Ar mažas kūno svoris arba antsvoris gali paveikti moters galimybę pastoti?

 (2)
Jūsų galimybė pastoti priklauso nuo to, ar mėnesinių ciklas normalus. Jeigu mėnesinės jums būna kas 28 dienas ar panašiai, tikėtina, kad kūno riebalų kiekis netrukdo ovuliacijai ir neturi įtakos tikimybei pastoti.
Ar mažas kūno svoris arba antsvoris gali paveikti <span style="color: #ff0000;">moters galimybę pastoti</span>?
© Shutterstock nuotr.

Bet jeigu kūno riebalų nedaug, pastoti gali būti sunkiau. Grinvilio ligoninėje (Pie­ų Karolina, JAV) atlikto tyrimo rezultatai parodė, kad per mažai sveriančioms moterims tikimybė pastoti yra perpus mažesnė nei toms, kurių svoris normalus.

Kai kūno riebalų per mažai, sutrinka hormonų tiekimas iš smegenų į hipofizės liauką. Vadinasi, hipofizės liauka nesiunčia normalaus signalo jūsų kiaušidėms, kad šios subrandintų kiaušinėlį. Tad net jeigu turite daugybę sveikų kiaušinėlių, negalėsite pastoti, nes jų nesubrandinate ir jie neiškeliauja iš kiaušidžių. 

Amenorėja ir normalios mėnesinių funkcijos praradimas nėra paprasčiausiai vien mažo kūno riebalų procentinio kiekio rezultatas. Paprastai įtaką daro keletas veiksnių, taip pat ir nuolat per mažai suvartojamų kalorijų kiekis, intensyvios treniruotės bei fizinis ir emocinis stresas. Daugumai sportuojančių moterų įtaką daro vienas ar keli tokie veiksniai, todėl vaisingumas gali būti sumažėjęs, o tikimybė pastoti – nedidelė.

Jeigu jūsų mėnesinės nereguliarios, gydytojas greičiausiai siūlys jums keisti treniruočių grafiką ir vartoti daugiau kalorijų, kad padidėtų kūno riebalų. Net priaugus šiek tiek svorio gali sugrįžti normalus mėnesinių ciklas. Normalią mėnesinių funkciją ir vaisingumą paprastai galima susigrąžinti per šešis mėnesius pakoregavus treniruočių programą ir įtraukus į ją trumpas ne tokias intensyvias treniruotes, daugiau ilsintis ir padidinus suvartojamų kalorijų kiekį 10–15 proc.

Kiek turėčiau priaugti per nėštumą?

Kiek  turėtumėte priaugti, priklauso nuo to, kiek svėrėte prieš nėštumą. Vidutiniškai per 40 savaičių sveika yra priaugti 10–12,5 kg. Nors Jungtinėje Karalystėje nėra konkrečių rekomendacijų, kiek reikėtų priaugti per nėštumą, Amerikos akušerių ir ginekologų koledžas lieknesnes moteris ragina priaugti kiek daugiau – apie 12,8–18 kg. 

Priaugama per du paskutinius trimestrus, maždaug 0,5 kg per savaitę, kiek daugiau pačioje pabaigoje. Apie ketvirtadalis priaugto svorio (3–4 kg) bus jūsų kūdikio svoris; apie pusė (6 kg) – su nėštumu susijęs svoris (placenta, vaisiaus vandenys, gimda, papildomas kraujo kiekis, krūtų audinys); ir dar ketvirtadalį svorio (3–4 kg) sudaro priaugti kūno riebalai.

Paprastai dėl progesterono poveikio daugiau riebalų atsiranda per antrą trimestrą ant viršutinės šlaunų dalies, klubų ir pilvo. Šių atsargų reikia energijai gauti vėlyvuoju nėštumo laikotarpiu, kai besivystančio kūdikio energijos poreikis yra didžiausias.

Vėlyvuoju nėštumo laikotarpiu ir po gimdymo kūnas gamina hormoną laktogeną. Sumažėjus suvartojamų kalorijų kiekiui, šis hormonas skatina naudoti tas riebalų atsargas kaip energiją besivystančiam kūdikiui ir motinos pienui gaminti. Iš tiesų šie papildomi riebalai nėra būtini, nes rizika suvartoti per mažai maisto nedidelė. Dauguma moterų ir taip turi pakankamai riebalų, kad energijos pakaktų, jeigu negautų jos su maistu.


Nuotr. Shutterstock

Kokia rizika kyla, jeigu per nėštumą svorio priaugama per daug?

Jeigu turite antsvorio arba per daug kūno riebalų, gali padidėti kraujo spaudimas. Tai  padidina ir tokių komplikacijų kaip gestacinis diabetas ir preeklampsija riziką. Dėl gestacinio diabeto kūdikis gali gimti didesnio negu normalus svorio, o preeklampsijos požymiai – pavojingai didelis kraujo spaudimas, ir ji gali progresuoti iki rimto, traukulius sukeliančio sveikatos sutrikimo. 

