Europos komisijai (EK) oficialiai patvirtinus naująją taršos parametrų nustatymo metodiką (WLTP) automobilių gamintojų ir jų būsimų savininkų laukia permainos. Specialistai perspėja, kad įsigaliojus naujajai metodikai gali kilti ir transporto priemonių kainos, rašoma pranešime žiniasklaidai.
Automobiliai brangs
© DELFI / Domantas Pipas

Dabartinė taršos parametrų nustatymo metodika – nuo 1980-ųjų

ES šalyse, kuriose mokamas automobilių taršos mokestis, jis nustatomas pagal vadinamąją NEDC metodiką. Visgi ji ilgą laiką kritikuota, nes buvo suformuluota dar 1980 m. ir dėl technikos pažangos bei pasikeitusių vairavimo sąlygų yra morališkai pasenusi.

Iki šiol naudojant NEDC metodiką nepavykdavo išvengti neatitikimų tarp bandymais nustatytų rezultatų ir realių kuro sąnaudų. Šie skirtumai kartais siekdavo ne vieną dešimtį procentų. Pagal šių metų rugsėjį įsigaliosiančią WLTP metodiką, automobilių parametrai bus nustatomi nebe laboratorijose, o simuliuojant realias vairavimo sąlygas, taip maksimaliai priartėjant prie realių kuro suvartojimo ir oro taršos dydžių.

Pasitelks realistiškesnes testavimo sąlygas

WLTP metodika pasitelkia realistiškesnes testavimo sąlygas. Bandant automobilius simuliuojama realistiškesnė vairavimo elgsena, bei didesni vidutiniai ir maksimalūs greičiai. Į metodiką įtrauktas platesnis vairavimo situacijų spektras (mieste, užmiestyje, pagrindiniame kelyje, autostradoje).

Bandant automobilius naudojamos ilgesnės distancijos ir trumpesni sustojimai. Pasitelkiama realistiškesnė ir dinamiškesnė akseleracija ir stabdymai. Naujoji metodika rodys ne tik vidutinius, bet ir geriausius/blogiausius rezultatus, taip siekiant palyginti duomenis tarp panašių modelių. Dėl šių faktorių WLTP teiks objektyvesnius duomenis skaičiuojant degalų sąnaudas ir emisiją.

Pereinamasis laikotarpis neramina

Vis dėlto naujų automobilių rinkos dalyviams nerimą kelia pereinamasis laikotarpis. Kurį laiką automobilių charakteristikose bus nurodomi tiek NEDC, tiek WLTP metodikomis gaunami duomenys. Automobilių vartotojams išlieka rizika dėl pasikeitusių taršos duomenų sulaukti susijusių mokesčių korekcijos. Visgi intensyvios automobilių pramonės pastangos prisitaikyti prie pasikeitusios metodikos gali paveikti kai kurių automobilių kainodarą.

„Naujoji metodika sveikintina, nes suteiks tikresnę informaciją, lyginant automobilius pagal CO2 emisiją ir kuro sąnaudas. Tačiau pereinamasis laikotarpis neišvengiamai sukels painiavos ir neaiškumų, nes vartotojai matys dviejų skirtingų metodikų duomenis apie tą patį automobilį. Be to, WLTP rodys didesnes CO2 vertes, nei NEDC, o tai gali paveikti taršos mokesčius. ES valstybėms derėtų atitinkamai adaptuoti savo mokestines sistemas“, – komentuoja Lietuvos autoverslininkų asociacijos (LAA) vadovas Rokas Knyva.

WLTP metodika pradedama naudoti nuo 2017 metų rugsėjo. Iki šio termino automobilių modeliai turės tik senojo NEDC testo matavimus. Nuo rugsėjo automobilių charakteristikose bus nurodomi abiejų metodikų duomenys: tiek NEDC tiek WLTP. Nuo 2019 m. NEDC ženklinimas turėtų visiškai išnykti.

Bus priversti peržiūrėti kainodarą

Specialistai pabrėžia, kad taršos mokestį turinčioms valstybėms neperžiūrėjus teisės aktuose esančių nuostatų automobilių gamintojai susidurs su keblia situacija ir gali būti priversti peržiūrėti savo kainodarą. WLTP rodikliai bus didesni nei NEDC, todėl tokie pasikeitimai transporto priemonių savininkams natūraliai atsilieptų, apskaičiuojant taršos mokesčius.

Pasikeitusi situacija skatintų gamintojus ieškoti būdų, kaip gerinti CO2 emisijų ir kuro naudojimo rezultatus. Tačiau vidaus degimo variklių efektyvumo didinimas techniniu požiūriu jau pasiekęs tokį lygį, kai įprastomis tobulinimo priemonėmis darosi vis sunkiau siekti šio tikslo.

