„Porsche“ istorijoje rasta juodų dėmių

 (55)
Pasak istorikų, populiariausią prieškario sportinį automobilį gaminusi bendrovė slėpė pasipelnymą iš Hitlerio karo industrijos. Oficiali „Porsche“ istorija prasidėjo 1950 m., tačiau iki tol kompanija tiekė produkciją naciams, rašo „Spiegel“.
© Corbis

Karo metais „Porsche“ gamino ne sportinius automobilius, o tankus bei padidinto pravažumo karinius automobilius. Kaip prisimena per prievartą „Porsche“ gamykloje dirbę darbininkai, kompanija nemažai laiko skyrė „Volkswagen“ automobilių karinėms modifikacijoms. Iki šiol „Porsche neleido tyrėjams išsiaiškinti, kiek jėga verčiamų darbininkų dirbo jų gamyklose nacistinėje Vokietijoje.

Kompanija ne tik norėtų nekalbėti apie šiuos dalykus, tačiau stengiasi ir nesureikšminti šio savo istorijos tarpsnio: teigiama, kad tai buvusi maža įmonė, kurioje dirbo nuo 50 iki 100 darbuotojų. Tačiau seni įmonės archyvai byloja kitką. 1944 m. joje dirbo 656 darbininkai. Be to, kompanija naudojo priverstinį darbą. Šį faktą „Porsche“ neigia iki šiol.

Žurnalisto Ulricho Viehoverio atlikto tyrimo rezultatai rodo, kad 1951 metais miręs „Porsche“ įkūrėjas Ferdinandas Porsche „be skrupulų pelnėsi iš nacių režimo“. Iki šiol nepublikuota archyvinė medžiaga atskleidė, kad gamyklose priverstinai dirbo iki 300 žmonių. „Porsche“ atstovai, nuo pat pradžių neigę šį faktą, 1990 metais paskelbė, kad tokių darbininkų buvo 10-20. Vėliau šis skaičius oficialiai buvo padidintas iki 50.

Istorikai, neseniai pradėję kapstyti po tamsiąsias „Porsche“ istorijos puses, dabar bando išsiaiškinti, kaip Porsche dinastija sugebėjo išsaugoti per karą sukauptus turtus ir juos investuoti į pokario Vokietijos „ekonominį stebuklą“.

Nors F.Porshe nebuvo Hitleriui meilikaujantis pataikūnas (paradų metų retai kada saliutuodavo fiureriui, jo apsmukęs pilkas paltas visada išsiskirdavo iš rudų nacistinių uniformų minios, jis visiškai ignoravo SS titulų siekimą), profesiniame gyvenime tai nė kiek nepakenkė ir jam buvo suteiktas visiškas tobulinimo monopolis „Volkswagen“ įmonėje. F. Porsche, tuomet buvęs „Volkswagen“ direktorius bei vyriausiąsias inžinierius, visiškai nesipriešino, kai buvo nutarta, kad gamykla gamins karinei pramonei skirtus automobilius. Jis, teigiama, „monopolizavo nacius“.

Dėl to, kad „Porsche“, tuo metu maža kompanija netoli Štutgarto, pradėjo dirbti karinėje pramonėje, jos metinis biudžetas nuo 3 tūkst. reichsmarkių šoktelėjo iki 2 mln. Savo pelną, kaip ir „Volkswagen“, ji didino priverstinių darbininkų sąskaita. Jau išsiaiškinta, kad „Porsche“ gamykloje dirbo karo belaisviai iš Lenkijos, Olandijos, Maroko, Prancūzijos, Italijos, Rusijos.

„Porsche“ kompanijos dalininkai buvo trys žmonės: F. Porsche, jo žentas Antonas Piechas ir žydas Adolfas Rosenbergeras, kuris vėliau pabėgo į JAV. Kaip pastebi žurnalistai, uolus nacis A. Piechas visai nesikuklino naudoti A. Rosenbergero pinigus. Karui pasibaigus tarp F. Porsche ir A. Rosenbergero įvyko konfliktas, kuris buvo išspręstas tik pastarajam sumokėjus 50 tūkst. markių ir pridėjus „Porsche“ ar „Volkswagen“ automobilį.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją
 

Laisva pavara

Jungtinėse Valstijose – nauji kaltinimai „Tesla“ (27)

Kritikos dėl įvykusio incidento eilinį kartą sulaukė „Tesla“ automatinio vairavimo funkcija. Vairuotojas tikina, kad šįsyk autopiloto režimu veikusi transporto priemonė netikėtai padidino greitį, todėl nuvažiavo nuo kelio ir įriedėjo į pelkę.

Karštis, avarija, spūstis – komiškas muštynes kelyje į Sočį sukėlęs derinys (26)

Internetiniame puslapyje „BlogSoči.ru“ paskelbtas vaizdo įrašas, kuriame užfiksuotas eismo įvykis, kuris, manoma, nutiko anksčiau tą dieną. Perpildytoje Sočio trasoje piko metu keli šimtai vairuotojų buvo priversti stebėti įspūdingas ir komiškas dviejų vairuotojų muštynes. Du peštukai, kurie ieškodami teisybės paleido į darbą kumščius, užtvėrė kelią visiems kitiems.

„Jaguar E-PACE“ apsivertimo triukas pateko į rekordų knygą (8)

Automobilis „Jaguar E-PACE“ pateko į rekordų knygą, atlikęs įspūdingą triuką Londono „ExCel“ centre. Automobiliu buvo atliktas 15,3 metro šuolis apsiverčiant.

Apie milijardus sapnuojančius startuolius stabdo šlykšti problema (5)

Pradėjęs dirbti automobilių dalijimosi paslaugas teikiančioje įmonėje „Lyft“ Pritamas Singhas greitai suprato – žmonės elgiasi pasibjaurėtinai, jie turi atstumiantį įprotį – vemti važiuojančiuose automobiliuose.

Pagerbė istorinės technikos puoselėtojus ir restauratorius

Sekmadienį Sartakampyje prie Sartų ežero nuleista dvi dienas plevėsavusi istorinės technikos sąskrydžio „Rokiškis Retro‘17“ vėliava, pagerbti ir apdovanoti geriausi istorinės technikos puoselėtojai ir restauratoriai, seniausių automobilių ir motociklų savininkai, vyriausieji ir jauniausieji renginio dalyviai, rašoma pranešime žiniasklaidai.
Facebook draugai