aA
Dirbu barmenu viename nedideliame bare. Jau kurį laiką pastebiu, kad klientai ateidami švęsti pas mus, piktnaudžiauja ir paslapčia geria savo atsineštus gėrimus ar valgo savo atsineštus užkandžius. Personalas bando gražiuoju spręsti šią problemą su klientais, bet dažniausiai įvyksta konfliktas. Kaip apsiginti verslininkui?
<font color="#6699CC"><strong>Klausk teisininko:</strong></font> kaip turi elgtis barmenas, jeigu klientas geria atsineštus gėrimus?
© Shutterstock nuotr.

Į DELFI skaitytojo klausimą dėl viešoje maitinimo įstaigoje klientų atliekamų neadekvačių veiksmų atsako kontoros D LEGALS teisininkė Greta Obadauskaitė.

Verslininkai turėtų atkreipti dėmesį į kelis svarbius aspektus, kai kavinių, barų ar kitų viešų maitinimo įstaigų lankytojai, užsisakę vaišių, prie to paties vaišinasi ir savo pačių atsineštais gėrimais bei maistu.

Pirmiausia, Maisto įstatyme (MĮ) yra numatyta maisto produktų gamintojų, pardavėjų ir paslaugų teikėjų atsakomybė už netinkamo maisto ar paslaugų kokybės atsiradusią žalą vartotojams (MĮ 7 str. 3 dalis). Tai reiškia, jog jei kavinės lankytojui būtų sutrikdyta sveikata ar kitaip padaryta žala dėl pateikto netinkamos kokybės maisto, verslininkas turėtų atlyginti vartotojui už sukeltą žalą.

Atsižvelgiant į tai, praktikoje gali pasitaikyti atvejų, kuomet kavinės lankytojams gali būti sutrikdoma sveikata dėl jų pačių atsinešto maisto ar gėrimų. Pasitaikius nesąžiningam vartotojui ir pastarajam dėl atsiradusių nepageidautinų pasekmių apkaltinus verslininką, viešajai maitinimo įstaigai tektų įrodinėti, jog žala kilo ne dėl jų tiekiamo maisto, o būtent dėl pačių lankytojų atsineštų vaišių.

Siekiant išvengti panašių situacijų, Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba jau ėmėsi prevencinių priemonių. Neseniai įsigaliojo Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos direktoriaus įsakymas1, nustatantis papildomas priemones, skirtas maisto saugos ir higienos užtikrinimui bei kelio užkirtimui žmonių ūmiems infekciniams žarnyno susirgimams plisti.

Panašus atvejis gali kilti ir su atsineštais gėrimais, nes pagal Alkoholio kontrolės įstatymą (AKĮ) už viešojo maitinimo vietoje prekiaujamus alkoholinius gėrimus, jų laikymo, prekiavimo tvarką bei kokybę, kiek tai susiję su pačia įstaiga, atsako ta pati įstaiga. Taigi, teisininkė pažymi, jog kiekviena įstaiga turėtų nusistatyti savo vidaus tvarkos taisykles, įtraukiant ir normą, draudžiančią atsinešti ir vartoti maisto ir gėrimų produktus toje įstaigoje. Žinoma, taisyklės negali prieštarauti LR įstatymams ir kitiems teisės aktams. Tokių taisyklių apibrėžimas yra svarbus tuo, jog jei jos atitinka valstybės teisę, jomis galima bus vadovautis netgi valstybinėse institucijose (pvz., teisme).

Skaitytojo atveju patartina matomoje klientams vietoje pakabinti vidaus tvarkos taisykles. Lankytojui pažeidus nustatytą vidaus tvarką, pastarieji turėtų būti įspėti, jog nesilaikant šių taisyklių bus imtasi taisyklėse nurodytų sankcijų. Pažymėtina, kad sankcijų pobūdį nusistatyti galite savo iniciatyva, svarbu, tik kad jos ir jų taikymas neprieštarautų LR galiojantiems teisės aktams. Tai gali būti tam tikro dydžio bauda, išprašymas tokio asmens iš įstaigos be teisės sugrįžti ir būti aptarnaujamam kitą kartą toje įstaigoje ir pan. Jei lankytojai ir toliau ignoruotų įspėjimus ir vis tik paslapčia užkandžiautų savo atsineštu maistu ir gertų savo gėrimus, tuomet verslininkai turėtų teisę kreiptis į atitinkamas institucijas (pvz., policijos įstaigą) ir reikalauti priverstinio asmens pašalinimo iš įstaigos teritorijos.

Apibendrinant tai, kas buvo išdėstyta, pažymėtina, kad viešojo maitinimo įstaigoms rekomenduotina pasitvirtinti vidaus tvarkos taisykles, kuriose būtų įtvirtintas draudimas klientams vartoti savo atsineštą maistą ir gėrimus. Patartina vidaus tvarkos taisykles skelbti klientams matomoje vietoje, o piktybiškai pažeidusiems taisykles taikyti numatytas sankcijas.

Atkreiptinas dėmesys, jog šis teisinis komentaras laikytinas bendro pobūdžio konsultacija. Siekiant konkrečios ir visapusiškos teisinės konsultacijos Jūsų aptariamu atveju derėtų kreiptis į kontorą D LEGALS el. paštu info@dlegals.eu arba tel. 8-5-2300885, pateikiant išsamią informaciją apie visas faktines aplinkybes bei turimus dokumentus.

Ne vienerius metus Lietuvos teisininkų komentarus įvairiomis temomis publikuojantis pagrindinis naujienų portalas DELFI savo skaitytojams siūlo užduoti klausimus Jums aktualiais ir svarbiais klausimais – tikimės, kad profesionalių teisės ekspertų požiūris padės ne tik pasirinkti optimaliausią problemos sprendimo variantą, bet ir suteiks žinių, kaip ateityje išvengti nemalonių rūpesčių.

Savo klausimus prašome siųsti elektroniniu paštu: teise@delfi.lt. Aktualiausi atsakymai bus išspausdinti DELFI.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.