Kelio ženklai yra neatsiejam šiuolaikinio pasaulio dalis. Be jų keliauti pasidarytų neįmanoma, susidarytų didžiulės spūstys, avarijos. Nuo ko viskas prasidėjo ir kaip kelio ženklai vystėsi ir apžvelgsime šiame straipsnyje.
© Shutterstock nuotr.

Pirmieji kelio ženklai atsirado senovės Romoje. Tai buvo akmeninės gairės, ant kurių buvo nurodytas atstumas iki didžiausių miestų. Dažniausiai buvo nurodytas atstumas iki Romos.

Viduramžiais šie ženklai nesmarkiai patobulėjo. Prie atstumo iki miestų buvo pridėtos rodyklės, kad keliautojams būtų lengviau orientuotis.

Pirmieji kelio ženklai primenantys dabar naudojamus kelio ženklus atsirado 1870-1880 m. Jie buvo skirti tuo metu išpopuliarėjusiems dideliems dviračiams. Dviračiai judėjo pakankamai greitai, tačiau juos kontroliuoti buvo nelengva. Be to jų naudotojai mėgdavo keliauti didesnius atstumus ir dažnai vykdavo į nežinomas vietoves. Tokiems keliautojams dviratininkų organizacijos pradėjo statyti ženklus įspėjančius apie stačias nuokalnes ar kitus pavojus. Tačiau tai būdavo užrašai, nes dar nebuvo sugalvota sutartinių ženklų.

Siekiant standartizuoti kelio ženklus, pasauliui reikėjo priimti bendrus standartus su ženklais ir minimizuoti užrašų skaičių juose. Pirmuosius žingsnius žengė Italijos keliautojų klubas, kuris 1895 pasiūlė pirmuosius kelio ženklus. Iš jų dingo užrašai, o jų vietoje atsirado tam tikrą prasmę turintys ženklai. 1900 m. pasaulinė keliautojų klubo organizacija pirmą kartą rimtai apsvarstė galimybę įvesti vienodus kelio ženklus daugelyje šalių.

1903 m. Britanijoje įvesti 4 kelio ženklai, kurių reikšmės priklausė nuo jų formos, tačiau esminis kelio ženklų vystymosi etapas prasidėjo 1908 m. Romoje posėdžiavęs tarptautinis kelių kongresas priėmė daug svarbių nutarimų. 1909 m. keturios Europos šalys jau buvo patvirtinusios ženklų naudojimą, kuriuose esantys simboliai reiškė priekyje esančius kelio nelygumus, posūkius, sankryžas ir geležinkelio pervažas. Intensyviausiai kelio ženklai Europoje vystėsi tarp 1926 ir 1949 m.

Bėgant metais ženklai keitėsi kardinaliai. Pirmieji buvo akmeniniai ar mediniai, bet tobulėjant technologijoms keitėsi ir jų gamybos ypatumai.

Dabar ženklai gaminami iš aliumininės skardos, ant kurios specialia technologija padengiamas plastikas arba dažai, kurie gerai atspindi šviesą ir yra matomi esant net ir mažam šviesos šaltiniui. Anksčiau, siekiant, kad ženklai atspindėtų šviesą buvo naudojami ir specialūs stiklo reflektoriai. Naujausi ženklai gaminami ant elektroninių švieslenčių.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Kai praeitis susiduria su ateitimi – naujas, bet jau klasikinis „Infiniti“ atrodo fantastiškai

Tikri automobilių entuziastai retai kada renkasi transporto priemones pagal praktiškumą. Emocija...

Ar elektromobiliai iš tiesų visiškai neteršia aplinkos? (50)

Praūžus „dyzelgeito“ skandalui, nemažai žmonių nusprendė pasirinkti aplinkai mažiau...

Rusijos policijai – netikėtas „Kalašnikov“ produktas (56)

Koncernas „ Kalašnikov “ pristato naują savo produktą – „Iž“ modeliu paremtą elektrinį...

Užpatentuota nanotechnologija, leidžianti įtrūkimams kelio dangoje užsitraukti patiems (4)

Panašu, kad kelio duobės jau netolimoje ateityje gali likti tik slogus prisiminimas, tvirtina...

Iš pradžių sunku patikėti: plieną automobilių gamyboje pakeis medienos plaušiena (13)

Nuolatinis spaudimas pereiti prie lengvesnių transporto priemonių gamybos keletą Japonijos...

Top naujienos

Ar kada susimąstėte, kaip iš tiesų dirba „Palangos bobutės“ (34)

300 kvadratinių metrų dydžio butas vasarai Palangoje jau atgyvena, sako „Ober-Haus“ Vakarų...

Kaip iš tikrųjų atrodo gyvenimas Rusijos glūdumoje (27)

Švintant saulei Jevdokimovas, kaimas Rusijos glūdumoje, tingiai bunda iš miego ir nyra iš trobas...

Naktinis reidas Vilniuje: nepilnametis prie vairo ir nuo dėmesio į krūmus sprukęs doras jaunuolis

Naktinis reidas Vilniuje prasidėjo iškart pričiuptais dviem vairuotojo pažymėjimų...

Po lietaus dalis sostinės gyventojų liko be elektros (29)

Į DELFI redakciją šeštadienio vakarą kreipėsi vilnietis, kurio teigimu, pusė sostinės...

Pridarytas klaidas išvardijęs D. Adomaitis pasiūlė priprasti prie tokio L. Lekavičiaus žibėjimo specialiai Krepšinis.lt iš Rygos (82)

Lietuvos krepšininkai galėjo savo kailiu patirti, kokį potencialą turi ši „auksine karta“...

Nematomi žvalgybininkų karai, pinigai ir naujas ginklas – moterys (86)

Mečys Laurinkus – pirmasis Nepriklausomos Lietuvos žvalgybos vadas. Koks šio profesionalo...

Latvijos talentų nesulaikiusi Lietuvos rinktinė kapituliavo Rygoje (1126)

Kontrolinėse rungtynėse Rygoje Europos čempionatui besirengianti Lietuvos rinktinė pralaimėjo...

Kaip iš siaubo filmo: Baltimorės monstras pardavinėjo aukų kūnus užkandinėje (53)

Neseniai mirė žudikas maniakas Josephas Roy’us Metheny’is, dažnai vadinamas Baltimorės...

Profesinė liga baigėsi kankinimo prietaisą primenančiame vežimėlyje (85)

Lazdomis varomas invalido vežimėlis . Kai kam jis panašus į kankinimo prietaisą, bet vos...

Atrodo paprasta, bet efektyvu: kaip miestai gelbėjasi nuo nepakeliamos kaitros (5)

Didmiesčiai visame pasaulyje ieško būdų, kaip išgyventi vasarą ir išsaugoti gyvybes. Kovoje su...