Ar mažas kūno svoris arba antsvoris gali paveikti moters galimybę pastoti?

 (2)
Jūsų galimybė pastoti priklauso nuo to, ar mėnesinių ciklas normalus. Jeigu mėnesinės jums būna kas 28 dienas ar panašiai, tikėtina, kad kūno riebalų kiekis netrukdo ovuliacijai ir neturi įtakos tikimybei pastoti.
Ar mažas kūno svoris arba antsvoris gali paveikti <span style="color: #ff0000;">moters galimybę pastoti</span>?
© Shutterstock nuotr.

Bet jeigu kūno riebalų nedaug, pastoti gali būti sunkiau. Grinvilio ligoninėje (Pie­ų Karolina, JAV) atlikto tyrimo rezultatai parodė, kad per mažai sveriančioms moterims tikimybė pastoti yra perpus mažesnė nei toms, kurių svoris normalus.

Kai kūno riebalų per mažai, sutrinka hormonų tiekimas iš smegenų į hipofizės liauką. Vadinasi, hipofizės liauka nesiunčia normalaus signalo jūsų kiaušidėms, kad šios subrandintų kiaušinėlį. Tad net jeigu turite daugybę sveikų kiaušinėlių, negalėsite pastoti, nes jų nesubrandinate ir jie neiškeliauja iš kiaušidžių. 

Amenorėja ir normalios mėnesinių funkcijos praradimas nėra paprasčiausiai vien mažo kūno riebalų procentinio kiekio rezultatas. Paprastai įtaką daro keletas veiksnių, taip pat ir nuolat per mažai suvartojamų kalorijų kiekis, intensyvios treniruotės bei fizinis ir emocinis stresas. Daugumai sportuojančių moterų įtaką daro vienas ar keli tokie veiksniai, todėl vaisingumas gali būti sumažėjęs, o tikimybė pastoti – nedidelė.

Jeigu jūsų mėnesinės nereguliarios, gydytojas greičiausiai siūlys jums keisti treniruočių grafiką ir vartoti daugiau kalorijų, kad padidėtų kūno riebalų. Net priaugus šiek tiek svorio gali sugrįžti normalus mėnesinių ciklas. Normalią mėnesinių funkciją ir vaisingumą paprastai galima susigrąžinti per šešis mėnesius pakoregavus treniruočių programą ir įtraukus į ją trumpas ne tokias intensyvias treniruotes, daugiau ilsintis ir padidinus suvartojamų kalorijų kiekį 10–15 proc.

Kiek turėčiau priaugti per nėštumą?

Kiek  turėtumėte priaugti, priklauso nuo to, kiek svėrėte prieš nėštumą. Vidutiniškai per 40 savaičių sveika yra priaugti 10–12,5 kg. Nors Jungtinėje Karalystėje nėra konkrečių rekomendacijų, kiek reikėtų priaugti per nėštumą, Amerikos akušerių ir ginekologų koledžas lieknesnes moteris ragina priaugti kiek daugiau – apie 12,8–18 kg. 

Priaugama per du paskutinius trimestrus, maždaug 0,5 kg per savaitę, kiek daugiau pačioje pabaigoje. Apie ketvirtadalis priaugto svorio (3–4 kg) bus jūsų kūdikio svoris; apie pusė (6 kg) – su nėštumu susijęs svoris (placenta, vaisiaus vandenys, gimda, papildomas kraujo kiekis, krūtų audinys); ir dar ketvirtadalį svorio (3–4 kg) sudaro priaugti kūno riebalai.

Paprastai dėl progesterono poveikio daugiau riebalų atsiranda per antrą trimestrą ant viršutinės šlaunų dalies, klubų ir pilvo. Šių atsargų reikia energijai gauti vėlyvuoju nėštumo laikotarpiu, kai besivystančio kūdikio energijos poreikis yra didžiausias.

Vėlyvuoju nėštumo laikotarpiu ir po gimdymo kūnas gamina hormoną laktogeną. Sumažėjus suvartojamų kalorijų kiekiui, šis hormonas skatina naudoti tas riebalų atsargas kaip energiją besivystančiam kūdikiui ir motinos pienui gaminti. Iš tiesų šie papildomi riebalai nėra būtini, nes rizika suvartoti per mažai maisto nedidelė. Dauguma moterų ir taip turi pakankamai riebalų, kad energijos pakaktų, jeigu negautų jos su maistu.


Nuotr. Shutterstock

Kokia rizika kyla, jeigu per nėštumą svorio priaugama per daug?

Jeigu turite antsvorio arba per daug kūno riebalų, gali padidėti kraujo spaudimas. Tai  padidina ir tokių komplikacijų kaip gestacinis diabetas ir preeklampsija riziką. Dėl gestacinio diabeto kūdikis gali gimti didesnio negu normalus svorio, o preeklampsijos požymiai – pavojingai didelis kraujo spaudimas, ir ji gali progresuoti iki rimto, traukulius sukeliančio sveikatos sutrikimo. 

