aA
Per pastaruosius dvejus metus įvairių degalų kainos Lietuvoje išaugo lygiai dvigubai. Nors liberalai žadėjo mokesčius mažinti, tačiau bent degalams, o konkrečiai dujoms - mokesčiai didės.
Kitąmet ketinama įvesti dujų akcizą. Didžiausia tikimybė, jog jis bus 300 Lt už tūkstantį litrų dujų.

Kitaip tariant, jei šiandien litras dujų kainuoja 1,4 Lt, tai kitąmet vien dėl mokesčių padidėjimo jis kainuos 1,6 Lt.

Kalbinti dujų prekybininkai teigė, kad jeigu dujos tiek pabrangs, jų paprasčiausiai neapsimokės pirkti.

Dujų įrangas į automobilius montuojančių bendrovių vadovai teigia jau pajutę, kad norinčių automobilius perdirbti į varomus dujomis mažėja.

Pavojaus varpais skambina ir kitos suinteresuotos grupės. Tarkime, šiuo metu dauguma automobilių, kuriais išvežiojamos prekės į parduotuves, yra varomi dujomis ir jeigu jos stipriai pabrangs, šiek tiek gali padidėti ir tais automobiliais vežiojamų daugumos prekių kainos.

Šiemet gerokai pabrango ir kitos rūšies degalai - benzinas ir dyzelinas. Dyzelino litras vien lapkritį pabrango nuo 2,05 Lt iki 2,33 Lt (per pastaruosius dvejus metus nuo 1,18 Lt iki 2,33 Lt). Benzino A-95 litras šiuo metu kainuoja kiek mažiau nei 2,6 Lt. (pastaraisiais mėnesiais degalų kainos Lietuvoje didesnės nei Latvijoje ar Estijoje).

Beje, šis kainų padidėjimas nėra riba. Degalų prekybininkai teigia, kad dyzelino kaina gali pasiekti 2,45 Lt, o benzino arti 2,7 Lt.

Todėl nieko keisto, kad tiek vairuotojai, tiek žemdirbiai, tiek degalų pardavėjai ragina valdžios struktūras sumažinti kuro importo mokesčius ir nedidinti akcizo mokesčių.

Šiuo metu Ūkio ministerija nagrinėja galimybes sumažinti galiojantį 15 proc. importo mokestį iš Rytų įvežamiems degalams. Ūkio viceministras Gediminas Miškinis paprašė “Mažeikių naftos” koncerną pateikti duomenis, kaip toks sprendimas paveiktų bendrovės rezultatus.

G.Miškinis neatmetė galimybės, jog degalų importo mokestis nuo 15 iki 5 proc. gali būti sumažintas jau kitąmet.

“Mažeikių nafta” nepatenkinta, jog gali būti sumažinti degalų importo mokesčiai. Pagal Vyriausybės sandorį su “Williams” numatyta, kad Vyriausybė turi išsaugoti importo tarifus ir kitus prekybinius mokesčius, siekiant išlaikyti palankias verslo sąlygas “Mažeikių naftai”.

Ūkio ministerijos atstovai atremia, kad Europos Sąjungoje degalų muitų mokestis yra 5 proc. ir mes ilgainiui šį mokestį turėsime mažinti. Už degalų importo mokesčių mažinimą pasisako ir degalinių tinklų vadovai, anot jų “Mažeikių nafta” šiuo metu užima 90 proc. degalų rinkos ir įgauna monopolisto bruožų. Prasminga būtų padidinti konkurenciją šioje srityje ir iš to labiausiai išloštų vartotojai.