Inžinierių patirtis rodo, kad gerinant vieną parametrą (CO2 išmetimą), nukenčia kitas (NOx arba ypatingai mažų dalelių tarša). Šio proceso suvaldymui reikia vis ženklesnių techninių sprendimų paieškos investicijų (R&D), kurių pramonė nebepajėgs kompensuoti tiesiog mažindama kitus gamybos kaštus. Keičiant vertinimo metodiką, bet paliekant tuos pačius taršos mažinimo planus, automobilių pramonė neturėtų kitos išeities, kaip juntamai keisti savo gaminių kainodarą.

Visgi automobilių pramonės atstovai naująją metodiką vertina teigiamai, tačiau pabrėžia, jog EK turėtų užtikrinti, kad perėjimas prie naujos metodikos nepakels kaštų vartotojams. Didžiausius Europos automobilių gamintojus vienijanti asociacija ACEA rekomenduoja ES valstybėms-narėms peržiūrėti bei pritaikyti savo fiskalines sistemas naujai WLTP metodikai ir nesukurti neigiamų pasekmių vartotojams.

Tuo pačiu siūloma peržiūrėti automobilių efektyvumo žymėjimo direktyvą, įvertinant numatomus taršos matavimo pasikeitimus, bei tokiu būdu harmonizuoti automobilių žymėjimą įvairiose šalyse.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Gatvėse užfiksuotas naujasis „BMW X2“

Rugsėjį numatyta „ BMW X2“ pristatymo diena nenumaldomai artėja. Apie tai priminė į...

Apklausa: vokiečiai vis skeptiškiau vertina „dyzeliukus“ (29)

Vokietijos automobilių pirkėjai vis skeptiškiau vertina automobilius su dyzeliniais varikliais,...

Po atakų Ispanijoje – padidintas dėmesys saugumui „Velomaratone“ (3)

Po kruvinų teroro išpuolių Ispanijoje policija ir organizatoriai ėmėsi specialių priemonių, kad...

Elektromobiliai – du kartus ekologiškesni, nei prieš penkerius metus (5)

Tyrimas rodo, kad dėl atsinaujinančios elektros energijos šaltinių dauguma elektromobilių išmeta...

BMW atskleidė įspūdingą modelį (36)

Jau kitais metais Vokietijos automobilių koncernas BMW turėtų į gatves sugrąžinti rodsterį...

Top naujienos

Grėsmė šalia mūsų: Europoje slepiasi šimtai „Islamo valstybės“ apmokytų vaikų (32)

Europą sudrebino dar vienas teroro aktas: per dvi atakas, kai ketvirtadienį ir penktadienį...

VGT uždegė žalią šviesą: į kovą su „Islamo valstybe“ stos Lietuvos specialiosios pajėgos (406)

Pirmadienį posėdžiavusi Valstybės gynimo taryba aptarė ne tik krašto apsaugos sistemos...

Didžiausi atlyginimai: dešimtuke – netikėti naujokai (128)

Birželio mėnesį buvo tik viena įmonė, kurios darbuotojų atlyginimų vidurkis buvo...

Lietuvos rinktinės kandidatų sąrašas trumpėja: treneriai padėkojo D. Gailiui (29)

Likus daugiau nei savaitei iki Europos vyrų krepšinio čempionato Lietuvos rinktinės treniruotėse...

Nauja priežastis apsilankyti Palangoje: poilsiautojai įspūdingus vaizdus stebės nemokamai (5)

Palangoje rudenį atsiras nauja pramoga turistams – aukščiausiame kurorto pastate – Palangos...

Marselyje automobilis rėžėsi į stoteles, vienas žmogus žuvo atnaujinta 13.26 (39)

Vienas žmogus žuvo ir vienas buvo sužeistas po to, kai automobilis rėžėsi į dvi stoteles...

G. Nausėda apie prezidento rinkimus: prie šito klausimo bus galima sugrįžti labai rimtai (241)

SEB banko prezidento patarėjas, ekonomistas Gitanas Nausėda neneigia dalyvausiąs 2019 metų...

Vilniuje atsivėrė dar viena smegduobė (2)

Pirmadienį policijai pranešta apie Vilniuje gatvėje atsivėrusią smegduobę.

Nepripraskite prie druskos: koks kiekis dar nekenkia organizmui (10)

Drusk os perteklius žmogaus organizmui yra žalingas, tačiau visiškai eliminuoti jos iš mitybos...