Moterys, turinčios daug antsvorio, rizikuoja pagimdyti labai didelius kūdikius, vadinasi, gimdant gali prireikti žnyplių arba cezario pjūvio. Kyla didesnė ir infekcijų, pavyzdžiui, šlapimo takų, rizika.

Ar nedaug kūno riebalų per nėštumą gali kelti problemų?

Jeigu jūsų sveikata gera ir svorio priaugate tiek, kiek rekomenduo­jama, nedaug riebalų neturėtų kelti rūpesčių. Daug moterų, ku­rios iš prigimties yra labai liesos, susilaukia sveikų kūdikių. Tačiau jeigu svorio priaugate labai mažai, turėtumėte pasitarti su akušeriu arba gydytoju.

Kokia rizika kyla, jeigu svorio priaugama per mažai?

Priaugti per mažai svorio nėštumo laikotarpiu nerekomenduojama, nes tai gali daryti neigiamą įtaką kūdikiui. Didesnė tikimybė, kad gimusio kūdikio svoris bus per mažas, jis bus per mažo ūgio ir jo galvos apimtis mus mažesnė negu normali. Jeigu nėštumo pradžioje jūsų svoris per mažas, stenkitės priaugti bent 12,5 kg.

Kiek kalorijų turėčiau gauti per nėštumą?

Per pirmuosius du nėštumo trimestrus papildomos energijos iš tiesų reikia labai nedaug. Tad, priešingai negu populiarus priežodis, jums visai nereikia valgyti už du. Sveikatos departamentas rekomenduoja nekeisti kalorijų kiekio. Per trečią trimestrą energijos poreikis padidėja, nes kūdikis auga, taip pat padaugėja su nėštumu susijusių audinių. 

Sveikatos departamentas pataria šiuo laikotarpiu suvartoti papildomas 200 kalorijų per dieną. Bet ši taisyklė turi ir išimčių, nes tai priklauso nuo to, kiek svėrėte iki nėštumo ir kaip aktyviai gyvenate per nėštumą. Turinčioms antsvorio moterims gali reikėti mažiau papildomų kalorijų, o nepakankamai sveriančioms – daugiau. 

Jei esate sportininkė, jums gali ir neprireikti valgyti daugiau – dėl didėjančio pilvo keliamų nepatogumų įprastą fizinio aktyvumo lygį gali prireikti sumažinti. Jeigu smarkiai sumažinsite treniruočių krūvį, teks paderinti suvartojamo maisto kiekį, kad jis atitiktų jūsų fizinio aktyvumo lygį. Treniruotis per nėštumą galima, bet jums neabejotinai teks sumažinti treniruočių dažnumą ir (arba) intensyvumą per trečią trimestrą (dėl padidėjusio svorio ir fiziologinių pokyčių).

_________________________________________________________________________________________

Daugiau apie sveikos mitybos įpročius, fizinės būklės pagerinimą ir kitus sportiškoms moterims aktualius dalykus skaitykite kvalifikuotos mitybos specialistės Anitos Bean knygoje „Sportuojančių moterų mityba“ (Briedis, 2014). Šis leidinys naudingas visoms sportuojančioms moterims: jis tinka ir nuolatinėms sporto klubų lankytojoms, reguliariai sportuojančioms moterims, ir profesionalėms. 

Nuotr. briedis.eu

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveikos

Gydytoja gastroenterologė apie vidurių užkietėjimą: tai gali signalizuoti apie kur kas rimtesnę ligą (1)

Remiantis kitose Europos šalyse atliktais epidemiologiniais tyrimais, dažniausiai įvardijamas virškinimo sistemos nusiskundimas vis dar yra vidurių užkietėjimas. Statistiniais duomenimis, kai kuriose šalyse ši problema vargina net apie trečdalį gyventojų.

Išsiauškino, kiek dienų per gyvenimą praleidžiame sportuodami, sėdėdami, mylėdamiesi?

Kai 6 valandą ryto suskambėjęs žadintuvas mus pažadina tam, kad prieš darbą spėtume pusvalandį pabėgioti ar padaryti rytinę mankštą, dažnam iš mūsų atrodo, kad šios treniruotės užima gana daug mūsų dienos laiko, tačiau atliktas tyrimas rodo, kad sportui vidutiniškai žmonės skiria mažiau nei 1 proc. savo gyvenimo laiko.

Šis paprastas testas su stikline per akimirką atsakys, ar sergate pienlige (1)

Candida albicans yra grybelis, aptinkamas burnoje, gerklėje, virškinimo trakte ir makštyje. Kai mūsų imunitetas nusilspta, organizmas yra išbalansuotas po antibiotikų ar kitų vaistų vartojimo, candida bakterijos pradeda sparčiai daugintis.

5 maisto produktai, kurie sustiprins jūsų širdį (1)

Kiekvienais metais artėjant paskutiniam rugsėjo sekmadieniui, kuomet minima Pasaulinė širdies diena, įvairios sveikatos organizacijos kviečia atkreipti dėmesį į širdies ir kraujagyslių ligų prevenciją, aktyvesnį gyvenimo būdą. Dietologai ragina nepamiršti ir sveikos mitybos – tinkamai pasirinkti maisto produktai taip pat gali sustiprinti širdies veiklą.

