Bendrovės, iš kurių viena įrengė konteinerius, o kita aptarnauja stovyklą, įpareigotos užtikrinti aukštesnę temperatūrą gyvenamosiose patalpose, pagerinti maisto kokybę ir įvairovę, kokybiškiau teikti kai kurias kitas paslaugas ir samdyti labiau kvalifikuotą personalą.

Po incidento, kai kalnuotoje Goro provincijoje temperatūrai nukritus žemiau -30 laipsnių, mūsų karių bazėje dingo elektra ir šildymas, į Afganistaną nuvyko Lietuvos kariuomenės ekspertų grupė.

Anot Logistikos valdybos štabo viršininko plk. ltn. Ovidijaus Eitmanavičiaus, stovykloje veikia trys generatoriai. Incidento metu dirbo du, kurių galios pakanka aprūpinti stovyklą elektra. Vienam iš generatorių pradėjus stoti, turėjo įsijungti trečiasis, tačiau taip neatsitiko. Veikiančiam generatoriui teko per didelis apkrovimas, todėl apsaugos sistema automatiškai sustabdė visus.

V. Tutkaus tikinimu, elektros tiekimas į gyvybiškai svarbias vietas – ligoninę, operacijų valdymo centrą, kai kurias gyvenamąsias patalpas buvo atkurtas po kelių valandų, kitur – per parą. Operacijos eigai incidentas įtakos esą neturėjo. „Didžiuojuosi Lietuvos kariais, kurie net ekstremalių situacijų metu garbingai atliko užduotį“, - pažymėjo jis.

Kariuomenės vadas teigė nedramatizuojantis situacijos: „Deja, technika kartais genda“. Pasak jo, elektra šiuo metu tiekiama be sutrikimų, visi objektai šildomi.

Generolas leitenantas taip pat pažymėjo, kad susirgimų dėl sutrikusio šildymo nepadaugėjo. Per mėnesį kariai į medicinos punktą kreipėsi apie 50 kartų, tačiau daugiausia dėl dantų.

Afganistane tarnaujantys Lietuvos kariai yra nepatenkinti ir stovyklą aptarnaujančios italų kompanijos ES-KO darbu. Anot jų, maisto kokybė prasta, įvairovė menka, nepakankamai užtikrinama higiena.

Jų teigimu, situacija itin pablogėjo praėjusių metų pabaigoje, kai stovyklos priežiūrą iš amerikiečių kompanijos KBR, aptarnavusios bazę nuo 2005 m, perėmė ES-KO. Ši kompanija, kaip ir gyvenamuosius konteinerius stačiusi Lietuvos bendrovė „Elsis“, pasiūlė mažiausią kainą ir laimėjo kariuomenės paskelbtą konkursą.

Trečiadienį ir ketvirtadienį Vilniuje vyko susitikimas su ES-KO ir „Elsis“ vadovais. Šiems kariuomenės vadovybė išsakė savo pretenzijas ir nurodė pašalinti trūkumus.

Žiemą, kai temperatūra kalnuose nukrenta iki 30 laipsnių šalčio, gyvenamuosiuose konteineriuose termometrai rodo +18 laipsnių. „Galvojame, kad konteineriai galėtų būti truputį šiltesni. „Elsio“ atstovai tai pripažino ir sutiko papildomai apšiltinti“, - teigė V. Tutkus.

Kol kas visu pajėgumu nedirba vandens valymo įrenginys – šį trūkumą taip pat žadama pašalinti.

V. Tutkus tikino, kad po pokalbių su ES-KO atstovais jau pagerėjo maisto kokybė. Kompanija taip pat pažadėjo gaminti įvairesnį maistą ir ieškoti labiau kvalifikuoto personalo, taip pat ir Lietuvoje.

Kaip pabrėžė kariuomenės vadas, pagal sutartį su KBR buvo mokama už suvalgytą maistą, todėl kariai savęs neribodavo. Dabar maistas tiekiamas pagal suderintą fiksuotą meniu. Nors išliko trys patiekalai, porcijų skaičius sumažėjo.

Iš viso KBR paslaugos kas mėnesį atsieidavo 750 tūkst. dolerių, ES-KO darbas kariuomenei kainuoja 350 tūkst. dolerių. „Todėl yra ir skirtumų stovyklos aptarnavime“, - pripažino V. Tutkus.

Anot jo, galėtų padidėti ir išlaidos maistui. Šiuo metu vieno kario maitinimui – ne tik produktams, bet ir pristatymui, gaminimui – skiriami 8 doleriai (beveik 19 Lt) per parą.

V. Tutkaus teigimu, už neatliktas ar nekokybiškai atliktas paslaugas ES-KO nebus mokama. Tačiau nei šiai, nei lietuvių bendrovei sankcijos kol kas nebus taikomos, negalvojama ir apie sutarčių nutraukimą. Mat „Elsis“ atlieka garantinį aptarnavimą, o italai įsipareigojo šalinti trūkumus. Beje, ES-KO esą skalbia ir lygina net geriau, nei KBR.

„Paslaugų kokybė yra pablogėjusi, bet nėra beviltiška, - tvirtino V. Tutkus. – Sutarties nutraukimo variantas numatytas. Jei kokybė bus bloga, nutrauksime. Bet šiandien nematau pagrindo apie tai kalbėti“.