aA
Lietuvos Respublikos akcizų įstatymas keičiamas vykdant Lietuvos įsipareigojimus iki 2004 m. gegužės 1 d. suderinti veikiančius teisės aktus su Europos Sąjungos Tarybos direktyvomis ir Europos Komisijos reglamentais.
Pagrindinis dokumentas, nustatantis akcizų apmokestinimo sistemą Europos Sąjungoje (t.y. akcizais apmokestinamų prekių sandėlių sistemą, akcizų mokėjimo laikino atidėjimo režimą, mokėtojų prievoles ir pan.) yra Europos Sąjungos Tarybos direktyva Nr. 92/12 „ Dėl bendro pobūdžio priemonių, taikomų akcizais apmokestinamiems produktams, ir šių produkto laikymo, gabenimo bei kontrolės.“ Be abejo galioja ir kitos direktyvos, kurios yra susijusios su atskiromis akcizų objektų grupėmis ir nustato apmokestinimo struktūrą bei akcizų tarifų minimalius dydžius.

Šiais metais Europos Sąjungos Taryba priėmė direktyvą dėl energijos produktų ir elektros apmokestinimo restruktūrizavimo, kuri įsigalios nuo 2004 m. sausio 1 d. ir kuri nustatė žymiai didesnes minimalias akcizų normas benzinui, gazolinams bei išplėtė akcizų objektą priskirdama elektros energiją, orimulsiją, akmens anglį, koksą, lignitą.

Pagal Finansų ministerijos parengtus Akcizų įstatymo pakeitimus ir papildymus, artimiausius kelerius metus akcizas elektros energijai nebus taikomas. Vėliau gyventojams tiekiama energija taip pat apmokestinama nebus, o verslo reikmėms naudojamai numatyta 50 proc. mažesnis tarifas. Be to, siūloma netaikyti akcizo elektros energijai, jeigu išlaidos jai viršija pusę gaminamo produkto savikainos.

Nors naujausia Europos Sąjungos Tarybos direktyva numato taikyti akcizą šiems produktams nuo kitų metų pradžios, Lietuva jau informavo Europos Sąjungos Tarybą prašysianti pereinamojo laikotarpio. Dėl to įstatymo projekte siūloma nustatyti žymiai vėlesnę šių skirsnių įsigaliojimo datą – elektros energijos atveju -2010 m., akmens anglies, kokso ir lignito – 2007 m. Taip pat numatoma prašyti pereinamojo laikotarpio minimaliai akcizo normai už orimulsiją pasiekti, įstatymo projekto baigiamosiose nuostatose siūloma nustatyti, kad iki 2016 m. orimulsijai taikomas nulinis akcizų tarifas.

Akcizų įstatymo projekte nuo akcizų už elektros energiją siūloma visiškai atleisti elektros energijos gamybai naudojamą energiją, gamtinės, hidraulinės kilmės elektros energija, taip pat asmenis, turinčius mokesčio administratoriaus leidimą įsigyti elektros energiją be akcizo ir kt. Taip pat numatomos akcizų lengvatos dyzeliniams degalams, skirtiems naudoti žemės ūkyje, tvenkinių ir kitų vidaus vandenų žuvininkystėje.

Projekte siūloma vartoti naujas „registruoto“ ir „neregistruoto“ prekybininko sąvokas. Esminis skirtumas tarp „registruoto“ ir „neregistruoto“ prekybininko yra tas, kad „neregistruotas“ prekybininkas turės teisę iš kitos valstybės narės nereguliariai gauti akcizais apmokestinamų prekių, kurioms taikomas akcizų mokėjimo laikino atidėjimo režimas. Jiems taip pat bus keliami papildomi reikalavimai akcizų sumokėjimo užtikrinimui. Tuo tarpu registruoti prekybininkai turės teisę nuolat gauti akcizais apmokestinamas prekes iš kitos valstybės narės, taikant akcizų mokėjimo laikino atidėjimo režimą, tačiau neturės teisės gaminti, perdirbti, maišyti, saugoti arba, taikant akcizų mokėjimo laikino atidėjimo režimą, išgabenti akcizais apmokestinamų prekių. Registruotus prekybininkus registruos mokesčio administratorius.

Pagrindinis prekių apmokestinimo akcizais principas, kuris perkeltas ir į įstatymo projektą ,- prekės (su kai kuriomis išimtimis) turi būti apmokestinamos toje šalyje, kurioje jos suvartojamos. Tačiau jei akcizai buvo sumokėti siuntėjo valstybėje, ir tai bus įrodyta, gavėjo šalis tą mokestį turės sugrąžinti, kad būtų išvengta dvigubo apmokestinimo.

Tuo tarpu Lietuvos Respublikoje turės būti sumokėti akcizai ir už tas prekes, už kurias akcizai jau buvo sumokėti kitoje valstybėje narėje - taip bus įgyvendinamas jau minėtas principas, kad akcizai turi būti mokami toje šalyje, kurioje prekės suvartojamos. Tačiau, kad būtų išvengta dvigubo tų pačių prekių apmokestinimo, ES acquis numato, kad įrodžius, jog gavimo valstybėje akcizai buvo sumokėti, išsiuntimo valstybėje akcizai grąžinami.

Akcizais apmokestinamų prekių gabenimo įforminimas

Įstatymo projekte siūloma įteisinti dviejų tipų gabenimo dokumentus: 1) gabenant akcizais apmokestinamas prekes, taikant joms akcizų mokėjimo laikino atidėjimo režimą, turės būti išrašomas akcizais apmokestinamų prekių gabenimo dokumentas. Šio dokumento formą ir rekvizitus reglamentuoja Europos Komisijos reglamentas Nr. 2719/92.

2) gabenant akcizais apmokestinamas prekes, už kurias akcizai sumokėti kitoje valstybėje narėje, tarp valstybių narių turės būti išrašomas supaprastintas akcizais apmokestinamų prekių gabenimo dokumentas. Šio dokumento formą ir rekvizitus reglamentuoja Europos Komisijos reglamentas Nr. 3649/92.

Fizinio asmens asmeniniam vartojimui iš kitos valstybės narės atsivežamos prekės

Išimtis iš minėtos apmokestinimo šalies nustatymo taisyklės būtų fizinio asmens savo asmeniniam vartojimui įvežamos prekės. Jeigu į Lietuvos Respubliką iš kitos valstybės narės fizinis asmuo asmeniniam vartojimui įsiveža akcizais apmokestinamas prekes, už jas Lietuvos Respublikoje mokėti akcizų nereikės. Atkreiptinas dėmesys, kad ES acquis nenustato konkrečių ribų, kurios leistų nustatyti, ar prekės įvežamos asmeniniams, ar komerciniams tikslams (direktyvoje 92/12/EEB nustatytos ribos yra orientacinės – asmeniui pagrindus didesnio kiekio įsigijimą, t.y. įrodžius, kad prekės įsigytos nekomerciniais tikslais, akcizai netaikomi). Lietuva taikydamasi prie ES acquis taip pat negali nustatyti ribų, kurias viršijus fizinio asmens įvežamos iš kitos valstybės narės prekės būtų apmokestintos. Tačiau nustačius, kad fizinis asmuo įvežtas prekes, pavyzdžiui, parduoda, jos jau būtų laikomos įvežtomis komerciniais tikslais ir apmokestintos akcizais.

Stasio Šedbaro advokatų kontora