Šis gėrimas – nepakeičiamas jūsų kepenims (4)

Kepenys yra antras didžiausias mūsų organas, atliekantis daug skirtingų funkcijų, todėl juo rūpintis labai svarbu. Kepenys reguliuoja mūsų antsvorį ir hormonų kiekį, dalyvauja virškinimo procese. Būtina tinkamai maitintis, kad jos gautų pakankamai reikalingų medžiagų.

Darydamos tai vonioje, dvigubai padidinate vėžio riziką (18)

Naujausi medicinos tyrimai rodo, kad šis daugelio pamėgtas ritualas vonioje gali net dvigubai padidinti riziką susirgti vėžiu.

Štai kodėl jums reikia nedelsiant išmesti tokias bulves! (2)

Dauguma žmonių bulves vadina antrąja duona. Ir tikrai ne be reikalo. Kiekvienos šeimos namuose bulvės sudaro bene pagrindinį maisto racioną.

Gerklės skausmas gali signalizuoti apie ypač rimtas ligas

Ruduo skaičiuoja dar tik pirmąsias dienas, tačiau peršalimo ligos pradeda savo plitimo sezoną. Permainingas rudeninis oras bei nepakankamas rūpinimasis savo ir šeimos narių sveikata dažnai nulemia vieną nemaloniausių bei sunkiausiai prognozuojamų sveikatos sutrikimų – gerklės skausmą.

Psichologas atskleidė, kaip mūsų senoliai įvarė kompleksą dabartiniams „kelių gaideliams“ (11)

Kai išgirsti frazę „kelių gaidelis“, iškart supranti, kad kalbama apie vairuotoją, kuris rizikuoja savo ir kitų saugumu, nepaiso kelių eismo taisyklių, viršija greitį, kelia paniką, keiksnoja kitus vairuotojus. Toks chuliganiškas elgesys kelyje yra susijęs ne tik su psichologinėmis problemomis, bet ir kaimo kultūra, paveldėta dar iš mūsų senolių.

Medikai nustebę dėl pasikeitusio suaugusiųjų elgesio (apklausa) (6)

Atkeliavęs ruduo gatves nuspalvina krentančiais lapais ir pripildo į mokslo šventoves skubančių vaikų juoko. Deja, bet šis magiškas metų laikotarpis vaikams yra bene pavojingiausias metuose.

Ar aliuminio folija kenksminga ruošiant maistą? Atsako specialistai

Žiniasklaidoje pateikta daug prieštaringos informacijos. Kai kuriuose straipsniuose teigiama, kad maistas, paruoštas folijoje, pavojingas sveikatai. Ar tokia informacija pagrįsta?

Chlorofitas: šį kambarinį augalą į laiptines išnešame be reikalo (6)

Sunku rasti namus, kuriuose nebūtų žaliavęs šis augalas. Kambarinis chlorofitas ilgainiui tapo nemadinga ir neišvaizdi gėlė, iš namų išgyvendinta į laiptines, o galiausiai visai išnešta prie konteinerių ir pamiršta. Visai be reikalo.

G. Karaliūnaitė: jei būčiau žinojusi, šiandien viską būčiau dariusi kitaip... (34)

Lygiai prieš dešimt metų į siaubingą avariją pateko atlikėja Gintarė Karaliūnaitė. Nelaimė įvyko dėl galvijų šeimininko neapsižiūrėjimo. Labiausiai nukentėjo keleivio sėdynėje miegojusi G. Karaliūnaitė – dėl daugybinių veido lūžių ji atsidūrė reanimacijoje. Automobilį vairavęs tuometinis moters draugas ir sūnus nenukentėjo visai.

„Meistro ir Margaritos“ prakeikimas. Nuo to laiko, kai buvo nufilmuotas serialas, mirė 18 aktorių

Michailo Bulgakovo romanas „Meistras ir Margarita“ – kultinis dvidešimtojo amžiaus kūrinys. Jį skaitė ir iki šiol tebeskaito žmonės visame pasaulyje. Visi nekantriai laukė šio kūrinio ekranizacijos, ir su malonumu žiūrėjo Vladimiro Bortko sukurtą televizijos serialą, kuris ekranuose pasirodė 2005 metais.

Neieškokite stebuklingų eliksyrų ir atjaunėjimo būdų: šie 5 Tibeto pratimai pakeis jūsų gyvenimą (15)

Pagal Tibeto vienuolių filosofiją, jaunystės ir sveikatos šaltinis slepiasi mūsų pačių organizme. Tik daugelis žmonių dėl nežinojimo nesinaudoja šiuo gamtos dovanotu potencialu. Jie ieško eliksyrų ir įvairiausių atjaunėjimo būdų, net neįtardami, kad ilgaamžiškumo paslaptis slypi mūsų pačių viduje.