Sveika mityba – iš pasaulio mokyklų

 (2)
Mano vaikams vis neįtinka tai, ką pagaminu. Galvoju, parodysiu jiems pasaulio moksleivių meniu – gal kuo susigundys.
Vaikai mokykloje praleidžia daugiau puse savo dienos, tad tai, ką jie ten valgo, yra itin svarbu.
Vaikai mokykloje praleidžia daugiau puse savo dienos, tad tai, ką jie ten valgo, yra itin svarbu.
© Shutterstock nuotr.

Visada sutikau su nuomone, kad sveikos mitybos pagrindai turi būti diegiami nuo pat vaikystės. Bet kartais norai taip ir lieka norais. Tai laiko neturi ką nors geresnio pagaminti, tai neatsilaikai prieš patemptą mažosios lūpą, ir, žiūrėk, nė nepastebi, kad tavo vaikų racionas - dar prastesnis negu kalinių (o jie, beje, visai neblogai maitinasi). Va, ir dabar, pritrūkusi idėjų pietums ir priešpiečiams, nusprendžiau pasižvalgyti plačiau ir pasiskolinti minčių iš pasaulio mokyklų (taip jau auklėta esu, kad tai, ko mokoma mokykloje - šventa).

Italija
Tiek ir vyresnės kartos, tiek ir Italijos moksleiviai per priešpiečius labai gerai maitinasi, daugiausia renkasi organinį, vietinį maistą. Angliavandeniai (iš makaronų ar risotto) yra kiekvienų priešpiečių pagrindas, salotos ir nedidelės mėsos porcijos atlieka tik pagalbinį vaidmenį. Tačiau priešpiečiai nėra vienintelis dienos maistas. Tarp vaikų labai populiarūs yra užkandžiai. Dažnos moksleivių nuodėmės yra saldumynai - dažnai užkandžiaudami jie renkasi duoną su riešutų sviestu, supakuotus pyragėlius ir saldainius.

Ukraina
Ukrainiečiai yra mėsėdžiai nuo mažų dienų: dažniausiai kiekviename mokyklinių priešpiečių patiekale yra mėsos. Pavyzdiniame meniu surastume barščius (tradicinę burokėlių sriubą su daržovėmis ir mėsa), dešreles ar mėsos kotletą, bulvių košę ir blynelius desertui.

Suomija
Ketvirtadieniais daugelio Suomijos mokyklų meniu rastume tradicinę žaliųjų žirnelių sriubą, vadinamą „hernekeitto". Suomijos valdžia atidžiai stebi ir kitų savaitės dienų moksleivių maisto kokybę visoje šalyje, bei yra nurodžiusi, kad jų valgomas maistas būtų „skanus, spalvingas ir gerai subalansuotas". Tai gali būti kumpio ir bulvių troškinys, špinatų blyneliai, dešrelių sriuba ar miežinė košė. Taip pat ir patiekalų porcijos yra rūpestingai skirstomos: pusę porcijos sudaro virtos ir žalios daržovės (dažnos morkų ir burokėlių salotos), ketvirtadalį porcijos sudaro angliavandeniai, o kitą ketvirtadalį - baltymai. Beveik kiekvienoje mokykloje kasdien yra patiekiamas ir vegetariškas patiekalas.

Japonija
Japonų moksleiviai anksti pradeda mokytis savo sveikos mitybos kultūros įpročių per gerai subalansuotus mokyklinius priešpiečius, vadinamus „kyuushoku". Juose paprastai būna tokių maisto produktų kaip agurkų salotos, ant grotelių kepta žuvis, ryžiai, miso sriuba su tofu ir jūros dumbliais bei pienas. Priklausomai nuo sezono, meniu yra dažnai keičiamas, tad žiemą jame atsiranda grietinėlės troškiniai ar saldūs ryžiai su kariu, o vasarą - šalti makaronai. Mokytojai griežtai stebi moksleivius, kai šie valgo, ir taip užtikrina, kad joks vaikas negautų antrojo patiekalo, kol nesuvalgė pirmojo. Vaikai pamainomis aptarnauja vieni kitus ir net gi mokyklos mokomajame sode augina kai kuriuos produktus, kuriuos jie valgo.

Kenija
Tradicinis Kikuyu genties patiekalas dabar yra standartinis priešpiečių patiekalas, patiekiamas visos šalies mokyklose. Tai paprastas, tačiau sotus pupelių ir džiovintų kukurūzų mišinys, vadinamas „githeri". Priešpiečių metu moksleiviai išsirikiuoja su plastikiniais dubenėliais, kad gautų vieną porciją. Dažnai tai yra vienintelis jų maistas, kurį jie suvalgys per dieną. Viena iš naujausių iniciatyvų, siekianti pakeisti šias aplinkybes - Kenijos pareigūnų tiesioginis darbas su pradinėmis mokyklomis, skatinantis šias savo žemėse pasodinti sodus bei auginti gyvulius.

Prancūzija
Kaip ir Italijoje, prancūzų mokykliniai priešpiečiai yra ganėtinai pretenzingi. Juose dominuoja sotūs, kelių patiekalų gurmanų valgiai. Valdžios remiami mokyklos restorano (mokyklos kavinės) priešpiečiai gali būti iš agurkų salotų su česnaku ir prieskoninėmis žolelėmis, vištos šlaunelių, raudonų ir žalių saldžiųjų paprikų su alyvuogių aliejumi, kuskuso, šviežios duonos, organinio jogurto ir obuolio. Kiti galimi pirmieji patiekalai yra ėriena su paprika, menkė su citrinų padažu ar veršiena „Marengo".

