Kai žmonija išrado ratą, prasidėjo ne vieną tūkstantmetį besitęsianti įvairiausių transporto priemonių era. Įvairiausių, o kartais – netgi beprotiškų. Bene daugiausiai beprotybės gerąja prasme būta XX a., kai žmonės buvo prikūrę išties neįtikėtinų prototipų.
Skrajojanti tribūna
© youtube.com

Bene daugiausiai beprotybės gerąja prasme būta XX a., kai žmonės buvo prikūrę išties neįtikėtinų prototipų.

1. Dinasfera

Dinasfera
Dinasfera
© youtube.com

Arba dinaminė sfera (kartais klaidingai vadinta dinosfera – klaidingai, nes su dinozaurais ši transporto priemonė bendra turi tik tiek, kad ir ji, ir dinozaurai jau išnyko). Ją varanti jėga yra gravitacija – ji ir stumia šį keistą ratą (žr. titulinę iliustraciją) į priekį.

Dinasferą 1930-aisiais patentavo Johnas Archivalis Purvesas. Tai – vienratė transporto priemonė, kurią sukurti įkvėpė legendinio Leonardo da Vinčio eskizai. Iš viso buvo pagaminti du šios įspūdingos transporto priemonės prototipai – su elektriniu ir su vidaus degimo (benzininiu) varikliu. Pastarasis įsibėgėdavo iki 50 km/val., o po kelių bandomųjų sesijų buvo pripažintas ateities transporto priemone.

Deja, dinasfera taip niekad ir neišaugo iš prototipo stadijos, nes, kaip ir daugelį vienračių, dinasferą buvo beveik neįmanoma tiksliai manevruoti ir stabdyti.

2. Cepelinas

Cepelinas
Cepelinas
© youtube.com

Keisti orlaiviai, praminti cepelinais, mūsų planetos padangėse pasirodė pačioje XX a. pradžioje ir tarnavo gerus tris dešimtmečius. Vienas pirmųjų komercinių orlaivių pasaulyje, vokiečių DELAG 1914 m. per 1,5 tūkst. skrydžių nuskraidino daugiau kaip 10 tūkst. keleivių. O per Pirmąjį pasaulinį karą vokiečiai iš cepelinų mėtė bombas ant Didžiosios Britanijos teritorijos. dėl šių atakų žuvo apie 500 žmonių.

Kaip tik todėl vokiečių kompanijoms po Pirmojo pasaulinio karo buvo uždrausta konstruoti šiuos orlaivius. Draudimas panaikintas 1926 m. Tada prasidėjo antrasis cepelinų aukso dešimtmetis, kurio simboliu tapo legendinis LZ-129 Hindenburgas, kursavęs kaip reguliari transatlantinio susisiekimo priemonė – šis cepelinas skraidė iš Vokietijos į JAV ir atgal.

Tačiau 1937-aisiais įvyko tragedija – orlaivis suliepsnojo ir šių įspūdingų orlaivių istorijoje padėjo tašką.

3. Buriamobilis

Buriamobilis
Buriamobilis
© youtube.com

Šios transporto priemonės Senovės Kinijos tekstuose buvo aprašytos dar 500-aisiais mūsų eros metais. Tai – didžiuliai vežimai su stiebais ir burėmis. Vėjo karietos vienu metu paveždavo iki 30 žmonių. Europoje vėjo vežimai buvo pristatyti tik po 1 100 metų – XVII a. Daugiausia – kaip rekreacinė priemonė.

Tačiau XIX a. pabaigoje ir XX a. pradžioje vėjo vežimai išdžiūvusių ežerų dugnais gabendavo prekes.

4. Skrajojanti tribūna

"JAV Karinių oro pajėgų skraidantis kilimas" arba skrajojanti tribūna. 1955 m. buvo manoma, kad toks daikčiukas gali tapti labai sėkminga asmenine ateities transporto priemone. Hiller VZ1 arba Paunis – rotorinė skraidyklė, kurią sumeistravo JAV Karinių oro pajėgų inžinieriai. "Tribūną" į orą keldavo žemės paviršiun nukreipti rotoriaus sukamo oro srautai.

Kad vairuotų transporto priemonę, pilotui pakakdavo perkelti kūno svorio centrą pirmyn, agal ar į šonus – paprasčiau tariant, Pauniai buvo pilotuojami kūno svoriu. Iš viso buvo pagaminti 6 sėkmingai skraidę prototipai. Maksimalus greitis – 26 km/val.

Tačiau atakos orlaiviais Pauniai taip ir netapo dėl lėtumo, mažumo ir juokingo aukščio – šios skraidyklės pakildavo daugiausiai į metro ar dviejų metrų aukštį.

5. Nardanti lėkštė "Denisė"

Nardanti lėkštė "Denisė"
Nardanti lėkštė "Denisė"
© youtube.com

SP350 "Denisė" artimai susijusi su legendiniu povandeninio pasaulio tyrinėtoju Žaku Kusto. Tai buvo vienas pirmųjų mokslinių povandeninių batiskafų. Ši "nardanti lėkštė" okeanų gelmes skrodė nuo 1959-ųjų. Maksimalus gylis – 350 metrų. Judėjo "Denisė" panašiai kaip aštuonkojis – išstumdama vandenį. Maksimalus greitis – 3,7 km/val.