Moterys, turinčios daug antsvorio, rizikuoja pagimdyti labai didelius kūdikius, vadinasi, gimdant gali prireikti žnyplių arba cezario pjūvio. Kyla didesnė ir infekcijų, pavyzdžiui, šlapimo takų, rizika.

Ar nedaug kūno riebalų per nėštumą gali kelti problemų?

Jeigu jūsų sveikata gera ir svorio priaugate tiek, kiek rekomenduo­jama, nedaug riebalų neturėtų kelti rūpesčių. Daug moterų, ku­rios iš prigimties yra labai liesos, susilaukia sveikų kūdikių. Tačiau jeigu svorio priaugate labai mažai, turėtumėte pasitarti su akušeriu arba gydytoju.

Kokia rizika kyla, jeigu svorio priaugama per mažai?

Priaugti per mažai svorio nėštumo laikotarpiu nerekomenduojama, nes tai gali daryti neigiamą įtaką kūdikiui. Didesnė tikimybė, kad gimusio kūdikio svoris bus per mažas, jis bus per mažo ūgio ir jo galvos apimtis mus mažesnė negu normali. Jeigu nėštumo pradžioje jūsų svoris per mažas, stenkitės priaugti bent 12,5 kg.

Kiek kalorijų turėčiau gauti per nėštumą?

Per pirmuosius du nėštumo trimestrus papildomos energijos iš tiesų reikia labai nedaug. Tad, priešingai negu populiarus priežodis, jums visai nereikia valgyti už du. Sveikatos departamentas rekomenduoja nekeisti kalorijų kiekio. Per trečią trimestrą energijos poreikis padidėja, nes kūdikis auga, taip pat padaugėja su nėštumu susijusių audinių. 

Sveikatos departamentas pataria šiuo laikotarpiu suvartoti papildomas 200 kalorijų per dieną. Bet ši taisyklė turi ir išimčių, nes tai priklauso nuo to, kiek svėrėte iki nėštumo ir kaip aktyviai gyvenate per nėštumą. Turinčioms antsvorio moterims gali reikėti mažiau papildomų kalorijų, o nepakankamai sveriančioms – daugiau. 

Jei esate sportininkė, jums gali ir neprireikti valgyti daugiau – dėl didėjančio pilvo keliamų nepatogumų įprastą fizinio aktyvumo lygį gali prireikti sumažinti. Jeigu smarkiai sumažinsite treniruočių krūvį, teks paderinti suvartojamo maisto kiekį, kad jis atitiktų jūsų fizinio aktyvumo lygį. Treniruotis per nėštumą galima, bet jums neabejotinai teks sumažinti treniruočių dažnumą ir (arba) intensyvumą per trečią trimestrą (dėl padidėjusio svorio ir fiziologinių pokyčių).

_________________________________________________________________________________________

Daugiau apie sveikos mitybos įpročius, fizinės būklės pagerinimą ir kitus sportiškoms moterims aktualius dalykus skaitykite kvalifikuotos mitybos specialistės Anitos Bean knygoje „Sportuojančių moterų mityba“ (Briedis, 2014). Šis leidinys naudingas visoms sportuojančioms moterims: jis tinka ir nuolatinėms sporto klubų lankytojoms, reguliariai sportuojančioms moterims, ir profesionalėms. 

Nuotr. briedis.eu

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikos

Tyrimas: pilno grūdo produktai mažina širdies ir kraujagyslių ligų riziką

Šiuolaikinis gyvenimo tempas ir nesubalansuota mityba veda prie dažnėjančių širdies ir kraujagyslių ligų. Naujausi tyrimai atskleidė, kad šių ligų gali padėti išvengti pilno grūdo produktais praturtinta mityba.

Ką daryti, kad prakaitavimas nevirstų košmaru? (2)

Artėjant gražiausioms metų šventėms visus nejučia įtraukia prieššventinio pasiruošimo bumas ir nesibaigianti vakarėlių virtinė. Vieniems tai sukelia džiaugsmingą šurmulį, kitiems – nerimą, kad vakarėlio metu aplinkiniai pastebės kruopščiai slepiamą bėdą – gausų prakaitavimą, kuris žliaugia veidu ar kaupiasi pažastyse net neužsiimant aktyvia fizine veikla. Tad ko imtis, kad šventinis vakarėlis nevirstų košmaru?

Štai jums įrodymai, kodėl nereikia paisyti svarstyklių skaičių! FOTO (8)

Ne paslaptis, kad riebalai sveria mažiau už raumenis, todėl, pavyzdžiui, 65 kilogramus sveriančios sportiško sudėjimo moters kūnas atrodys visai kitaip, nei treniruočių neragavusios.

