Padeda stabdyti

Stabdžių antiblokavimo sistema (ABS) buvo sukurta 1978-aisiais, tačiau pradėta naudoti lengvuosiuose automobiliuose tik maždaug po dešimtmečio. Ši sistema padeda optimaliai sustabdyti automobilį, kad ir kokia kelio danga jis važiuotų. Ratų sukibimą su kelio danga lemia jos savybės ir padangos. Kai nėra ABS sistemos, stabdant automobilį atsiranda skersinės jėgos, traukiančios transporto priemonę į šoną. Todėl ir reikia kiekvienam ratui stabdymo momentą valdyti atskirai, norint užtikrinti saugų sustojimą. Automobilį, kuriame yra ABS sistema, stabdant galima valdyti, nes ši sistema neleidžia užblokuoti ratų. Naujesni automobiliai gali turėti ir elektroninę stabdymo jėgos paskirstymo sistemą EBD (Electronic Brake Force Distribution).

Stabdant automobilį slidžiame kelyje, gali būti užblokuoti visi ar kai kurie transporto priemonės ratai. ABS neleidžia tam įvykti. Ji pasižymi šiais privalumais:

• transporto priemonė išlieka valdoma, nors stabdymo ir šoninės jėgos padidėja;

• yra pats trumpiausias stabdymo kelias (geras valdomumas ir stabilumas leidžia sutrumpinti stabdymo kelią);

• sumažinamas padangų susidėvėjimas, tačiau greičiau dyla stabdžių trinkelės ir diskai.

Ratų sukimosi dažnis dažniausiai matuojamas induktyviniais jutikliais. Jutiklių signalas perduodamas į valdymo bloką kintama įtampa, kurios signalas tiesiogiai proporcingas ratų sukimosi dažniui. Kai transporto priemonė stabdoma atsargiai, ratai slysta tik truputį – jie neblokuojami. Esant dideliam slydimui reikia ABS, kad būtų išvengta ratų blokavimo. Iškilus rato blokavimo pavojui atitinkamas elektromagnetas mažina stabdymo slėgį – valdo rato stabdymo momentą taip, kad jo slydimas būtų ne didesnis kaip 5 proc. Slydimui didėjant (blogėja sukibimo sąlygos) slėgis stabdžių sistemoje mažinamas. Ratui greičiau sukantis, jo slydimas mažėja ir slėgis stabdžių sistemoje vėl didinamas.

Neleidžia suktis

Automobilio traukos sistema TCS (Traction control system), vokiškai – ASR (Antriebs-Schlupf-Regelung), pagerina automobilio stabilumą jam greitėjant bet kokiu paviršiumi. Ši sistema buvo sukurta 1985 metais. Ji neleidžia suktis vienam arba keliems varomiesiems ratams, kai jiems perduodamas didesnis sukimosi momentas, automobiliui važiuojant bet kokiu keliu, esant mažam arba besikeičiančiam sukibimo koeficientui.

TCS padidina traukos jėgą pradedant važiuoti arba įsibėgėjant, kai sukibimo koeficientas mažas arba ratai rieda skirtingais kelio paviršiais.

TCS sistema gali veikti keliais būdais: mažinti variklio sūkius, pristabdyti varomuosius ratus arba iš karto abiem būdais.

Gerina stabilumą

Automobilio važiavimo dinamikos valdymo sistema ESP padeda neprarasti važiavimo trajektorijos stabilumo posūkyje. Ši sistema buvo sukurta 1995 metais. Elektroninė stabilumo kontrolės sistema ESP (Electronic stability program) gerina automobilio stabilumą.

Skirtingai nei ABS ar TCS sistemos, kurios veikia automobilį stabdant arba jam greitėjant, ESP veikia nuolatos. Ši sistema specialiais davikliais „stebi“ vairo pasukimo kampą, automobilio greitį ir pagreitį.

