Matydama, kad darbo rinkoje yra pakankamas tolimųjų reisų vairuotojų poreikis, nusprendžiau, pasiteirauti, kaip XXI a. Lietuvos darbdaviai vertina moterų galimybes vairuoti sunkiąsias transporto priemones.

Pirmasis dėmesį patraukė Vilniuje įsikūrusios UAB „Eteka“ skelbimas, kviečiantis atsiliepti tarptautinių pervežimų vairuotojus. Skelbime nurodytas vienas vienintelis reikalavimas – turėti CE kategoriją. Pakalbinau įmonės transporto vadovą, kuris atskleidė, kad jei dėl šių pareigų kreiptųsi moteris ir vyras turintys vienodą kvalifikaciją, prioritetai būtų skiriami vyrui, tačiau vien tik dėl to, kad kartais tenka vairuotojui pačiam daryti pakrovimus. Būkime realistai, juk ne kiekviena moteris galėtų savarankiškai iškrauti ar pakrauti sunkiojo transporto priemonę... Įmonės atstovas taip pat paminėjo, kad moterys dėl tarptautinių pervežimų vairuotojų pareigų kreipiasi retai, tačiau pasitaiko atvejų, kai pageidavimą dirbti kartu išreiškia vyras ir žmona. „Kai į reisą vyksta du vairuotojai, ar tai bus du vyrai, ar vyras su žmona, mums skirtumo nėra“, – gana pozityviai vairuotojų moterų atžvilgiu nusiteikęs dėstė pašnekovas.

Puikios nuotaikos buvo ir Kauno kompanijos „A&S“ savininkas Sigitas Jasinskas. Šiuo metu įmonė įdarbintų tolimųjų reisų C kategorijos vairuotoją. Į klausimą, ar jam kaip darbdaviui, būtų skirtumas, ką įdarbinti, jei dėl šių pareigų kreiptųsi vairuotoja moteris atitinkanti reikalavimus, S. Jasinskas atsakė ironiškai iškeldamas kitą klausimą: „O ką man reikės daryti, kai ji vairuos ir nuleis ratą, pagalbą kviesti?“ Tai nuskambėjo lyg ir svarus argumentas, kad ne kiekviena moteris sugebėtų pakeisti sunkiojo automobilio ratą, tačiau ar tikrai kiekvienas vairuotojas vyras savarankiškai tai galėtų padaryti? Juk vidutinis sunkiojo transporto priemonės rato svoris apie 150 kg! „A&S“ įmonei kol kas neteko susidurti su į vairuotojo poziciją pretenduojančiomis moterimis, tačiau savininkas atskleidė: „Jei moteris gudresnė už vyrą, gebėtų susitvarkyti su kelyje kylančiomis techninėmis kliūtimis, pirmyn, tegu važiuoja.“

Patikrinome dar vieną, šį kartą Klaipėdos įmonę UAB „Bernys“, ieškančią CE kategorijos vairuotojų. Paskambinus darbo skelbime nurodytais kontaktais atsiliepė nepanoręs prisistatyti vyras, kuris pasakė, kad skirtumas šioms pareigoms priimti vyrą ar moterį būtų, tačiau pasitikslinus, jei į tą pačią poziciją pretenduotų taip pat kompetentingi asmenys, moterį šioms pareigoms galėtų priimti tik tuomet, jei ji turėtų patirties.

Beje, labai svarbus, straipsnio pradžioje nepaminėtas faktas, jog skambindama įmonių atstovams, prisistačiau kaip žiniasklaidos atstovė, todėl nenuostabu, kad darbdavių atsakymai kandidačių moterų atžvilgiu buvo pakankamai palankūs. Juk nei vienas nenori pasirodyti diskriminuojantis moteris, net jei jos kreipiasi ir tikrai dėl išskirtinai vyriškos darbo pozicijos.

Darome eksperimentą. Įdomu, kaip iš tikrųjų reaguoja darbdavys, į kurį kreipiasi tarptautinių reisų vairuotoja norinti dirbti moteris? Atsitiktinai iš visų darbo skelbimų, pasirinkau tarptautiniais maršrutais gabenančią krovinius ir logistikos paslaugas teikiančią UAB „Finėjas“. Ši įmonė šiuo metu ieško vairuotojo – ekspeditoriaus. Skelbime nurodytais kontaktais atsiliepusi moteris, iškart maloniai pakvietė užsukti pokalbiui bet kuriuo darbo dienos metu nuo 8 – 17 val. (išskyrus pietų metą). Jokios nuostabos ir abejonės, kai dėl vairuotojos ekspeditorės pareigų kreipėsi moteriškas balsas, ji neparodė. Nutariau provokuoti, klausdama, ar „tikrai priimtumėte vairuotoją moterį, nes kitos įmonės, į kurias kreipiausi, vienareikšmiškai, sakė, kad toks darbas – ne moterims“. Kitame laido gale pasigirdo tikrai guodžiantis atsakymas: „Jei moterys turi patirties, nori važiuoti, dirbti, neturime mes jokių priekaištų ir tikrai jų nediskriminuojame. Mūsų įmonėje labai sėkmingai ir pakankamai ilgai vairuotojomis dirba net 5 moterys“, – pasakojo UAB „Finėjas“ atstovė tardama „iki pasimatymo“.

Pabendravus su skirtingų Lietuvos regionų darbdaviais, išvada pakankamai pozityvi ir optimistinė – Lietuvos darbdaviai, nors kol kas gana atsargiai, tačiau sunkiųjų automobilių vairą moterims patikėtų negalvodami, kad „moteris – prie vairo, mirtis – už kampo.“