Štai, jau trečią savaitę automobilininkų pasaulis įdėmiai seka įvykius, susijusius su vieno didžiausių pasaulio gamintojų „Volkswagen“ koncerno verslo etikos problemomis, kuomet JAV Aplinkos apsaugos Agentūra pastarajam pateikė kaltinimus sukčiavimu, specialia įranga koreguojant kai kurių modelių išmetamųjų dujų teršalų parametrus atitikties testų metu.
© Gamintojo

Kadangi Lietuva jau senokai gyvena globalių reiškinių aplinkoje, į pasaulinę „VW‘ganų medžioklę“ ryžtingai įsitraukė ir mūsų atitinkamų valdžios įstaigų valstybininkai, ne be nurodymų iš Briuselio pagalbos ėmęsi vertinti ir skaičiuoti, kiek gi to konkretaus nuostolio patyrė Lietuvos oras, vanduo, miškai ir, žinoma, visi mes, laisva valia šios Marijos žemės gyventojai. Ta proga norėtųsi pasvarstyti ne apie tai, kokią realią žalą visi mes iš tikrųjų patyrėme (mano asmenine nuomone, dėl savo masto bendrame Lietuvos taršos kontekste greičiausiai tokia žala apsiribotų moralinio pobūdžio nuoskaudomis dėl tam tikro pasitikėjimo praradimo), bet apie kitą svarbų aspektą, susijusį su jau visiems gerai suvoktos problemos pasekmių šalinimu.

Kaip žinia, problemos mastą pripažinęs koncernas labai rimtai ėmėsi jos sprendimo. Pasikeitusi VW vadovybė atvirai bendradarbiauja su visomis susijusiomis valstybinėmis ir nevyriausybinėmis institucijomis visame pasaulyje, skaičiuoja probleminius automobilius, ieško techninių būdų, priimtiniausių jiems sutvarkyti, skiria tam reikalingas lėšas ir dėmesį. Nors dar nėra iki galo žinomos techninės interferencijos apimtys, bet jau dabar aišku, kad „laimingiesiems“ tokių probleminių VW, „Audi“, „Škoda“ ir „Seat“ (galbūt net tuo neapsiribojant) automobilių savininkams teks kažkuriuo metu apsilankyti autorizuotuose gamintojų serviso centruose ir sulaukti, kol jų transporto priemonės bus tinkamai sutvarkytos.

Štai čia ir aptinkame, kaip tautosakoje sakoma, pakastą šunį. Tam, kad gamintojas pašalintų kilusią techninę problemą (net nebūtinai mano minėtą – praktiškai kiekvienas tokio techniškai sudėtingo įrenginio, kaip automobilis, gamintojas retsykiais turi analogišką poreikį), jis kažkokiu būdu turi pasikviesti automobilio valdytoją į specialiai tam tikslui skirtą serviso zoną, kad tą problemą pašalintų. Tuo tikslu yra vykdomos taip vadinamos gamintojų atšaukimo programos (recall campaigns), kurių metu ir išsprendžiamos einamosios techninės bėdos.

Globaliu mastu analogiškos procedūros vykdomos sklandžiai ir greičiausiai pastebimos tik žiniasklaidos pranešimų suvestinėse, deja, Lietuvoje mes susiduriame su rimtesniais iššūkiais – sisteminėmis kliūtimis.

Kurdami savo valstybės teisinę sistemą, nuolatos bandome išrasti dviratį, dairomės geriausių pavyzdžių, taikome juos savo aplinkai, taip ne kartą pergudraudami save bei visus likusius piliečius. Ko gero, panaši situacija susiklosčiusi su asmens duomenų apsaugą reglamentuojančiais teisės aktais, o gal net labiau – su juos savaip traktuojančia prižiūrinčia institucija – Valstybės duomenų apsaugos inspekcija.

Atlikdama savo pagrindinę misiją – ginti žmogaus privataus gyvenimo neliečiamumo teisę tvarkant asmens duomenis, pastaroji tarnyba taip tvirtai šią teisę gina, kad tarpais pamiršta apie kitas asmenų teises, o tuo pačiu ir pareigas prieš visuomenę. Ar ne kurioziškai atrodo asmens duomenų teikimo apribojimas trečiosioms šalims, šiuo atveju, automobilių gamintojams atstovaujantiems asmenims, kurį priversta taikyti valstybės registro tvarkytojo funkcijas atliekanti VĮ „Regitra“, ir dėl kurio susisiekimas su galimai techniškai netvarkingų transporto priemonių valdytojais–fiziniais asmenimis, tampa praktiškai neįgyvendinamu?

