Nors projektas išgyvena sunkius laikus, taško dėti negalima, nes žalioji energetika ir transportas – svarbi vyriausybės politikos dalis, praneša LRT televizijos laida „Pasaulio panorama“.

Visoje Europoje – lenktynės dėl elektromobilių, šalys skelbia viena už kitą ambicingesnius planus – kuri bus „žalesnė“. Bet Danijos vyriausybė konkrečiai ir aiškiai palaikė projektą. Didžiausia Danijos energetikos bendrovė DONG kartu su Kalifornijoje įkurta bendrove ėmėsi kurti įkrovimo stotelių ir paslaugų tinklą. Tiesa ambicijų taip pat netrūko – tikėtasi, kad iki 2020-ųjų Danijoje bus parduota daugiau elektromobilių negu varomų įprastu kuru. Savo ruožtu bendrovė „Renault“ įsipareigojo patiekti 100 tūkstančių elektromobilių.

Renkantis „keturis ratus“ daug lemia lėšos, tad norint paskatinti pirkti būtent ekologišką automobilį, nustatytos jų pirkėjams palankios sąlygos – jokio registravimo mokesčio, kuris Danijoje gali siekti iki 180-ies procentų automobilio kainos, taip net ir gerokai brangesnis elektromobilis taptų pigesnis. Ekspertai suskaičiavo, kad elektromobilis dėl mokesčių lengvatų šioje šalyje atsieitų bent jau 20-čia procentų pigiau negu varomas įprastu kuru.

Danija išsiskiria savo labai dideliais mašinų registravimo mokesčiais, automobilių negaminame, visas mašinas įsivežame, bet elektromobiliams netaikomi registravimo mokesčiai, jie nuliniai. Taigi, elektromobilis kainuos nebrangiau negu dyzeliniu kuru varoma mašina. Danija pirmoji šalis, kurioje renkantis elektromobilį nereikia galvoti apie kainą“, – sako elektromobilių propagavimo bendrovės atstovas Mikkelis Linnetas.

Bet reikia galvoti apie ką kitą – kur ir kaip pakrauti baterijas, kad automobilis nesustotų, kai to mažiausia reikia. Elektromobilius propaguojanti bendrovė ėmėsi įrengti mažiausiai 18 įkrovimo stotelių visoje šalyje.

Tačiau entuziazmu persėsti į elektromobilius tauta, kurios simbolis dviratis, nedega. Iš pradžių, kai pradėta elektromobilių kampanija, iki 2020-ųjų planuota parduoti 400 tūkstančių elektra varomų mašinų, vėliau skaičius tapo kuklesnis – 200 tūkstančių, bet ir tą reikia gerokai mažinti. Dabar abejojama, ar realu, kad iki 2020-ųjų pavyks parduoti 20 tūkstančių elektromobilių. Nes laukia dar ilgas kelias – kol kas Danijoje parduota apie 1120 elektromobilių, bet tik nedidelė dalis jų važinėja Danijos keliais. Šalyje jų – apie pustrečio šimto. Įkrovimo stotelės, į kurias labai retai užsuka elektromobiliai, patiria milžiniškų nuostolių. Tad Danijos energetikai nutarė – pakaks.

Didelė rizika daugiausia dėmesio skirti baterijų keitimui. Negalima pasikliauti viena technologija. Kiti gamintojai ir propaguotojai siūlo galimybę greitai pakrauti baterijas, kai Danijoje automobilius propaguojanti bendrovė vienintelė daugiausia siūlo keisti baterijas“, – sako Danijos automobilininkų asociacijos vadybininkas Torbenas Lundas Kudskas.

Tuo metu tyrimai rodo, kad elektromobilių vairuotojai ima ieškoti, kai kyla degalų ir kuro kainos, bet kai jos ne itin tuština piniginę, susidomėjimas gerokai mažėja. Tegu nereikia mokėti automobilio registravimo mokesčių, bet įkrauti baterijas kainuoja. Ir žmonių konservatyvumas, naujų technologijų baimė nenuveda toliau demonstravimo salės.

Nors Danijoje dėta daug pastangų. Įsisąmoninti elektromobilių naudą aplinkai galėjo jauni ir seni, mokiniai ir verslo rykliai, danai ir užsieniečiai – teoriškai ir praktiškai.

Nors Danijos energetikos bendrovė nenori leisti pinigų šios elektromobilius propaguojančios bendrovės projektui, bet taško dėti nevertėtų, ekologiško transporto Danija neatsisako, juolab ambicijų turi ir kitos šalys, Europos Sąjunga taip pat bando įnešti savo dalį, kad esą iki 2050-ųjų miestuose važinėtų tik elektromobiliai. Jie padės sumažinti taršą, tik klausimas – kaip gaminama elektra, kuria pakraunamos jų baterijos. Jeigu kaip Lenkijoje, kur daug elektrinių kūrenama anglimis, tuomet iš tikrųjų elektromobiliai terš labiau negu varomi įprastu kuru. Danijoje padėtis kita – bet tapę elektromobilių pionieriais danai galės laisvai važinėti savo šalies ribose, vykdami į užsienį turės nuomoti įprastu kuru varomą automobilį.