Dietų pavojai: saldumynų atsisakymas sukelia depresiją

 (4)
Kai atsisakome tortų ir pyragėlių, jaučiamės beveik taip, lyg iš narkomano būtų atimti narkotikai. Stresas, laužymasis ir kitokios kančios.
© Shutterstock nuotr.

Vienišos morkytės vaizdelis lėkštėje, kai tuo metu draugės mėgaujasi „Tiramisu" ar „Napoleonu", gali bet kuriai moteriai įvaryti depresiją. Net jeigu žinai tikslą, kad nori numesti keletą kilogramų ir įtilpti į studijų laikų džinsus, vis tiek bet kokie apribojimai kala į smegenis.

Neseniai atlikti tyrimai rodo, kad kaloringų produktų atsisakymas smegenyse sukelia cheminius pokyčius, kurie gali sutrikdyti persivalgymo ir badavimo ciklų kaitą.

Mokslininkai iš Monrealio universiteto (Kanada) teigia, kad dieta gali smegenis paveikti taip, kaip narkotiko netekimas priklausomybę nuo jų turinčiam žmogui. Tokias išvadas padarė mokslininkai, tyrę pelių smegenis. Jie nustatė, jog smegenų neurochemija pelių, kurios maitinosi riebiu ir saldžiu maistu, skyrėsi nuo tų pelių, kurios maitinosi sveikai. Cheminės medžiagos, kurios išsiskiria į smegenis dietos laikymosi laikotarpiu, susijusios su depresija.

Dietos pokyčiai, o būtent riebaus ir saldaus maisto atsisakymas, padidina jautrumą stresinėms situacijoms, o drauge ir užsuka ydingą nesveikos mitybos ratą. Kaip tai vyksta? Nusprendusios laikytis dietos, atsisakome saldumynų, tačiau mus apima depresija, kurią (žinome!) galime numalšinti tik vėl suvalgydamos kažką saldaus. Taigi saldumynai-depresija-saldumynai tampa tarsi prakeiksmu, kurio moterys nežino, kaip atsikratyt.

Mokslininkai tokias išvadas padarė, padalinę peles į dvi grupes; šešias savaites tiriamosioms buvo duodamas skirtingas maistas. Ribojanti kalorijas dieta rekomendavo valgiaraštyje išlaikyti 11 procentų riebalų, o „riebioji" dieta - 58 procentus. Tyrimo metu antros grupės pelių pilvai padidėjo 11 procentų.

Toliau ekspertai stebėjo, kokie pokyčiai įvyko abiejų grupių pelių smegenyse. Mokslininkai tyrė, kaip organizme išsiskiria dopaminas - pasitenkinimo, malonumo ir džiaugsmo hormonas. Paaiškėjo, jog mažiau kalorijų gaunančios pelės išgyvendavo stresą, buvo pastebima depresinė jų būklė tol, kol vėl priaugdavo svorio.

***

O dabar pagalvokime, kas būna su mumis. Argi ne panašiai jaučiamės, kai laikomės dietos? Lyg ir užsibrėžusios, lyg ir džiaugiamės tirpstančiais kilogramais, tačiau kokia būna vidinė būsena? Erzina smulkmenos, būname nervingos, jautrios, jaučiamės ne tokios laimingos ir mylimos. O slapčia pavydime apvalutėms, kurios džiaugiasi gyvenimu. Būname dailesnių formų, tačiau savijauta - nepavydėtina. Ir tada, kad taip pavyko sulieknėti, norime pasidžiaugti ir suvalgyti tą prakeiktą torto gabaliuką... Vėl atsiranda laimė, nusiraminimas, susitaikymas su savimi. Na, gal ir kaltės jausmas, kad neatsispyrėme. Nežinau, kaip jums, bet man taip buvo. Spjauni į viską, nes nebematai prasmės kankintis bei jaustis sumautai.

O kaip vis dėlto pavyko sulieknėti? Torčiukus keičiau kitais saldumynais - abrikosais, razinomis, medumi (nedaug). Leisdavau sau suvalgyti kelis gabalėlius juodojo šokolado. Pasimėgaudama, palengva, jausdama, kaip jis maloniai tirpsta burnoje. Kai smegenys gauna signalą, kad nesikankini, tai ir gyvenimas mielesnis atrodo, ir savijauta geresnė.

Ką dar dariau? Daugiau judėjau, mažiau būdavau namuose. Kad nekiltų pagundų lįsti į šaldytuvą. Jei tekdavo išeiti į miestą, į rankinę įsidėdavau vandens buteliuką, obuolių, saują riešutų - jei praalkčiau.

Jaučiausi vis lengvesnė ir švaresnė. Būtent - švaresnė. Užteršti organizmą riebalų bombomis atrodydavo taip, tarsi ant savo rankomis išskalbtos šilkinės palaidinės lipčiau purvinais botais. Gerbiau save, savo kūną, savo mintis. Taip pamažu viskas ėmė tvarkytis.