Gal ir ne didžiausia bėda, kai atšaukiamas automobilis dėl mano jau aukščiau paminėtos padidintos taršos problemos, tačiau kaip vertintina tokia susisiekimo su vartotoju kliūtis, kai atšaukimas susijęs su gamybiniais trūkumais, liečiančiais vairo, stabdžių ar saugos pagalvių problemas? Kiek vertos tarnybos pastangos apsaugoti fizinio asmens duomenis, šiuo atveju – gyvenamosios vietos adresą nuo tų, kurie gali laiku užkirsti kelią rizikai dėl sveikatos ar gyvybės?

Nesinorėtų komentaro pabaigoje beviltiškai skėstelėti rankomis: ai, čia gi Lietuva, čia niekas nesikeičia. Esu optimistas ir tikiu, kad bent retkarčiais pavyksta net apsamanojusias problemas išspręsti, tiesiog padėjus pažvelgti į jas kitu rakursu. Svarbiausia, kad sveikos nuovokos neužgožtų asmeninės valdininkų ambicijos, o geros praktikos pavyzdžius valdžios institucijos taikytų ne tik misijų ar strateginių planų kūrimuose, bet ir savo kasdieninėje veikloje.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Po atakų Ispanijoje – padidintas dėmesys saugumui „Velomaratone“ (1)

Po kruvinų teroro išpuolių Ispanijoje policija ir organizatoriai ėmėsi specialių priemonių, kad...

BMW atskleidė įspūdingą modelį (31)

Jau kitais metais Vokietijos automobilių koncernas BMW turėtų į gatves sugrąžinti rodsterį...

Įtampa Vokietijoje auga: prieš rinkimus – spaudimas automobilių gamintojams (12)

Vokietijos pastangos atsitiesti po vadinamojo „dyzelgeito“ skandalo gali labai greitai virsti...

„Škoda“ jau 2020 metais pristatys elektrinį miesto visureigį (4)

„ Volkswagen Group “ jau kurį laiką deda didžiules pastangas, norėdama nuo greičiau rinkai...

Kaune atidaryta viena moderniausių „Viada“ degalinių mieste (22)

Didžiausias šalyje degalinių tinklas „Viada LT“ pabaigė vienos lankomiausių Kauno Giraitės...

Top naujienos

Ar kada susimąstėte, kaip iš tiesų dirba „Palangos bobutės“ (34)

300 kvadratinių metrų dydžio butas vasarai Palangoje jau atgyvena, sako „Ober-Haus“ Vakarų...

Kaip iš tikrųjų atrodo gyvenimas Rusijos glūdumoje (27)

Švintant saulei Jevdokimovas, kaimas Rusijos glūdumoje, tingiai bunda iš miego ir nyra iš trobas...

Naktinis reidas Vilniuje: nepilnametis prie vairo ir nuo dėmesio į krūmus sprukęs doras jaunuolis

Naktinis reidas Vilniuje prasidėjo iškart pričiuptais dviem vairuotojo pažymėjimų...

Po lietaus dalis sostinės gyventojų liko be elektros (29)

Į DELFI redakciją šeštadienio vakarą kreipėsi vilnietis, kurio teigimu, pusė sostinės...

Pridarytas klaidas išvardijęs D. Adomaitis pasiūlė priprasti prie tokio L. Lekavičiaus žibėjimo specialiai Krepšinis.lt iš Rygos (82)

Lietuvos krepšininkai galėjo savo kailiu patirti, kokį potencialą turi ši „auksine karta“...

Nematomi žvalgybininkų karai, pinigai ir naujas ginklas – moterys (86)

Mečys Laurinkus – pirmasis Nepriklausomos Lietuvos žvalgybos vadas. Koks šio profesionalo...

Latvijos talentų nesulaikiusi Lietuvos rinktinė kapituliavo Rygoje (1125)

Kontrolinėse rungtynėse Rygoje Europos čempionatui besirengianti Lietuvos rinktinė pralaimėjo...

Kaip iš siaubo filmo: Baltimorės monstras pardavinėjo aukų kūnus užkandinėje (53)

Neseniai mirė žudikas maniakas Josephas Roy’us Metheny’is, dažnai vadinamas Baltimorės...

Profesinė liga baigėsi kankinimo prietaisą primenančiame vežimėlyje (85)

Lazdomis varomas invalido vežimėlis . Kai kam jis panašus į kankinimo prietaisą, bet vos...

Atrodo paprasta, bet efektyvu: kaip miestai gelbėjasi nuo nepakeliamos kaitros (5)

Didmiesčiai visame pasaulyje ieško būdų, kaip išgyventi vasarą ir išsaugoti gyvybes. Kovoje su...