Naujienų prenumerata
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Skanios

Tokio skonio niekur nerasite: 4 burnoje tirpstantys salotų receptai, kurie papuoš jūsų stalą (3)

Jau sugalvojai, kokiais patiekalais papuoši žiemos švenčių stalą? Jei ne, siūlome išbandyti naujų ir skanių salotų receptų.

Dieviško skonio dietiniai sausainiai, kurie nudžiugins visus lieknėjančius (8)

Ką valgyti, kad nesustorėtum? Šį klausimą sau užduoda kiekviena moteris, ypač kalbant apie kepinius.

Mišrainė, be kurios neįsivaizduojamos šios šventės – privalote tai paragauti! (2)

Šios ryžių ir kepenėlių salotos yra turbūt vienas tų patiekalų, kurie tiesiog privalo būti ant jūsų šventinio stalo pasitinkant Ugningojo Gaidžio metus!

Šios salotos – milijoną kartų skaniau už „Silkę pataluose“ (27)

Jei manėte, kad „Silkė pataluose“ yra mišrainių karalienė, turime nuvilti. Populiarias salotas nukarūnavo šis receptas.

Lietuvių skonis kinta: jau nori ryklienos ir fontane plaukiojančių omarų

Keturių restoranų virtuvės šefas Montvydas Kazlauskas prieš prieš naujo restorano atidarymo šventę sutiko papasakoti apie besikeičiantį lietuvių skonį.

Patarimai, kaip išvengti duonos pelėsio namuose

Dėl rudeninio oro ir jame tvyrančių bakterijų, dažnas namuose susiduria su nemalonia problema – supelijusia duona. Rudens drėgmė ir šildomos patalpos sukuria palankesnes sąlygas pelėsiui veistis ir plisti. Duonos ekspertas Tadas Aleknavičius pataria, kaip tinkamai laikyti duonos gaminius, kad šie nepelytų ir ilgiau išliktų švieži.

Naujametiniam stalui: soti ir gardi mišrainė su paslaptimi – nepasigailėsite pabandę (5)

Šventinis maistas turėtų būti ne tik skanus, bet ir originalus bei žadinti apetitą. Todėl jūsų naujametinį meniu tikrai paįvairins šios gardžios ir sočios salotos. Nepasigailėsite pabandę šią originalią mišrainę su paslaptimi.

Išbandę šį receptą, bulvių daugiau nenorėsite valgyti kitaip (12)

Orkaitėje keptos bulvės dažniausiai valgomos kaip garnyras. Tačiau tik ne šį kartą. Su tinkamais ingredientais bulvė gali tapti pačiu gardžiausiu pagrindiniu patiekalu.

Dievinu tokius pyragų receptus: greita, paprasta ir įspūdinga! (14)

Šis paprastai pagaminamas ypatingo skonio pyragas puikiai žinomas kaip "Zebras".

Užtepėlės vieno kąsnio sumuštinukams, kurios visuomet sulaukia didelio pasisekimo

Gardi, ką tik iškepta ir dar garuojanti duona bei naminės užtepėlės, nenuviliantis derinys, tinkamas tiek paprastam šeimos vakarui, tiek pavaišinti netikėtai į svečius užsukusius svečius.

Silkė pataluose kitaip: šį receptą būtinai išsaugokite artėjančioms žiemos šventėms (38)

Be „Silkės pataluose“ neįsivaizduojamos nė vienos žiemos šventės. Todėl mes siūlome šio patiekalo gerbėjus nudžiuginti dar gardesniu receptu - tikrai nenusivilsite! Toks „Silkės pataluose“ variantas patiko absoliučiai visiems, kurie tik bandė šį užkandį! Be to, ją ne tik lengva paruošti. Patiekalas atrodo labai stilingai.

Skaniausias mėsos pyragas su ypatingai puriu užklotu – niekada neatsivalgysite (18)

Mėsos ir bulvių derinio mėgėjai neretai pritrūksta idėjų, kokį dar patiekalą galima pagaminti iš šių pagrindinių dviejų ingredientų. Tai štai, mėsos pyragas su ypatingu užklotu pavergs jus nuo pirmojo kąsnio.

Greitas obuolių pyragas: tikras gardumėlis! (3)

Šio itin greitai paruošiamo gardaus pyrago receptą galite tobulinti iki išprotėjimo. Pavyzdžiui, į tešlą įmaišykite migdolų drožlių arba išmirkytų razinų.

Štai kaip reikia gaminti bet kokią mėsą: slapti ingredientai dieviškam patiekalui (4)

Išsirinkti gerą mėsos gabalą yra tikras menas: reikia anksti ryte ateiti į turgų, rasti pažįstamą mėsininką, įsižiūrėti, neskubant įsiuostyti...

Grikiai su kefyru – taip paprasta atsikratyti 4 kg dar nebuvo! (25)

Grikiai ir kefyras yra naudingi dietiniai produktai, kurie gali padėti lengvai atsikratyti nereikalingo viršsvorio, išvalyti organizmą nuo toksinų, pagerinti virškinimą.