artėja prie finišo tiesiosios. Įvyks teismas Hagoje, kuris paskelbs...

Odos vėžio simptomai, kurie dažnai būna nematomi (2)

Dažniausiai – 99 atvejais iš 100 – odos vėžys yra aiškiai regimas kūno paviršiuje (nors...