Tokią išvadą padarė Europos rinkoje parduodamų naujų automobilių saugumo bandymo organizacija „Euro NCAP“. Paskutinis „pseudoautomobilių“ saugumo tyrimas buvo atliktas prieš dvejus metus, ir tuomet rezultatai bandytojus tiesiog nuliūdino. Naujosios bandymo serijos rezultatai – analogiškai graudūs.

Vakarų Europos miestuose tokios transporto priemonės yra gana populiarios – ir dėl santykinai nedidelės kainos, ir dėl patogumo parkavimo atžvilgiu bei manevringumo. Aišku, ir dėl stogo virš galvos – palyginti su įprastais keturračiais motociklais.

Iš išorės sunkieji keturračiai gal ir primena tradicinius dviviečius automobilius, pavyzdžiui, „Smart“ markės modelius – jie turi kėbulą su durelėmis, keturis ratus, vairą, žibintus ir pan.

Tačiau tai – tik regimybė. Tiesa yra ta, kad jų sertifikavimui nereikia jokių saugumo bandymų (angl. „crash test“), tad gamintojai, suprantama, neturi jokio stimulo investuoti į tokių transporto priemonių saugumą.
"Bajaj Qute"

Tad gal ir nieko nuostabaus, kad trijų pirmosios šiemet „Euro NCAP“ sesijos metu sudaužytų keturračių saugumas įvertinimas tesiekė po 1 žvaigždutę – iš įmanomų penkių. Dar vienas gavo kiek daugiau – 2 žvaigždutes.

Tiesa, balai už saugumą ir žvaigždutės tariamiems automobiliams suteikiami vadovaujantis supaprastinta schema. Sudaužoma vos po du kiekvieno modelio egzempliorius – priekiu į besideformuojantį barjerą ir šonu į tokį patį barjerą. Abiem atvejais transporto priemonės judėjimo greitis – 50 km/val. Maksimalus galimas įvertinimas – 16 balų.

Būtent taip buvo dabar ir išbandytas trijų prancūziškų modelių – „Aixam Crossover GTR“, „Chatenet CH30“, „Microcar M.GO Family“ bei vieno indiško, „Bajaj Qute“, saugumas.

440 kg sveriantis „Aixam Crossover GTR“ atrodo gana solidžiai. Jis gali pasiekti maksimalų 98 km/val. greitį, tačiau priekiu atsitrenkus į kliūtį jau 50 km/val. greičiu vairuotojas neturi jokių šansų išgyventi – manekeno davikliai nustatė su gyvybe nesuderinamą vairo smūgį į galvą ir perkrovą kūnui aukščiau juosmens.

Šoninio smūgio atveju šis „Aixam“ kiek saugesnis – manekeno galva liko sveika, smarkiau „sužalota“ tik krūtinė. Tačiau paaiškėjo, jog po susidūrimo pakabos varžtas pramušė kuro baką, o tai tam tikromis aplinkybėmis gali baigtis gaisru.

Bendras abiejų šio modelio testų balas – 12.

Tiek pat gavo ir iš išorės „Mini“ markės modelius primenantis „Chatenet CH30“ (masė – 390 kg, maksimalus greitis – 100 km/val.), tačiau bendras saugumo lygis leido keturračiui gauti 2 žvaigždutes. Nepaisant to, konstatuota, kad ir jame vairuotojas likti gyvas neturi šansų smūgio iš šono atveju (dėl galvos traumos) – kaip ir priekinio smūgio metu (dėl krūtinės traumos).

Trečias prancūziškas „nykštukas“ – „Microcar M.GO Family“ (masė – 425 kg, maksimalus greitis – 95 km/val.) – pasirodė dar prasčiau. Jis pelnė viso labo 10 balų.

Įdomu tai, kad nepadėjo nė vieninteliame jame iš visų keturių bandytų modelių sumontuota oro saugos pagalvė, panašu, sumontuota tik rinkodaros tikslais – priekinio susidūrimo metu manekenas „žuvo“ nuo galvos ir krūtinės traumų, šoninio – nuo krūtinės sužalojimų. Per bandymą net lūžo saugos diržo tvirtinimo elementai.

10 balų gavo ir indiškas „Bajaj Qute“ (masė – 400 kg, maksimalus greitis – 70 km/val.) su... į ritinį suvyniojamais plastmasiniais šoniniais stiklais. Vairuotojui žūtis garantuota abiejų smūgių – tiek iš priekio, tiek iš šono – atveju. Čia mirtinai pažeidžiama viskas – ir galva, ir krūtinė. Be to, smarkiai sužalojamas ir vienas vairuotojo kelis.

Prieš dvejus metus „Euro NCAP“ jau pasiuntė žinutę sunkiųjų keturračių gamintojams: kurkite saugesnes transporto priemones. Tuomet ekspertai, išbandę keturis šiai kategorijai priskiriamus elektromobilius („Renault Twizy 80“, „Tazzari Zero“, „Ligier IXO JS Line 4 Places“ ir „Club Car Villager 2+2 LSV“), padarė tokią išvadą: „Rimtos saugumo problemos.“

Metai bėga, progreso – nulis. „Šiame segmente kol kas yra fundamentalių problemų“, – po paskutiniosios bandymų serijos konstatavo „Euro NCAP“ atstovai.

Anot jų, šių transporto priemonių neliečia lengviesiems automobiliams skirti teisės aktai, todėl jų saugumo išbandyti prieš pardavimo pradžią neprivaloma. Tad esą tuo susirūpinti turėtų tiek įstatymų leidėjai, tiek ir pseudoautomobilių gamintojai.

„Neversdami gamintojų stengtis labiau, įstatymdaviai sukuria apgaulingą žinią vartotojams – esą tokios transporto priemonės yra tinkamos naudojimui“, – tiesiai šviesiai pareiškė „Euro NCAP“ generalinis sekretorius Michelis van Ratingenas.

Ar jų žodžiai bus išgirsti, parodys kiti testai, greičiausiai jau tik po metų. O kol kas vietoje naujo „automobilio“ geriau įsigyti kur kas saugesnį (bei pigesnį) naudotą įprastą mažalitražį automobilį.

Lietuvoje įgyti teisę vairuoti tokio tipo keturračius galima nuo 16 metų – gavus B1 kategorijos vairuotojo pažymėjimą.