Šeši neįprasti svogūnų lukštų panaudojimo būdai (6)

Mažai kam žinoma, kad naudingi sveikatai ne tik svogūnai, bet ir jų lukštai, kurių sudėtyje yra ypatingojo antioksidanto – kvarcetino, pasižyminčio priešalerginiu poveikiu.

Kodėl man bet kokios kalbos apie raukšles atrodo juokingos (4)

Metams bėgant tampu vis vertingesnė, kaip geras vynas. Taip, aš senstu, bet mėgaujuosi šiuo procesu. Pirmąją gyvenimo dalį tavo veidas – tai, kokia gimei, antrąją – tai, ko esi verta.

Pavojinga bakterija, kuri gali sukelti šimtą negalavimų (2)

Helicobacter pylori yra infekciją organizme sukelianti bakterija, ypatingai greitai pasklindanti organizme, ypač jei nusilpusi žmogaus imuninė sistema.

Receptas, pasiskolintas iš Biblijos, išgydo nuo visų ligų? (4)

Paviešintas neva nuo visų ligų gydantis kelių tūkstančių metų senumo receptas kelia aistras. Vienoje Graikijos laidoje prieš keletą metų nuskambėjęs stebuklingo gėrimo receptas sukėlė didžiulį ažiotažą.

Alergija maistui – kartais pakanka tik bučinio

Šiandien apie alergijas kalbame dažnai – anksčiau ne taip dažnai pasitaikantis reiškinys jau tapo kasdienybe. Apie alergijas imame galvoti dažniau – parduotuvėse renkamės ne tik tai, ką mėgstame, bet tai, ką galime vartoti.

Prostatos vėžys – liga, bauginanti vyrus: mitai ir realybė (1)

Kiekviena rimtesnė liga yra apipinta mitų ir baimių. Prostatos vėžys – ne išimtis. Lietuvoje nuo prostatos vėžio kasmet miršta 500-600 vyrų. Skaičiai yra dideli, liga – dažna, todėl kiekvienas yra girdėjęs arba net dalijęsis įvairiais mitais apie prostatos vėžio profilaktiką, tai, kas sukelia šią ligą, kiek skausminga diagnostika ir kokie veiksmingiausi gydymo būdai.

KTU mokslininkas: česnakas nestiprina imuniteto

Atvėsę orai ir vis labiau persekiojančios peršalimo ligos daugelį verčia griebtis vaistų. Kauno technologijos universiteto (KTU) profesorius Petras Rimantas Venskutonis siūlo nepamiršti ir liaudies medicinos, o būtent gerosiomis savybėmis pagarsėjusio česnako.

Alergija nekviestiems namų svečiams – dulkių erkutėms: kaip su ja gyventi?

Namuose kiekvienas norime jaustis saugiai ir jaukiai. Deja, dažno laiką namie apkartina alergijos, kurių nepavyksta išvengti ir savoje aplinkoje. Tyrimai atskleidžia, kad alergija namų dulkių erkėms yra pati dažniausia kvėpavimo takų alergija Europoje. Vis dėlto sprendimų, kurie net ir alergiškiems žmonėms pagerina buvimo namuose kokybę, tikrai yra.

Jaunos moters istorija: tikrinausi dėl krūties vėžio pati, o susirgo mama

Spalį, kovos su krūties vėžiu mėnesį, apie šios ligos prevencijos svarbą bendram pokalbiui pakvietė Nacionalinė krūties ligų asociacija, Nacionalinio vėžio instituto medikai ir jauna moteris, kurios šeimoje krūties vėžys pasiglemžė vieną brangiausių žmonių – mamą.

4 geriausi būdai išvengti blogo burnos kvapo (1)

Žinote kas labiausiai gadina pasimatymą? Blogas burnos kvapas. Mėginant sužavėti kitoje stalo pusėje sėdinčią savo simpatiją, mažiausiai ko reikia, tai iš burnos sklindančio nosį laužiančio aromato. Blogiausia yra tai, kad daugelis žmonių net nesuvokia savo problemos.

10 maisto produktų, kuriuos be reikalo laikėme sveikuoliškais (1)

Spalio 16-ąją minima Pasaulinė maisto diena. Šią dieną siekiama informuoti visuomenę apie susidariusią paradoksinę situaciją pasaulyje, kai išsivysčiusios valstybės kovoja su maisto pertekliumi, o trečiosiose šalyse vyrauja badas.

Ar tikrai pavojinga vartoti šaldytus produktus? (2)

Parduotuvių lentynose matome platų šaldytų produktų asortimentą: greta uogų, daržovių galite rasti pusgaminius, kuriuos tereikia tik atšildyti ir iškepti ar išvirti.