Lietuvos politinės partijos intensyviai ruošiasi po vos mažiau nei dvejų mėnesių vyksiantiems Seimo rinkimams. Tam jos paprasčiausiai pasisamdė viešųjų ryšių ir reklamos specialistus, kad šie padėtų joms prigriebti kuo daugiau rinkėjų balsų.
Morta Vidūnaitė
© DELFI (K.Čachovskio nuotr.)
Turint galvoje, kad pratiškai visos mūsų šalies politinės partijos iki šiol neturi savo aiškiai apibrėžtų ideologijų ir realiai įgyvendinamų politinių programų, sprendimas samdytis politinės reklamos profesionalus yra gerai apskaičiuotas ir paprasčiausiai patogus.

Tačiau ryšių su visuomene ir reklamos ekspertus rinkimams politikai ir politinės partijos samdo ne tik Lietuvoje ar Rusijoje, kuri mūsų šalyje ypač garsėja kaip didžiausia vadinamų juodųjų rinkiminių technologijų kūrėja ir skleidėja. Viešieji ryšiai yra neatskiriama ir senųjų demokratijų rinkiminių kampanijų bei politikos apskritai dalis.

1997 metais, pasitelkusi ryšių su visuomene profesionalus, Didžiojoje Britanijoje parlamento rinkimus triuškinančiai laimėjo pernai rudenį atsistatydinusio ministro pirmininko Tony Blair‘o vadovaujama Leiboristų partija. Artėjant naujiems parlamento rinkimams šioje šalyje, tą patį siekia padaryti ir kita pagrindinė jos politinė jėga - konservatoriai, vadovaujami jauno ambicingo politiko David‘o Cameroon‘o. Britų konservatoriai ilgiau nei dešimtmetį išbuvo politinėje opozicijoje ir, siekdami pergalės rinkimuose, žūtbūt siekia pakeisti savo partijos įvaizdį.

Šiandien rinkimuose demokratinių valstybių piliečiai dažnai renkasi tarp politikų ir politinių partijų beveik lygiai taip pat, kaip rinktųsi tarp skirtingų automobilių, mobilių telefonų ar kvepalų.
Morta Vidūnaitė:

Demokratiniai rinkimai visame pasaulyje kuo toliau, tuo labiau virsta viešųjų ryšių technologijomis pagamintų politikų ir politinių partijų įvaizdžių prekyba, ir ne daug ką teturi su tiesioginiais elektorato interesais bei poreikiais. Tiek naujųjų, tiek senųjų demokratijų piliečiai ne itin domisi didžiąja politika; jų aktyvumas rinkimuose taip pat yra nedidelis. Šiandien aršios verslo tarpusavio konkurencijos sąlygomis atstovaujamoji demokratija tolydžiom virsta vartotojiškąja demokratija, kur piliečiai iš tikrųjų daugiau renkasi tarp vartojimo prekių nei tarp politinių programų.

Tuo tarpu patys politikai ir politinės partijos tampa prekėmis, rinkėjams parduodamos, naudojant verslo reklamos metodus. Taigi, šiandien rinkimuose demokratinių valstybių piliečiai dažnai renkasi tarp politikų ir politinių partijų beveik lygiai taip pat, kaip rinktųsi tarp skirtingų automobilių, mobilių telefonų ar kvepalų.

Vis dėlto, senosiose demokratijose piliečiams nereikia rinktis iš keturiasdešimties politinių partijų kaip mums. Be to, britai ar amerikiečiai savo politines partijas ir politikus pažįsta žymiai geriau. Tuo tarpu Lietuvoje artėjantys Seimo rinkimai greičiausiai kaip niekada anksčiau taps politinio marketingo technologijomis paremtas šou.

Pasak ryšių su visuomene specialistų, šiandien Lietuvos politikai yra dar labiau nutolę nuo rinkėjų, ir todėl sunkiai randa su jais bendrą kalbą. Todėl siekdami laimėti kuo daugiau rinkėjų balsų, šiemet daugelis politikų ketina save reklamuoti kaip patikimus, savus ir besirūpinančius rinkėjais. Nemažai politinių partijų planuoja turus per Lietuvą, susitikimus su rinkėjais, bendravimą telefonu, sveikinimus įvairių sukakčių proga, gyventojų lankymą namuose.

Tačiau svarstydami už ką balsuoti rudens Seimo rinkimuose, mes turėtumėme ne tik atsižvelgti į mūsų politikų ir politinių partijų pakuotę, t.y., kaip jie atrodo reklaminiuose stenduose ar politinėse kelionėse per Lietuvą arba kaip kalba per televiziją, radiją ar net atsidūrę ant mūsų namų slenksčio. Prieš balsuodami, turėtumėme labai gerai pasidomėti jų praeities darbais ir ką jie žada savo politinėse programose.

Kad nepasijustumėme, lyg rinktumėmės tarp skirtingų automobilių, mobilių telefonų ar kvepalų. Ir kad mūsų pasirinkimas tarp Rolando Pakso ir Viktoro Uspaskicho netaptų panašus į pasirinkimą tarp „Nokia“ ir „Sony Ericsson“ mobilaus telefono; pasirinkimas tarp Artūro Zuoko ir Eligijaus Masiulio nebūtų kaip pasirinkimas tarp „Dolce & Gabbana“ ir „Gucci“ kvepalų, o tarp socialdemokratų ir konservatorių - kaip tarp japoniško ir prancūziško automobilio.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Top naujienos

Orai: po tikros karščio bangos vėl teks ieškotis megztinio (4)

Vasara tempo nemažina ir jau artimiausiomis dienomis vėl sulauksime tikros karščio bangos: oras...

Teroristinis išpuolis Barselonoje: aukų skaičius dramatiškai išaugo nuolat pildoma (755)

Turistų pamėgto Ramblos rajono pagrindinėje gatvėje Barselonoje, į žmonių minią įvažiavo...

Išpuolis Barselonoje: sulaikyti du įtariamieji (261)

Ispanijos saugumo tarnybos paskelbė įtariamojo, kurio vardu išnuomotas incidente panaudotas...

Liudininkas apie kraupų išpuolį Barselonoje: jis per žmonių minią lėkė visu greičiu, nė nebandė stabdyti (29)

Ketvirtadienio vakarą Barseloną sukrėtė kraupi teroro ataka – į minią žmonių įsirėžė...

Barselonos centre gyvenantis lietuvis: nejauku ir pikta, bet tenka priimti tokią realybę (42)

Apie šešerius metus Katalonijos sostinėje Barselonoje gyvenantis kaunietis Eduardas Žigunovas...

„Sūduva“ po pertraukos neatlaikė Bulgarijos čempionų spaudimo (173)

Bulgarijos čempionai parodė savo meistriškumą. Paskutinio UEFA Europos lygos atrankos varžybų...

Lietuvoje pristatyta įspūdinga aukštosios mados Indijos kolekcija (10)

Vilniuje ketvirtadienio vakarą įvyko neeilinis mados renginys. Indijos nepriklausomybės dienos...

Ekonomistai įvertino R. Karbauskio norą (215)

Ekonomistai Nerijus Mačiulis ir Gitanas Nausėda neigiamai vertina „valstiečių“ lyderio...

Berniukas susirūpino benamių kačių likimu: tapo jų gelbėtoju ir superherojumi (9)

Kaskart aplankęs Kris Papiernik ir Kia Griffin, jų penkiametis sūnėnas Shon'as tenori daryti viena...

Kodėl princas Williamas negali skristi vienu lėktuvu su šeima (8)

Pasak karališkojo protokolo, karališkoji šeima neturėtų lėktuvu skraidyti kartu, tačiau...