Siekis persodinti gyventojus į ekologišką transportą – elektromobilius – Norvegijos valdžią įstūmė į netikėtą aklavietę: biudžetas nebegali pakelti daugiamilijoninių lengvatų perkantiesiems šiuos automobilius, o pastarieji vis dažniau tampa „žaliųjų“ kamščių keliuose priežastimi.
© Gamintojo nuotr.

Visai neseniai Stortingo (šalies parlamento) dešiniųjų jėgų partijų atstovai pateikė įstatymo projektą, kuriuo siūloma palaipsniui nutraukti lengvatų elektromobilių savininkams teikimą. Šis projektas jau sulaukė pirminio pritarimo.

Tokio politinio žingsnio priežastis – ypatingas elektra varomų automobilių populiarumas. Iš pirmo žvilgsnio ekologiško transporto idėja atrodo patraukli, tačiau dabar aiškėja, jog ji turi ir nemažai ekonominių bei buitinių „povandeninių akmenų“.

2008-aisiais Norvegija tapo pirmąja šalimi Europoje, ėmusia „elektrifikuoti“ šalies automobilių parką. Elektromobilių pirkėjams buvo atšauktas pridėtinės vertės mokestis (PVM) ir daugybė kitų su transportu bei naudojimusi keliais susijusių mokesčių, bendrai siekiančių net iki 50 proc. naujo automobilio kainos.

Tokių lengvatų sąrašas iki šiol yra kone didžiausias pasaulyje – elektra varomų transporto priemonių savininkams galima važinėti atskiromis eismo juostomis, nemokamai naudotis keltais ir mokamais keliais, tiltais bei tuneliais, nemokamai stovėti miestuose ir krautis baterijas.

Todėl nenuostabu, kad šių metų balandį 5 milijonus gyventojų turinčioje Norvegijoje buvo apie 50 tūkstančių „Nissan Leaf“, „Tesla Model S“ ir kitų modelių elektromobilių (2 proc. viso šalies mašinų parko), ir jų pardavimo mastas siekė net penktadalį visų naujų automobilių pardavimo. Trečdalis visų Europoje parduotų elektromobilių teko būtent Norvegijai.

Tačiau augant šiems skaičiams ėmė ryškėti neigiamos lengvatų pasekmės – visuomeninio transporto juostose rastis „žaliųjų“ mašinų kamščiai, o biudžete – trūkti lėšų, iš kurių formuojamas kelių statybos ir priežiūros krepšelis. Skaičiuojama, kad šiemet dėl to nesurinkta net 2 milijardai kronų (230 mln. eurų). Ypač sudėtinga situacija pastebima Norvegijos sostinėje Osle, kurį galima vadinti ir Europos elektromobilių sostine.

Tad minėtuoju įstatymo projektu siūloma nuo 2017 metų apmokestinti elektromobilių savininkus puse įprasto transporto mokesčio, o po 2020-ųjų jį suvienodinti su mokesčiu, kokį moka visi kiti automobilininkai. Reikės mokėti ir PVM, tiesa, jis iš dalies bus kompensuotas tiksline subsidija.

O nemokamų stovėjimo ir įkrovimo vietų skaičių galės savarankiškai nustatyti (ir riboti) pačios savivaldybės. Be to, jos galės priimti ir sprendimus dėl naudojimosi autobusų eismo juostomis.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Aplinką teršiančių automobilių atsisakysiantiems britams „Ford“ siūlo išmokas

„Ford“ antradienį pranešė siūlysiantis pinigines išmokas britams, nusprendusiems atsisakyti...

„Siemens“ elektrifikuos pirmą greitkelio atkarpą Vokietijoje, kuria judės krovininis transportas (6)

„ Siemens “ koncernas pasirašė susitarimą dėl pirmos greitkelio atkarpos elektrifikavimo...

Vilniuje riaumojo galingieji „Mercedes-AMG“ automobiliai (19)

Šį pirmadienį Vilniuje vyko „ Mercedes-Benz StarExperience“ renginys, kurio metu buvo...

Kinijos „Great Wall Motor“ planuose – „Fiat Chrysler“ įsigijimas

Kinijos automobilių gamintojas „ Great Wall Motor “ svarsto galimybę įsigyti koncerną „ Fiat...

A. Merkel: Vokietijos automobilių kompanijų vadovai nenusipelno didžiulių išmokų

Daugiamilijoninės išmokos didžiųjų Vokietijos automobilių gamintojų vadovams yra...

Top naujienos

Orai: vasara pasiduoda (9)

Artimiausiomis dienomis vasara nepažers jokių staigmenų: dangumi vis plauks debesų virtinės, tad...

3 milijardų apyvartą valdančios bendrovės prezidentė: pinigus pradėjau uždirbti vos 12 metų (29)

Iš Glazgo kilusi Allison Kirkby – nedidutė, tvirto sudėjimo šviesiaplaukė valdo kompaniją,...

Lietuviškos kainos galioja ne visiems: pasiūlė mokėti gerokai brangiau (43)

Lietuvoje įdarbinus profesionalę iš užsienio, paaiškėjo labai nemalonus dalykas: visus leidimus...

Akušerė-ginekologė: šlapimo pūslės uždegimas gali turėti baisių pasekmių (11)

„Daugeliu atveju, negydomas šlapimo pūslės uždegimas gali praeiti savaime, be gydymo, jei tik...

M. Kuzminskas įsikūrė D. Sabonio ir V. Mačiulio kaimynystėje (23)

Aistringas Lietuvos krepšinio gerbėjas iš Rygos (Latvija) Normundas Macis papildė savo asmeninę...

Dėl planų griauti pajūrio tualetus ginklus surems teisme: tai – absurdas (101)

Rugpjūčio pradžioje naujieji Palangos paplūdimio tualetai buvo pripažinti neteisėtais...

„Napoli“ sulaužė Nicos įtvirtinimus ir žengė į UEFA Čempionų lygos grupių etapą džiaugiasi škotai, slovėnai, graikai ir ispanai

Į UEFA Čempionų lygos grupių varžybų etapą užtikrintai žengė Italijos vicečempionė...

Tiesiog atėmė žadą: 70 eurų kainavusio bilieto pareikalavo ir iš 4 mėnesių kūdikio (503)

DELFI skaitytoja Virginija pasakoja patekusi į absurdišką situaciją – už galimybę stebėti...

Kuriantiems savo namus – vertingi interjero architektės patarimai (21)

Nemažai apie savo būsto interjerą galvojančių žmonių vis dar iki galo nesupranta, ko gali...

Vyro išradingumas stebina: internautai pametė galvas dėl kambario šuniui (10)

Vienas vyras sumąstė savo šuniui įrengti kambarį po laiptais. Kai jis pasidalino nuotraukomis...