Jeigu automobilio važiavimo trajektorija neatitinka posūkio kreivės, tai ESP sistema pristabdo vieną arba kelis automobilio ratus. Jei automobilis slys į šoną, sistema akimirksniu pakoreguos stabdymo jėgą priekinei ašiai, kol automobilis atgaus stabilumą. Be to, esant nepakankamam automobilio manevringumui posūkyje, ESP sistema automatiškai pakoreguos stabdymo jėgą vidiniam automobilio posūkio ratui ir taip užtikrins transporto priemonės stabilumą kelio vingiuose.

Ši sistema gali ne tik pristabdyti vieną ar kelis ratus, bet ir keisti jų sukimosi momentą, koreguoti variklio sūkius ir kitas operacijas.

Maksimalus saugumas

Susidūrimo prevencijos sistema (CMBS). Saugą užtikrina papildomas stabdžių mechanizmas su įmontuotais radiolokaciniais davikliais ir naujausios kartos saugos sistemos PRE-SAFE ar CMBS. Įdiegus papildomą stabdžių sistemą (Brake Assist Plus) sustiprinama avarijų prevencija.

Radiolokacinė sistema užfiksuoja priekyje važiuojančius automobilius ir įspėja vairuotoją, jei atstumas iki artimiausio automobilio per mažas arba prie jo artėjama per dideliu greičiu. Jei gresia susidūrimas, sistema sekundės dalelyčių tikslumu apskaičiuoja idealų stabdymo atstumą ir optimaliai stabdo automobilį, net jeigu vairuotojas per silpnai spaudžia stabdžio pedalą.

Nuo susidūrimo veiksmingai saugo ir specialiai tam pritaikyti galiniai stabdžių žibintai, jie avarinio stabdymo atveju pradeda mirksėti, taip įspėdami iš paskos važiuojančius vairuotojus.

Jei stabdomas automobilis per greitai lėtėja arba grėsmingai slysta, sistema imasi atsargumo priemonių – įtempiami priekinių sėdynių diržai, išpučiamos sėdynių dalys ir jos sureguliuojamos taip, kad vairuotojas ir keleiviai būtų saugūs. Viena iš saugos sistemos priemonių yra automatiškai užsidarantys langai.

Kitos sistemos

Avarinio stabdymo sistema EBA („Emergency Brake Assist“). Ši sistema akimirksniu reaguoja į staigų stabdžių pedalo paspaudimą ir maksimaliai padidina stabdymo jėgą.

Gamintojų teigimu, važiuojant 200 km/val. greičiu automobilis, turintis EBA, sustoja net 22 metrais arčiau nei mašina be šios sistemos.

Sistema, sauganti nuo varomųjų ratų slydimo, įjungus žemesnę pavarą – MSR („Motor schleppmoment distribution“).

Važiuojant keliu, kurio danga prastai sukimba su ratais, įjungus žemesnę pavarą, padidinančia variklio sūkius, neleidžiama ratams per daug stabdyti ir slysti, tai sumažina automobilio valdymo kontrolės praradimo galimybę.

DSTC dinaminė stabilumo ir sukibimo valdymo sistema. Ji pagerina vairavimo stabilumą slidžiame kelyje – lygina varomųjų ratų sukimąsi ir, jei reikia, keičia jėgas.

Be to, ši sistema lygina automobilio kryptį su vairo judėjimu. Tada, jei to reikia, norint sumažinti slydimą, sumažinama variklio galia arba stabdomi atskiri ratai.

Galima nustatyti, kad sistema užtikrintų papildomą sukibimą snieguotuose keliuose.

Saugaus atstumo iki kitos transporto priemonės išlaikymo sistema (ACC). ACC (Adaptive Cruise Control) – tai adaptyvus (pritaikomasis) greičio valdymas. Jis išlaiko norimą nuolatinį automobilio greitį nekintamą.

Atsiradus kliūčiai priekyje, pirmumas teikiamas ne nustatytam greičiui išlaikyti, o saugiam atstumui iki priekyje važiuojančio automobilio. Jeigu priekyje kliūties nėra, sistema grįžta prie nustatyto greičio.