D. Britanija yra antra pagal dydį naujų automobilių rinka Europoje po Vokietijos, tad transporto priemonių gamintojams muitų režimas būtų skaudus smūgis.

Automobilių gamintojų, turinčių gamyklas JK, laukia neramus metas, mat reikės perrašyti sutartis su komponentų tiekėjais. BMW koncernas, kuris turi savo MINI ir „Rolls-Royce“ automobilių gamyklas, jau nuramino darbuotojus, kad kol kas niekas nesikeičia ir jie dirbs kaip ir dirbę.

Sunerimęs ir „General Motors“ (GM) koncernas, turintys didžiulę „Vauxhall“ įmonę, mat taip vadinami „Opel“ markės automobiliai, skirti D. Britanijos rinkai. GM atstovai ragino abi šalis užtikrinti ir tolimesnį laisvą prekių judėjimą tarp šalių. Nors formaliai D. Britanija nebebus Europos Sąjungos narė, tačiau ji, anot GM, turėtų tapti Europos Sąjungos partnere su laisvu prekių judėjimu, tokia, kokios dabar yra Šveicarija, Norvegija ar Islandija.

„Ford“ atstovai pareiškė, kad kol kas neplanuoja keisti savo investicijų planų, tačiau prireikus, žinoma, turėtų juos peržiūrėti. „Ford“ turiD. Britanijoje net tris gamyklas.

Dar net neprasidėjus D. Britanijos išstojimo iš Eurosąjungos procedūrai, „Aston Martin“ kompanija jau spaudžia savo šalies vyriausybę, ragindama užtikrinti laisvo prekių judėjimo sutartį su bendrija.

Tik paskelbus referendumo rezultatus, per vieną dieną „Tata motors“, kuriai priklauso „Jaguar“ ir „Land Rover“ kompanijos, akcijos nukrito net 12 procentų. Visi jų automobiliai gaminami D. Britanijoje, o Europa nuperka kas penktą „Land Rover“ ir „Jaguar“ automobilį.

Nissan“, „Toyota“, „Honda“ turi savo gamyklas D. Britanijoje, iš čia didžiausia dalis produkcijos keliauja į Europą. Japonai jau dabar ruošiasi pristabdyti investicijas į gamyklas ir palaukti, kol situacija paaiškės. Tačiau jie sentimentų neturi, ir jeigu Europa su britais nesutars, gali nesunkiai savo didelę dalį gamybos perkelti į kitas gamyklas ar įsteigti naujas.

„Toyota“ per metus D. Britanijoje pagamina apie 200 tūkst. automobilių, iš kurių trys ketvirtadaliai eksportuojami į kitas Europos šalis. Tuo metu „Nissan“ per metus pagamina beveik pusę milijono automobilių D. Britanijoje ir liūto dalis jų taip pat iškeliauja į Europą.

„Honda“ D. Britanijoje pagamina iki 150 tūkst. automobilių per metus, iš kurių pusė važiuoja į Europą. Ji sunerimusi – jau reikėtų pradėti naujojo „Civic“ modelio gamybą, ir tai buvo numatyta daryti D. Britanijoje. Dabar gali būti net atidėtas „Civic“ debiutas.

Laisvu prekių judėjimu suinteresuoti ir tie gamintojai, kurie turi gamyklas Europoje, bet eksportuoja savo automobilius per Lamanšą. Pavyzdžiui, Vokietijos automobilių gamintojams didžiausia eksporto šalis yra D. Britanija. Britai per metus nuperka daugiau kaip 2,5 milijono naujų automobilių, pusė jų pagaminti Vokietijoje arba vokiečiams priklausančiose įmonėse. Ir atvirkščiai – D. Britanijoje yra daugiau kaip 100 įmonių, kurios tiekia komponentus automobiliams, gaminamiems Vokietijoje.

Sunerimę ir Pietų Korėjos gamintojai. „Hyundai“ ir KIA nemažą dalį savo automobilių į Europą veža iš Korėjos. Korėjiečiai daug metų kovojo ir tik prieš kelerius metus galų gale sutarė su Europos Sąjunga pasirašyti bemuitę automobilių įvežimo sistemą tarp P. Korėjos ir ES. Tačiau D. Britanijai pasitraukus iš ES, jiems reikėtų su šia šalimi tartis iš naujo.

Beje, analitikai prognozuoja, kad jau šiemet naujų automobilių prekyba D. Britanijoje sumažės 5 procentais, o kitais metais net dešimtadaliu. „Brexit“ padariniai automobilių gamintojams kainuos mažiausiai 8 milijardus eurų.

„Piko minutės“ transliuojamos pirmadieniais ir trečiadieniais 7.45 val.