Dviviečiu batiskafu mokslininkai, įsitaisę ant čiužinių, galėdavo prisiartinti prie įvairiausių povandeninių objektų ir juos apžiūrėti iš labai arti. O kur dar kryptį keičiančios šviesos, filmavimo kameros ir garso įrašymo aparatūra! Garsiajame Ž. Kusto laive "Calypso" "Denisė" tarnavo iki 1965-ųjų.

6. Skraidančios lėkštės

Skraidančios lėkštės
Skraidančios lėkštės
© youtube.com

Taip, tokios iš tikrųjų egzistavo. XX a. šeštajame dešimtmetyje ne vienos valstybės karinės oro pajėgos kūrė disko formos orlaivius, kurie buvo labai panašūs į NSO. Šie NSO atskriejo ne iš Marso ir ne iš Veneros :), tačiau buvo laikomi ateities orlaiviais.

7. Oro motoroleriai

 Oro motoroleriai
Oro motoroleriai
© youtube.com

1959 m. į vieną hibridinę transporto priemonę buvo sujungtas motoroleris ir skraidyklė. Rezultatas – oro motoroleris (angl. – hover scooter). Deja, netrukus paaiškėjo, kad tokie motoroleriai į orą pakyla ne daugiau kaip keliolika centimetrų. Nedaug pasitikėjimo kėlė gremėzdiški gabaritai ir nepridengtas variklio ventiliatorius. Tai – bene pagrindinės priežastys, kodėl ši transporto priemonė nebuvo pradėta gaminti serijiniu būdu.

8. Reaktyvinis kostiumas

Reaktyvinis kostiumas
Reaktyvinis kostiumas
© youtube.com

Tokiu kadaise skraidė ir Džeimsas Bondas. Reaktyvinis kostiumas varomas suspaustų dujų srautais. Taip kostiumą vilkintis asmuo pakyla į orą. Tokio kostiumo projektas pradėtas vystyti XX a. 7-ajame dešimtmetyje. Beje, tokiomis skraidyklėmis atvirame kosmose naudojosi ir astronautai.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Rusijos policijai – netikėtas „Kalašnikov“ produktas (11)

Koncernas „ Kalašnikov “ pristato naują savo produktą – „Iž“ modeliu paremtą elektrinį...

Užpatentuota nanotechnologija, leidžianti įtrūkimams kelio dangoje užsitraukti patiems (3)

Panašu, kad kelio duobės jau netolimoje ateityje gali likti tik slogus prisiminimas, tvirtina...

Neįmanoma taps įmanoma – elektriniai sunkvežimiai jau greitai važinės dideliais atstumais (37)

Elektromobilius jau galima nustoti vadinti ateitimi – jie jau čia, veikia puikiai ir esmines bėdas...

Kaip kuriamas ateities automobilis: „Audi“ parodė eksperimentą (2)

Ateityje automobiliai patys važinės po miestus, vairuotojas taps keleiviu ir važiuodamas galės...

Sukurtas pirmasis pasaulyje biologiškai suyrantis automobilis (11)

Biologiškai suyrančios medžiagos pramonėje yra naudojamos vis dažniau. Visgi, nors gamintojai...

Top naujienos

Teroristinis išpuolis Barselonoje: mažiausiai 13 žuvo sunkvežimiui įsirėžus į minią, praneša apie įkaitų dramą nuolat pildoma (207)

Turistų pamėgto Ramblos rajono pagrindinėje gatvėje Barselonoje, į žmonių minią įvažiavo...

V. Adamkus: mes buvome matomi, o dabar tos lyderystės nebejaučiu (97)

Tarpusavio ginčai, smulkių, nereikšmingų skirtumų pabrėžimas, vienybės ir lyderystės stoka....

Siūbuojantis Vilniaus tiltas įvarė siaubo: manė, kad jis sugrius (23)

Vingio parko tiltas ne juokais išgąsdino žmones, kai po didžiulio Robbie Williamso koncerto...

Vilniaus centre ant vejos nakvoja nuo sekmadienio: užsienio darbininkai pateko į nepavydėtiną padėtį (107)

Jau kelias dienas vilniečiai parkelyje prie Prancūzijos ambasados atkreipė į neįprastą...

R. Karbauskis nusitaikė į draudimą išlaidauti: dėl to išvažiuoja dešimtys tūkstančių (306)

Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos pirmininkas Ramūnas Karbauskis krizės metu priimtus...

Kelionė po Lenkijos pilis, kuriose buvo rezgami planai prieš Lietuvos kunigaikščius (2)

Kas gali būtų romantiškiau už pilis ? Ir kas gali būti įdomiau už kryžiuočių pilis? Pilis,...

Amerikiečių gydytojai: Kim Jong Uno elgesys rodo jo ligą (26)

Amerikiečių gydytojai, remdamiesi Šiaurės Korėjos diktatoriaus Kim Jong Uno elgesio analize,...

Prezidentas V. Adamkus įveikė vėžį

Netrukus 91 metų sulauksiantis prezidentas Valdas Adamkus įveikė vėžį, sako medikai.

Dviejų vaikų mama mirė dėl to, kad laikėsi jai netikusios dietos (4)

Liepos 19 d. savo namuose Mandūroje, Vakarų Australijoje, buvo rasta be sąmonės parkritusi...

Kauno oro uosto direktorius: liūdime (95)

Po mėnesį trukusių rekonstrukcijos darbų atsidarius Vilniaus oro uostui, Kauno oro uosto...