aA
Prieš kelerius metus nutrauktas Lietuvoje veikiančios privačios bendrovės "Avia Baltika" sraigtasparnių eksportas į Sudaną pažeidžiant tarptautines sankcijas iki šiol meta šešėlį Lietuvos reputacijai.
Jurijus Borisovas
Jurijus Borisovas
© ELTA
Naujienų agentūra AFP antradienį cituoja tarptautinės organizacijos "Amnesty International" raginimą Jungtinių Tautų Saugumo Tarybai įvesti ginklų embargą Sudanui, siekiant užbaigti jau 20 mėnesių šios Afrikos šalies Darfūro provincijoje trunkantį konfliktą, nusinešusį 70 tūkstančių gyvybių.

"Amnesty International" pranešime "Sudanas - apginkluojant sunkių nusikaltimų Darfūre vykdytojus" konstatuojama, jog bendrovės Rusijoje, Kinijoje, Baltarusijoje ir Lietuvoje pardavė lėktuvus ir sraigtasparnius Sudanui "nepaisant to, kad tokie orlaiviai nesyk buvo naudojami bombarduoti kaimus ir palaikyti puolimus prieš civilius".

"Kai kurios vyriausybės, pavyzdžiui, Bulgarijos, Prancūzijos, Lietuvos ir Didžiosios Britanijos, jau ėmėsi veiksmų užkertant ginklų srautą į Sudaną, ir nuo 1994 metų tebegalioja Europos Sąjungos paskelbtas ginklų embargas", - rašoma žmogaus teisių gynėjų pranešime Jungtinėms Tautoms.

"Amnesty" pranešime šalys raginamos "nedelsiant nutraukti ginklų ir susijusios logistinės ir saugumo paramos tiekimą Sudanui, kuri gali būti panaudojama kariuomenės arba sukarintų grupuočių vykdant sunkius žmogaus teisių pažeidimus".

Pranešimas paskelbtas prieš šią savaitę Kenijos sostinėje Nairobyje organizuojamą JT Saugumo Tarybos specialią sesiją, kurios metu bus svarstoma Darfūro problema.

Karmėlavoje įsikūrusi bendrovė "Avia Baltika", kuriai vadovauja prieštaringos reputacijos verslininkas Rusijos pilietis Jurijus Borisovas, sraigtasparnius Sudanui eksportavo prieš trejus metus.

2001 metais "Avia Baltika" paprašė Ūkio ministeriją leidimo eksportuoti į Sudaną sraigtasparnį "Mi-8T", tačiau vėliau savo prašymą atsiėmė ir pasinaudojo teise eksportuoti sraigtasparnį be licencijos, kaip civilinės paskirties prekę. Tuo metu galioję Lietuvos įstatymai nebuvo pažeisti, tačiau sandoris sukėlė NATO šalių diplomatų susirūpinimą dėl Sudanui taikomų tarptautinių sankcijų pažeidimo.

Nuo 2002-ųjų metų liepos 24 dienos įsigaliojęs Lietuvos strateginių prekių ir technologijų importo, tranzito ir eksporto kontrolės įstatymo pakeitimo įstatymas ir atitinkami poįstatyminiai aktai sugriežtino strateginių prekių importo, eksporto ir tranzito kontrolės sistemą.

2003-ųjų metų kovą Seimas priėmė nutarimą, kuriuo pripažino, jog sraigtasparnį į Sudaną 2001 metų vasarą eksportavusi bendrovė "Avia Baltika" nepažeidė tuometinių Lietuvos įstatymų, tačiau toks eksportas prieštaravo ES ir Jungtinių Tautų Sudanui taikomoms sankcijoms.

"Avia Baltika" tuomet teigė pardavusi sraigtasparnį civilinei naftos kompanijai.

Lietuvos Krašto apsaugos ministerijos Antrojo operatyvinių tarnybų departamento direktorius Gintaras Bagdonas interviu BNS šį mėnesį teigė, jog karinė žvalgyba neturi duomenų apie dabar Lietuvos bendrovių ar asmenų vykdomą prekybą strateginėmis prekėmis su šalimis, kurioms taikomi tarptautiniai apribojimai.

Darfūras - Prancūzijos dydžio regionas Sudano vakaruose - jau beveik dvejus metus skendi didžiulėje humanitarinėje krizėje. Dvi sukilėlių grupuotės kovoja prieš sostinės Chartumo vyriausybę už provincijos atsiskyrimą nuo likusios šalies dalies. Atsakydama, vyriausybė apmokė, apginklavo ir suteikė veiksmų laisvę prieš sukilėlius sukarintai arabų grupuotei, kuri pradėjo juodaodžių darfūriečių genocidą.

Manoma, kad konflikte jau žuvo 70 tūkstančių žmonių, o 1,6 mln. buvo priversti bėgti ir susitelkė pabėgėlių stovyklose.

BNS
Naujienų agentūros BNS informaciją skelbti, cituoti ar kitaip atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "BNS" sutikimo neleidžiama.