Nuo liepos 1 d. Valstybinės kelių transporto viršininkas Vidmantas Žukauskas pasirašė naują vairuotojų pirminio rengimo aprašą, pagal kurį, norintys tapti B kategorijos transporto priemonių vairuotojais, gali savarankiškai ruoštis teorijos egzaminui ir praktinio vairavimo gali mokyti tėvais.

Tačiau pakalbėjus su „Regitros“ darbuotojais, paaiškėjo, kad per pustrečio mėnesio nuo naujos tvarkos įsigaliojimo, iš pirmo karto neišlaikiusiųjų egzamino skaičius žymiai padidėjo.

Tai net neturėtų stebinti. Daug kas dar nesupranta, kad sėkmingam teorijos egzamino išlaikymui reikia ne „kalti“ klausimynus, kurių internete netrūksta, bet išmokti KET ,įsisavinant ir saugaus eismo pagrindus. Pastarųjų kol kas jokių vadovėlių neišleista, todėl vairavimo mokytojai paruošia, naudodami įvairius informacijos šaltinius.

Nors ir KET knygelių pilnos knygynų lentynos, bet kol nėra paaiškinimų, komentarų šaltinio, skaitant taisykles, būsimam vairuotojui sudėtinga suprasti, ką reiškia vienas ar kitas punktas ir kaip jį taikyti vairuojant transporto priemonę.

Todėl vairavimo mokyklos jau sulaukia ateinančių mokytis vairavimo, rankose laikančių pažymas apie „Regitroje“ išlaikytą teorijos egzaminą, bet nesuvokiančių KET praktinio pritaikymo vairuojant automobilį. Tada praktinio vairavimo mokymo instruktoriui tenka papildomas vaidmuo dar ir kaip teorijos dėstytojo ir praktinio vairavimo apimtis žymiai padidėja.

O juk teorinio mokymo kurso kaina visoje „B“ kategorijos kursų kainoje tesudaro ne daugiau 10 procentų. Pavyzdžiui, Alytaus autoklubo mokykloje ji siekia apie 130 Lt – maždaug tiek pat, kiek kainuoja 3 bandymai „Regitroje“ išlaikyti egzaminą pasiruošus savarankiškai.

Dar sunkiau suprasti naujame apraše numatytą taip vadinamą tėvelių mokymą praktinio vairavimo. Suprantama, tikimasi, kad toks tėvų mokymas pigiau kainuoja, nors kurą ir automobilį eksploatuoti kainuoja bet kokiu atveju. Bet reikia įvertinti, kad tėvai moko pagal savo KET supratimą, o mokykloje moko kvalifikuoti specialistai. Kita vertus, automobilyje įrengti papildomus stabdžius sudėtinga ir tai brangiai kainuotų, tai kelia riziką, kad toks mokymas gali kainuoti daug brangiau negu kursai vairavimo mokykloje.

2012 m. pagal žuvusiųjų skaičių keliuose buvome pirmi Europoje, 2013 m. tapome šešti nuo galo. Šių metų aštuonių mėnesių statistika vėl liūdnesnė negu praėjusių. Sudėtinga daryti išvadą, kad tai 100 proc. tiesiogiai susiję su būsimųjų vairuotojų mokymu, bet kad šis procesas vardan eismo saugumo turi būti vykdomas atitinkamą kvalifikaciją turinčių ir patyrusių mokytojų vargiai kas galėtų prieštarauti.

Vairuotojų rengimą reglamentuojančių aktų reikalavimai vairuotojų rengimo mokykloms visai neseniai buvę griežti dabar jau tampa tokie liberalūs, kad susidaro įspūdis, jog pas mus norima visiškai jį panaikinti. Mokymosi mokykloje procesas tampa jau nebereikšmingas, nes dabartinis savarankiškas mokymasis didina pelną tik būsimus „vairuotojus“ egzaminuojančiai organizacijai, kitaip sakant, pinigai, kuriuos anksčiau sumokėdavo ne už kvalifikuotą vartotojų rengimą, dabar nukreipiami daugkartiniam egzaminų laikymui VĮ „Regitroje“, o šių pasikeitimų rezultatus, ko gero, greitai pamatysime stebėdami eismo įvykių statistiką.