Nežinau, ar jums tiks mano patirtis. Tačiau jei savo kūną įsivaizduotumėte kaip šventovę, kaip maldos namus, kaip naują svajonių būstą, gal tai padėtų suvokti, kaip norėtumėte tą kūną puoselėti ir prižiūrėti. Tas kūnas nešioja jūsų mintis, svaiginančias idėjas, troškimus, jis jums tarnauja. Todėl pasistenkite parodyti deramą pagarbą ir dėkingumą.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikos

8 dalykai, kuriuos turite žinoti prieš renkantis atšvaitus

Norint išvengti nelaimių, pirmiausia, ką turime padaryti – tai patys pasirūpinti savo saugumu. Dėl to tikrai verta į žemiau esančius patarimus įsiskaityti kuo atidžiau, juk atšvaitai – tai vienas paprasčiausių būdų save apsaugoti.

Psichoterapeutas O. Lapinas: avarijų pasekmės dažniausiai išlieka visą gyvenimą (6)

Pasak psichoterapeuto Olego Lapino, jeigu po avarijos neanalizuosime emocijų, kurios mus apima ar persekioja, tuomet pasekmės gali išlikti visą gyvenimą.

Gydytoja pataria: kaip gydyti sutrikimą, dėl kurio šeimos net išsiskiria (12)

Įprasta manyti, kad inkontinencija, t. y. šlapimo nelaikymas, yra vyresnių žmonių bėda. Tačiau tyrimai rodo, kad šis sutrikimas vargina ir labai jaunas moteris – tai dažnesnė liga nei cukrinis diabetas, hipertenzija ar depresija. Vis dėlto moterys gėdijasi apie ją kalbėti garsiai, o daugelis net nežino, kad šią problemą galima ir reikia spręsti. Tačiau statistika negailėstinga – šlapimo nelaikymas vargina apie 300 tūkst. gyventojų Lietuvoje.

Šlapimo nelaikymas: gydytoja patarė, kaip susigrąžinti pilnavertį gyvenimą (21)

Opi ir tyli moterų problema – šlapimo nelaikymas – gali atsirasti natūraliai senstant moters organizmui, pagimdžius vaiką arba tiesiog turint silpnus dubens dugno raumenis.

Moterų įpročiai, kurie vyrus varo iš proto (17)

Aptarsime, kas jiems kelia nuostabą ir verčia antakius lipti ant kaktos, tačiau vis tiek su tuo susigyvena ir nurašo „Ai, nieko, jūs gi – moterys”.

Gražus kūnas be dietos ir mankštos (11)

Taip, tai įmanoma. Atsikratyk nereikalingų kilogramų ir atrodyk žvalesnė, nemarindama savęs badu ar alindama kūną treniruotėmis.

Kaip panaudoti sodą šalinant įsisenėjusias dėmes

Namų valymas ir netgi patys nemaloniausi namų ruošos darbai tampa daug malonesni, kai dirbi kartu su šeimos nariais ar draugais. O jei namie likote viena, tuomet pasileiskite garsiai muziką ir viskas atrodys daug lengviau.

Kaip maitintis, kad pilvas būtų plokščias, o talijos nepuoštų gelbėjimosi ratas? (10)

Dailaus pilvuko, kuris atrodytų toks pat lygus, kaip kad gulime ant nugaros, tikiu, norėtų visos moterys.

Nauja avalynė - naujos nuospaudos: būdai išvengti kančių (9)

Kai kurie kiekvieną sezoną avalynę pakeičia be didesnių problemų, bet dažniausiai nauja, dar nepranešiota avalynė kelia gausybę rūpesčių.

Produktai, kurių nepatartina vartoti tuščiu skrandžiu (16)

Ar esate pastebėjusios, kad ryte, atsikėlusios ir sukrimtusios obuolį ar kelias vynuogių uogas, paskui prastai jaučiatės, jums raižo pilvą ir netgi susuka vidurius?

Natūralūs ir greiti būdai įveikti peršalimą (1)

Kai pavasario orai tokie permainingi, tampa vis lengviau peršalti. Nors sinoptikai pranašauja šiltą vasarą, ji kol kas atrodo kaip tolimas miražas.

Veido odos priežiūra: ko jokiu būdu negalima daryti (4)

Visos mes ne šventosios ir retkarčiais padarome veido priežiūros klaidų. Jei taip nutinka kartais, neverta nerimauti – jei vieną naktį prieš miegą pamirši nusivalyti makiažą, ko gero oda nuo to nesunyks.

Nenorite, kad svečiai užmigtų prie pietų stalo? Šių produktų privalote atsisakyti (6)

Visi esame patyrę tą jausmą, kai po sočių pietų norime kristi į lovą ir miegoti. Šventiniu laikotarpiu, prisiragavę įvairių patiekalų, taip pat dažnai pajuntame mieguistumą. Ką daryti?

Kaip nepasiduoti depresijai, jeigu dažnai jaučiate nerimą ir liūdesį (29)

Jei pastebėjote, kad jūsų gyvenime ėmė vyrauti neigiamos emocijos, ko gero atėjo laikas peržvelgti savo mąstymo modelius ir juos keisti.

8 svarbūs signalai jūsų sveikatai, kuriuos siunčia pakitusi odos būklė (2)

Oda - didžiausias mūsų kūno organas, tad jeigu kažkas viduje vyksta ne taip, didelė tikimybė, jog oda praneš.